Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Honda som hugger i startsnöret

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Rolle85

12:45:25, 29-04-2024

Klippo med Hondamotor OHV, ca 8 år gammal. Ibland, men bara ibland när man ska dra igång den så stannar startsnöret och gör ont i handen. Visade sig att oljan var överfylld så jag tömde till rätt nivå. Kollade även krysskilen och den är intakt.
Vad ska man ge sig på som nästa steg? Antar att de är ventilerna, vad ska de ligga på för mått?



BM425

15:23:07, 29-04-2024

Ta reda på om det finns en de-komp funktion på den som ska underlätta start.

Om den funktionen finns på din Honda vet jag inte.
Leta upp tillverkningsnr. på motorn.

För tidig tändning eller fel på en de-komp funktion får jag det till.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

Rolle85

15:32:40, 29-04-2024

Osynkade ventiler?

torbjorn_forsman

15:53:09, 29-04-2024

D C Lindberg hade ju en tråd för ett antal år sedan om en Honda gräsklipparmotor med svårfunnet fel på dekompressionsanordningen. På många av de där motorerna drivs kamaxeln av en kuggrem inne i vevhuset, om den skulle kugga över med fel ventiltider som följd kan ju märkliga saker också hända.

Hellre än tillverkningsnumret bör man nog leta på motorns typbeteckning och sedan googla fram en VHB för motorn, det brukar vara lätt att hitta på nätet när det gäller Honda. Inte omöjligt att det finns i Downloads på detta forum också men man måste som sagt veta vilken Hondamotor det är.

En annan möjlig orsak till bakslag är om motorn körs på gammalt eller olämpligt bränsle. T ex bensin som är flera år gammal, eller som har stått i en plåtdunk eller råkat bli blandad med t ex lacknafta eller diesel.

Rolle85

08:57:58, 30-04-2024

sökte runt lite på youtube. Fann en film där de ställer ventilerna var 75 timme....? Det har aldrig gjorts på denna så jag får väl kolla detta först. Motorn har en kuggrem som ligger i ett oljebad bakom OHV kåpan. Om den kuggar över ett hack, kan motorn köras då ibland utan några problem eller borde man ha konstant fel då?

BM425

09:11:25, 30-04-2024

Ta fram din motor typ o beteckning sedan söker du här https://www.honda-engines-eu.com/sv/support/nerladdning

Där bör du hitta de uppgifter du behöver.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

per-åke

10:41:03, 30-04-2024

Ett typiskt fel om det är "lätt" svänghjul i motorn och kniven sitter det minsta lös.
Kniven agerar svängmassa i sådana fall.

3 personer gillar det här inlägget.

Rolle85

11:06:07, 30-04-2024

Kniven tog jag av och drog åt ordentligt

torbjorn_forsman

11:43:53, 30-04-2024

Återigen: Vilken typbeteckning är det på motorn?

88ecr

19:51:24, 30-04-2024

Kan det vara ni drar fel? Dra sakta först över de "hårda" sen in och med all kraft. Bara frågar, för jag har min kina 72cc som sparkar så de gör ont armen om ej gör rigtigt sätt.

ord bind

20:08:49, 30-04-2024

inte helt ovanligt med trasig decomp på de kina tillverkade motorerna. Enklast är att tömma motorn på olja
genom ventilkåpan och se om det följermed en liten axel med ovalt tvärsnitt tittar du noga på kammen så
ser du var den sitter. Kam inställnig kollas med tdc och ett streck på kamdrevet mot tätplanet under ventilkåpan.
Ser du inget streck vrid runt motorn ett varv så ska det synas. En kul grej är att kamrem och kamdrev bildar oljepump.
När dom möts sprutar oljan upp och sörjer ventilerna
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

kimmen

09:10:29, 01-05-2024

Jag har en Stihl röjsåg med fyrtaktsmotor (4mix) den vill slita av mig fingrarna, då vet jag att det är dags att justera ventilerna, inget annat, till exakt rätt värde, då blir det som vanligt igen, den är verkligen känslig för ventiljustering

Mitt tips, justera ventiler

Anm. Det är en fyrtaktsmotor som körs på två taktbränsle, ingen olja i vevhuset, den är urstark, men låter illa
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."