Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Multiclip funktion på Murray med sidoutkast. Ombyggnad.

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

Gaviksbo

12:58:53, 30-06-2020

Hej!
Har en äldre murray åkklippare som jag vill ha multiclip funktin på, att det kastar gräset ner i backen ist för ut på sidan.
Antar att det bara sitter i knivarna hur gräset skall gå, utkastet får jag försöka sätta igen också.
Men vilka knivar ska jag ha? Verkar bara finnas original för sidoutkast.
https://www.rembutiken.se/murray/graskl ... -5-42-mfl/

Knivarna är 54cm lång
Sentinel by Murray 42587x50c 170/106
42” klippbredd.

Med vänlig hälsning, Dan



dc_lindberg

09:45:59, 02-08-2020

Val av knivar kommer an på vad du ska klippa (behovet) och om det klippta skall "hackas sönder" eller bara "slängas åt sidan".

Min personliga favorit är Oregon Gator. Tung. Sliter långa strån i små stycken. Lindar inte upp gräset rund "vevaxeln". Slänger det klippta, malda, åt sidan genom utkastet med -tryck- (=se till att skydda fönster även 20-30m bort!)

På "Mulcher Chassie" från Stiga (alu-gjutet) så monterade jag en mulcher kniv som skulle sitta på någon HQ (rider?) - tung kniv med "blomma/stjärna) som centrum, eftersom gatorkniven är inte bra i mulcher-chassin; gator kniven tycks vara bäst på chassin med utkast - den kniven "rensar undan" allteftersom medan mulcherkniv "samlar ihop".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)