Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Svårstartad dieselmotor

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

johndeere6530

08:55:49, 26-03-2024

Tjenare!

Har problem med en John Deere 332, med en Yanmar dieselmotor.
Den går klockrent, men varje gång när man ska starta den så står den bara och tuggar, det kan pågå hur länge som helst, men sen helt plötsligt startar den som ingenting och går klockrent tills man stannar den igen. Vad kan vara fel?


Gå till lösningen



Ähee

10:11:04, 26-03-2024

Vet inte vad för typ av insprutningssystem den har men det verkar som att problemet är att den inte får bränsle. När den inte startar, ryker det något?
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

Turbodiesel

10:51:59, 26-03-2024

Den är i allra högsta grad beroende av att glödstiften både fungerar, och värms upp innan start. Även om motorn är halvvarm.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.

johndeere6530

14:38:36, 02-04-2024

Ähee skrev:Vet inte vad för typ av insprutningssystem den har men det verkar som att problemet är att den inte får bränsle. När den inte startar, ryker det något?


Ja, den ryker lite lätt när den inte startar!

SvampenT15

15:05:25, 02-04-2024

Det kan vara så att den solenoid som skall öppna för bränslet inte får ström när du vrider på nyckel. Prova att köra den separat med ström som inte kommer från nyckel. Jag har varit med om detta på Yanmar. Det brukar höras ett klick och sen ser man att den drar om man tittar under huven. Vid start skall den få ström från batteri och när motorn går får den ström från generator.
Dvs startmotor ev måste snurra för att se om den drar. Men du kan prova med att lägga ström på den utan att starta.


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.

johndeere6530

15:21:07, 02-04-2024

SvampenT15 skrev:Det kan vara så att den solenoid som skall öppna för bränslet inte får ström när du vrider på nyckel. Prova att köra den separat med ström som inte kommer från nyckel. Jag har varit med om detta på Yanmar. Det brukar höras ett klick och sen ser man att den drar om man tittar under huven. Vid start skall den få ström från batteri och när motorn går får den ström från generator.
Dvs startmotor ev måste snurra för att se om den drar. Men du kan prova med att lägga ström på den utan att starta.


Såklart, fattar inte att jag inte missade att det klickljudet saknades. Var strömkabeln till solenoiden som fått ett brott!
Tack!

2 personer gillar det här inlägget.

SvampenT15

16:04:17, 02-04-2024

Kul med en fullträff

3 personer gillar det här inlägget.

Turbodiesel

20:11:54, 02-04-2024

En ganska stor solenoid/dragmagnet, med vit, röd, svart kabel?

Hållindningen kopplad till tändningslåset.

Draglindningen får bara ström vid start (kopplad till startmotorn)


Det är viktigt att de kopplas rätt, draglindningen överlever bara drift någon halvminut. Och plågsamt dyra är dessa solenoider.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.

Scania bonden

21:57:57, 02-04-2024

Ytterligare ett bevis på att det skjutits alldeles för få konstruktörer.
Axel W

Turbodiesel

22:24:42, 02-04-2024

Det borde snarare skapats ett omfattande avelsprogram av den tidens konstruktörer, nu har de troligen redan självdött av hög ålder, alkoholmissbruk & kedjerökning. Ersatta av kodknackare, ekonomer & designers, direkt från skolan.

332 är en driftsäker liten järnhäst, med den gamla JD-känslan. Helt befriad från databoxar & avgasrening. Själva mekaniken är jag osäker på hur mycket som är JD, kan likaväl vara 95% Yanmar, likt de nyare.. 332 var i alla fall ingen bra kassako i verkstaden.

Ibland kan även jag tycka, att det spårade ur redan när elstarten kom.. Lagom är bäst.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.

mats757

13:24:21, 15-04-2024

Härligt, jag har en grävmaskin som beter sig på exakt samma sätt. Då ska jag kolla om det är samma fel på den.
MEN. dilemmat är att jag har bränsle på spridarrören. Vad gör ventilen egentligen? Öppnar eller stänger den när det blir ström på den?
Kan det bli bränsle på spridarrören trots att ventilen är öppen?

SvampenT15

17:16:50, 15-04-2024

På den Yanmar motor vi pratar om så öppnar den för bränslet när den får ström. Sen stänget den av motorn när strömmen bryts.

mats757

10:18:29, 16-04-2024

Med ordentligt laddat batteri löste det sig. Ventilen verkat vara väldigt spännings-känslig. Startkablar räckte inte. Ska se över skicket på batteriet och laddningen på maskin.

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

14:25:41, 16-04-2024

Det är inte så att det är spänningsfall i tändningslåset eller något sånt? Mät spänningsskillnaden mellan + på batteriet och + på solenoiden under startförsök för att se efter. Det går ju också att mata solenoiden från ett inställbart nätaggregat och bestämma vid vilken spänning den slår till respektive från, för att avgöra om det verkar rimligt.