Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Långgräs och f-n med Murray

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

ubbe16

07:56:08, 05-08-2018

Har en Murray åkklippare som jag tänkte använda till att hålla sly och gräs borta. Dåliga markförhållande så det blir mycket mark känning. Provade igår med motorsågs kedja istället för kniv men de slog i varandra. Ska ge den ett nytt försök idag men vore tacksam för idéer och tips från maskinistens medlemmar. Häls Ubbe



Janson1

07:58:53, 05-08-2018

Låter lite farligt med kedjor istället för knivarna... Men håll kedjorna lite kortare än kniven och passa längden på kedjorna då dom slits väldigt fort.

kimmen

08:40:22, 05-08-2018

Det finns ett knep som fungerar mycket bra, men det tål inte dåliga markförkållanden så bra

Sätt upp kniven i skruvstycket, fram med vinkelkapen, kapa ur en trekanti bit allra längst fram, ca. 5cm.
Vässa skäret ordentlligt, se till att du får en vass spets längst fram
Kapa försikfigt så inta härdningen försvinner

Vitsen med det hela är att det skall likna skäran i hammaren och skäransymbålen

Nu kommer kniven skära av strået och mata in nästa, inte slå av det och trycka i från, gör det så stort som möjligt utan attdu kapar av kniven, men inte mer än ca. 5cm in, så stor vinkel som möjligt

Låvar att du kommer märka skilnad men tyvärr så blir spetsen fort slö

Hoppas du förstod mina tokideer och vad jag skrivit och glöm stavningen :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.

dc_lindberg

21:30:22, 04-06-2019

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Mattias Petterson

01:04:52, 05-06-2019

Jag tror mer på wire istället för sågkedjer
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

G-son

02:05:41, 05-06-2019

Om vi antar att knivlängden är 540mm som den murraykniv jag snabbt googlade fram, och den roterar i 3600rpm som verkar vanligt på vanliga klippare med kniven på motorn rör sig spetsarna i 366km/h. Tänk efter vad du vill hänga dit, för NÄR en bit går av kommer den fara iväg i jäkligt hög fart, och risken är att något som inte tål en sån smäll hamnar i vägen - dina fötter kanske, om du har tur och inte har nått ömtåligare på fel plats.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

dc_lindberg

03:53:26, 05-06-2019

Om man ställer en fråga, får ett svar, och sedan inte besvärar sig med att läsa svaret.
Varför ställde man frågan i första skedet?...
Läs länken jag la in ovan - den har svaret på din fråga.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

ubbe16

19:11:25, 24-02-2021

Bättre sent än aldrig! fick tag på en plåt i cirkelformat som jag sedan köpte 4 riktigt kraftiga knivar till. Gick bra ett tag innan knivspindels lager gav upp. Efter detta var det remmen som behövde bytas. Lyckades i alla fall få bort det värsta. Under denna vintern har det blivit en Loncin motor på 25 hp så i vår tar jag nya tag med Murrayen.

dc_lindberg

19:55:17, 24-02-2021

Ser man på!
Du gav slyet däng!
Bilder är alltid uppskattat - ...risken är dock att man får... kommentarer ;-) (man åker på att bjuda på sig lite då o då - det lättar upp stämningen)

Håller fortfarande på att använda kätting istället för kniv. Mycket snällare mot maskinen och ff.a. spindeln (!), men grymt "elaka" mot slyna!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)