Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Kraftöverföring

Hydrostat krånglar på Huskvarna PF 21 AWD

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande trädgårdsmaskiner här

Pjotor023

16:53:57, 16-05-2023

Hej,
Jag har en Huskvarna rider ProFlex 21 AWD från 2005. Den har nog gått en del och den fick inte mycket kärlek från förra ägaren. När jag tog över den för 2 år sedan bytte jag den svarta(!) oljan i hydraulsystemet (2 ggr) och monterade nya filter. Maskinen fungerar men det är något lurt.

När jag trycker gasen i botten rullar den på fint de första metrarna men sen saktar den ner och låter lite ansträngt. Kör jag i ett uppförslut går det trögt och tillslut stannar den. Det är då själva motorn (Kawasaki 21hk) som stannar och inte längre orkar driva hydtostaten. Var tar energin vägen?? Den hamnar inte i drivaggregaten iaf.

1. Kan det vara så att fullflödesfiltret på sugsidan (bytt för 2 år sedan) är igensatt och "svälter" hydrostaten så den går tungt?
2. Kan det vara så att drivaggregaten är så slitna att hydtostaten inte orkar leverera tillräckligt flöde i systemet och därigenom överlastar drivmotorn?
3. Tror ni att en tjockare olja kan hjälpa (minskar läckage)? Kör med 5W-40 idag.

Är det någon som har upplevt något liknande på denna typ av maskin eller har någon idé om vad som kan vara fel?

Jag tänkte börja med att testa att köra utan sugfilter. Tar gärna tips på annat som jag bör kolla eller prova för att hitta felet.
mvh//Peter



Blommas

17:29:05, 16-05-2023

Byttes det till rätt olja?

Pjotor023

17:45:06, 16-05-2023

Ja, det skall vara 10W-40 enl. instruktionsboken. Jag tänker att en tjockare olja kanske kan minska det inre läckaget? Om det nu är problemet?

BM425

17:49:54, 16-05-2023

Efter byte av olja i en sådan hydrostat skall den luftas. Det brukar vara beskrivet i instruktionsboken vid byte av oljan.

Är det luft i systemet så går den hackigt eller inte alls.

Ofta så går det till så att man lyfter upp drivhjulen o sedan kör fram o tillbaka med körpedalen.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

torbjorn_forsman

21:55:02, 16-05-2023

Om det vore stort inre läckage så att oljan bara går rakt igenom pump eller hydraulmotor, så borde det inte bli stopp för drivmotorn, då skulle systemet snarare bete sig som en mekanisk kraftöverföring som slirar. Och så borde oljan bli mycket varm.

Stopp i filtret på sugsidan borde leda till kavitation i pumpen - oljud, haveririsk och inte minst att det går lätt för motorn eftersom det aldrig kan byggas upp något mottryck.

Det finns flera tidigare trådar om oljor till hydrostatdrifter på åkgräsklippare, jag vill minnas att åtminstone i något fall, där det var specat motorolja (alltså en olja med SAE-viskositetsbeteckningar), så avråddes BESTÄMT från att använda mineralolja, det var syntetolja som gällde där!

Finns det någon VHB eller annan dokumentation för den där hydrostaten, så man kan läsa på mer i detalj om dess funktion? Finns det några mätuttag där man kan koppla in manometrar för att se vad den har för sig?

Jac

22:23:55, 16-05-2023

Pjotor023 skrev:När jag trycker gasen i botten rullar den på fint de första metrarna men sen saktar den ner och låter lite ansträngt. Kör jag i ett uppförslut går det trögt och tillslut stannar den. Det är då själva motorn (Kawasaki 21hk) som stannar och inte längre orkar driva hydtostaten. Var tar energin vägen?? Den hamnar inte i drivaggregaten iaf.


Alla hydrauliska fel jag kan tänka mig bör upplevas som att maskinen hackar eller slirar i drivningen utan att förbränningsmotorn går tyngre.
Det du beskriver är ju nåt helt annat, antingen har inte motorn den kraft den ska ha eller så har nåt mekaniskt skurit ihop i drivlinan.

På dieselmaskiner är det vanligt att problem med bränsletillförsel upplevs som ett hydraulfel eftersom motorn går helt fint utan belastning men storknar så fort hydrauliken används. Vet inte hur en bensinare beter sig i samma situation, skulle nästan tro den börjar gå ojämnt då.

Jag hade börjat med att kolla att förbränningsmotorn verkligen är frisk och sen även kollat att inte nåt mekaniskt i drivlinan har havererat fullständigt.