Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Hydrostat Husqvarna Rider R111B

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

AlltingsJävlighet

19:28:33, 22-07-2022

Min Husqvarna Rider R111B har lagt av, den driver inte framåt, bara bakåt.
Är det någon som vet vad det är för märke/modell på hydrostaten i en R111B?

Bifogar en bild som kanske kan vara till hjälp:
Bild



martin wheelnut

20:39:19, 22-07-2022

Har du kollat så det inte är ”wire’n” (är någon stel tråd som både trycker och drar) från pedalerna som gått av?
/ Martin

AlltingsJävlighet

21:24:59, 22-07-2022

Jodå, det har jag kollat.
Som vanligt är detta en "hydrostatoljan behöver ej bytas" maskin, så jag tänkte börja med det - att byta/fylla på olja, men hade gärna vetat vad jag ger mig in i innan jag river ut hydrostaten

AN

21:51:57, 22-07-2022

AlltingsJävlighet skrev:Jodå, det har jag kollat.
Som vanligt är detta en "hydrostatoljan behöver ej bytas" maskin, så jag tänkte börja med det - att byta/fylla på olja, men hade gärna vetat vad jag ger mig in i innan jag river ut hydrostaten

Bör bytas enl säljaren eller?
Nu har jag inte grejat med mindre hydrostater, men vad skulle det vara med oljan som gör att den inte driver?
Även om oljan är full med vatten bör ju få den att drivaom något inte rostar/kärvat ihop, men då räcker ju inte oljebyte :klia:

martin wheelnut

22:07:47, 22-07-2022

AlltingsJävlighet skrev:Jodå, det har jag kollat


Ok, inte så enkelt denna gång…
Vet tyvärr inte vilken modell det är på hydrostatisk men finns säkert någon här som vet. Brukar finnas en märkning på lådan vad jag vet.

/ Martin

martin wheelnut

22:13:55, 22-07-2022

https://www.mcculloch.com/tdrdownload// ... c000083793
Hittade verkstadshandboken här. Står att det är en hydrogear T2?
/ Martin


AlltingsJävlighet

12:18:38, 23-07-2022

Jajamen, en Hydrogear är det! Tusen tack för hjälpen och manualerna :thummar:

Ang. oljebytet så är det ju sant, det är knappast oljan det är fel på.
Jag får börja med det enklaste - kolla remmen mellan motor och hydrostat, sen gräva vidare om det inte hjälper.

BM 4 ever

12:44:13, 23-07-2022

Oljebyte hjälper inte nej,bortkastad tid och olja.
Jag gissar att det inte är fel på din hydrostat. Jag gissar att felet ligger mellan pedalerna och hydrostaten.
Slava Ukraini !

martin wheelnut

13:07:40, 23-07-2022

Varsågod.
Hade det varit remmen mellan motor-hydrostat hade den inte drivit alls. Därför frågade jag om kabeln/wiren mellan pedal och hydrostat är trasig. Då blir det detta fel du beskriver.
/ Martin

AN

13:09:40, 23-07-2022

AN skrev:
AlltingsJävlighet skrev:Jodå, det har jag kollat.
Som vanligt är detta en "hydrostatoljan behöver ej bytas" maskin, så jag tänkte börja med det - att byta/fylla på olja, men hade gärna vetat vad jag ger mig in i innan jag river ut hydrostaten

Bör bytas enl säljaren eller?
Nu har jag inte grejat med mindre hydrostater, men vad skulle det vara med oljan som gör att den inte driver?
Även om oljan är full med vatten bör ju få den att drivaom något inte rostar/kärvat ihop, men då räcker ju inte oljebyte :klia:


Jag läste helt fel.
Jag läste :
Som vanligt är detta en "hydrostatoljan behöver bytas" maskin".
Trodde det var en sådan maskin där säljaren säger att det är bara att byta oljan så funkar den.
Sorry.

AlltingsJävlighet

14:46:56, 23-07-2022

martin wheelnut skrev:Varsågod.
Hade det varit remmen mellan motor-hydrostat hade den inte drivit alls. Därför frågade jag om kabeln/wiren mellan pedal och hydrostat är trasig. Då blir det detta fel du beskriver.
/ Martin


Det har du ju helt rätt i, det är nog inte remmen heller :)
Jag har inte undersökt wiren mer än att jag har kollat att "hävarmen" på hydrostaten rör sig när jag trycker på pedalerna (fram & back), men jag hoppas på att det är så enkelt att den bara behöver spännas