Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

KOPPLING im 350

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

jebj

18:40:16, 13-06-2019

Hej,

Jag håller på att byta motor IM350 på min BCS till ersättningsmotorn Kohler CH395.
Men hur får jag loss kopplingen från gamla motorn, skruva isär kopplingen (kraftig fjäder i den)
Eller går det med avdragare?

Med vänlig hälsning
/Jan-Erik



rospigg

19:50:51, 13-06-2019

Lägg upp lite bilder på det du grejar med så ökar chansen att någon känner igen prylarna - och du får vettiga tips.

1 person gillar det här inlägget.

jebj

19:16:15, 14-06-2019

Hej, bifogar lite bilder å projektet....

Som synes har jag fått lös kopplingen. Det var en skruv i mitten som gick att ta med insektsnyckel.

Nästa problem jag behöver råd till är att gamla axeln från motorn har en spårkil med tillhörande passbit.

Nya motorns axel har ingen spårkil utan bara centrum skruv i axeln...

Min fråga är räcker det till med att axeln är konisk vilket passar i kopplingen som också är konisk och dras ihop med centrumskruven.
Skall jag tillföra loctite? Eller bör jag göra ngt slags kilspår i nya motorns axel?

MVh
//Jan-Erik








Bild
Bild
Bild
Bild

rospigg

21:01:14, 14-06-2019

Är konorna likadana, samma konicitet?
Har kopplingen ett stålinlägg ingjutet, så att det som sitter mot axeln är av stål?
Om det är stålnav så tvättar du konorna rena med thinner, både den invändiga och den utvändiga,
förvärmer kopplingen till 70-80 grader innan du bestämtsmackar den på plats och sen drar fast ordentligt.
Är kopplingen av aluminium skulle jag önska mig ett kilspår med kil, då aluminium utvidgar sig långt mer än stål vid uppvärmning.

1 person gillar det här inlägget.

jebj

21:31:54, 14-06-2019

Tack för Svar! Skall kolla upp det du Skriver!

kattstruparn

17:16:28, 04-07-2019

Antar att du löst problemet med mont av kopplingen, men har en fråga.
Var köpte du Kohlern någonstans. Bra pris?

Toost

17:39:07, 04-07-2019

Intressant, jag har startat en snarlik tråd här på forumet. [Trädgårdsmaskiner] Lombardini utbytesmotor ? Kort konisk axel utan kilspår ?
Som sagt, var hittade du motorn och till vilket pris ? Hur kom du till att det skulle vara en Kohler 395 med just denna ovanliga axel+infästning ?
- Varför byter du motor ?

Min IM 350 har skurit "nånstans" ( jag har inte dissekerat den ännu men det är inte cylindern, troligen vevstakslagren)
min motor har INTE nåt kilspår i utgående axel. Kopplingen har däremot ett kilspår .
Min motor är ovanligt illa behandlad tidigare, så om kopplingen är utbytt till "fel variant" vet jag inte.

Då jag demonterade min koppling, efter att ha delat på kopplingshuset och plockat bort skruven i centrum, satte jag en avdragare i lite lagom spänn, värmde försiktigt med gasol på kopplingshuset och några knack med hammare på kopplingshuset så poppade det loss.
Montering planerar jag göra som Rospigg beskriver. ( med Loctite i centrumskruven.)
jag oroar mig mer över hur jag ska klämma ihop kopplingsfjädern för att sätta skruvarna i kopplingshuset :-)

- Jag ser att ditt växelhus är torrt på insidan, det är inte mitt...

kattstruparn

21:09:52, 04-07-2019

Toost. Du monterar först ihop kopplinghalvorna med hjälp av skruvstäd, sedan monterar du kopplingen på axeln med centrumskruven.

Toost

09:31:17, 05-07-2019

ah, det funkar naturligtvis om jag byter till en Insex/Torx. ( -från konventionell sexkantskalle.)
ibland är det enkla väldigt väldigt enkelt, och väldigt långt bort i tankeverksamheten... :-)

Planen var annars att på liknande sätt som man ibland komprimerar bilfjädrar , rigga nåt temporärt så man kan äntra de tre skruvarna i huset.


jebj

06:34:11, 08-07-2019

Hej !

Toppensida med alla goda råd! Vilket jag tackar för!
Det fungerar perfekt nu, nya motorn går bra och är lättstartad!

Jag köpte den på http://www.varriale.com Ca 5000 kr med frakt.


Jag bytte motor för att jag inte kunde köpa någon förgasare vilken hade fått en spricka i sig, fick aldrig någon ordning på den.

Tror gamla motorn är i bra skick annars...


/jebj

S.E.P

22:48:29, 20-01-2021

S.E.P 1000 (tror jag)

Jag har nyligen gjort likadant med min, d.v.s monterat dit Kohlers ersättningsmotor CH395.
Min koppling ser inte riktigt likadan ut. Den är platt baktill mot lådan. Trög men fungerar med kraftig hävkraft med hjälp av en växelspak från Volvo 140 som jag med ett tilläggsrör bara lagt på rakt uppe på kopplingsarmen.
Behöver eventuellt kika mer på denna, men tror inte att den någonsin användes speciellt ofta då den alltid varit trög. Som liten kunde jag inte ens koppla fast jag använde två händer och tog i för kung och fosterland.
Inga problem med att det inte finns kil e.t.c. Konsika grejer har ju en tendens att sätta sig ganska bra om allt är OK.

Min största anledning till att jag drog igång den gamle "Seppen" (S.E.P) igen är för att jag har fina minnen från min bortgångna pappa som ofta lät/bad mig köra med denna som barn och ungdom.
Staken gick av på den och trasade sönder hela veven , sedan blev den ståendes, tills jag efter 20-25 år (d.v.s nyligen) bytte maskin på den.

Kör med slåtter och jordfräs.

Det råkar inte vara så att någon av er har en IM 350 till salu, så jag för ren nöjes skull kan renovera min gamla motor?

Toost

00:32:02, 21-01-2021

Min gick i skroten , den var inte snällt behandlad av tidigare ägare, plåtkåporna var ihopsatta med bland annat fransk träskruv. -den varmgalvade sorten...
i övriga skruvförband på motorn , om det tex skulle vara 6 skruv i en kåpa så saknades 1 skruv, 3 skruvar var likadana men slitna och två helt annorlunda.
Luftburken i strimlor. mm.
och som sagt ovan, den dog , veven gick inte att vrida runt, jag tror vevaxeln förskjutits axiellt och att vevstaken då kom i kläm och låste vevaxeln.