Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Ransomes 350d

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

Bilstrup

10:58:30, 07-06-2023

Precis fått hem en sån här maskin.
Och den har just nu 5 st cylinder klippaggregat. Och är väl gjord för att klippa golfbanor osv.
Men jag köpte den för att kunna klippa på tomten samt runt alla hästhagar osv (ca 3ha sammanlagt).
Och den går otroligt tungt på detta gräset och klipper även lite väl lågt.

Så finns det någon som vet om man kan byta ut aggregaten till typ knivar eller annat som klarar av lite mer sly och grövre gräs?



SvampenT15

11:58:04, 07-06-2023

Det man kan göra är att byta till större diameter på knivrullarna. Men då måste du byta hela aggregatet. Men det är rätt dyrt. Hur många knivar är det i rullarna nu?

tortap

15:02:03, 07-06-2023

Det kan finnas vertikalskärare och lite andra såna tillbehör att montera i den typen av klippare. Men inte säker om det finns till just den, och dyrt lär det vara. Men det är verkligen fel typ av klippare för allt annat än golfbanor eller perfekta gräsmattor. De ska klippa någon millimeter i taget...

Bilstrup

13:42:14, 17-01-2024

Jo, jag har förstått att den egentligen är för golfbanor. Men fick den billigt och tänkte att det är värt att testa. :)
Och den fungerade faktiskt bra när jag klippt ner att med en vanlig stiga först.
Så nu till sommaren ska jag försöka köra med denna mer.

Men nu när vintern och all snö är här så får jag en tanke om att bygga om den till vinterutförande.
Finns det någon som har förslag på hur man kan montera plogar istället? :grin:
Det bör väl gå att lossa aggregaten på vintern och montera mindre plogar istället?
Samt montera dubbdäck?

Och på sommaren sätta tillbaka sommardäck och dom vanliga aggregaten?

tortap

15:13:18, 17-01-2024

Det brukar vara ganska enkelt att hänga av aggregaten, lossa motorerna och låt dem sitta kvar på slangarna bara. Kedjor istället för dubbdäck kanske är enklast?

Bilstrup

10:54:36, 18-01-2024

Ja, hänga av dom tror jag inte ska vara så komplicerat.
Tänkte mest om det fanns något att köpa, eller om någon har byggt/monterat plogar på en liknande maskin som man kan se lite bilder eller få info om.

Ja kedjor kan va en idé med. :)

SvampenT15

13:22:32, 18-01-2024

Jag har ju jobbat med Toro en del. Till dom fanns det snö blad och fästen tillverkare var: Nymek AB och P olsson i Linderöd som jag minns det detta är ju länge sedan. Om det fanns till Cylinder klippare är mindre troligt. Men det går ju att modifiera fästen. Brukar ju finnas på en del maskin auktioner mm

1 person gillar det här inlägget.