Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriUdda fartygsmaskiner

Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera udda fartygsmaskiner, typ Doxford m.fl., här

MN

17:40:16, 14-09-2018

Nu i helgen tog jag en noggrannare koll på hur dessa reliker fungerar. Fundera lite själva!
Grunddata: W18 dvs 3 rader om 6 cylindrar med gemensam vevaxel, typ en V motor med en extrarad itryckt i mitten på V:et. 4 ventiler per cylinder. Inte illa för en maskin med rötterna i 1920-talet

Nu kommer klurigheten. Det finns 6 förgasare. 3 på varje yttre cylinderbank men inga på mittenbanken. Hur går färskgas och avgaserna i maskinen? De stora runda rören är vattenkylda avgasrör


Bild
Von oben. Framåt till höger

Bild
Höger sida. Framåt till höger

Bild
Vänster sida. Framåt åt vänster

Bild
Vänster sida. Framåt åt vänster

4 personer gillar det här inlägget.



jörgen.ottosson

18:12:05, 14-09-2018

det ser ut att sitta ett "grenrör" till på baksidan av toppen för yttre raden, så troligen samlas bränslegas upp där och leds till 3st av cylindrarna på mittenraden (gul färg) avgaserna från dessa är sammankopplade med avgaslimpan för yttreraden på andra sidan ( röd färg) ....avgaslimpan för de tre andra cylindrarna är inringat i rött längre bort.

Bild

här ser man hur det finns ett grenrör för bränslegas även på denna sida (för de övriga tre cylindrarna på mittenraden) och hur avgaserna från de tre första leds in i gemensamma avgaslimpan med ytterraden (rött)
Bild
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.

christianmoller

18:36:55, 14-09-2018

du menar inte på allvar att du har två sådana i garaget!!!!! :uupps: :uupps: :uupps: :uupps:
Det är ju bland det coolaste man kan äga :!:

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.

christianmoller

18:39:34, 14-09-2018

Förresten,vad är turbinen i bakgrunden till?
/C
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

MN

19:47:19, 14-09-2018

Jörgen: A+ på det svaret. Lite fantastisk maskin när man tänker på det. På ytterbankarna sitter alltså avgas- och insugsportar på samma sida (med 4ventiltopp), på mittenbanken är det crossflow men man växlar sida på halva längden. Gäller nog hålla tungan rätt i munnen när det skall spelas ventiler och det är är ju rätt många...

Christian: Nix, det är veteranflottiljens grejor. Motor nr 2 är en Packard. GT:n är en GT1B dvs en Rolls-Royce Proteus som använts i Spica I och II.

4 personer gillar det här inlägget.

christianmoller

19:50:41, 14-09-2018

:buga: :buga: :buga:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

magirus

20:38:32, 14-09-2018

Är Polar-motorn den som stod i Malmköping förut? ISF har man studerat den några gånger :thummar:

MN

07:01:06, 19-09-2018

magirus: finns ett antal Polarmotorer så det är mer än jag vet. Du känner säkert igen en av herrarna i filmen :-)
https://www.youtube.com/watch?v=EDxfVFQjNsk

2 personer gillar det här inlägget.

MN

17:52:34, 25-09-2018

Det roliga är ju att det togs fram en dieselversion på 50-talet som fortfarande tillverkas och med brutala prestanda i förhållande till vikten: 2400hk vs 2150kg! Förkammare och commonrail!

http://www.crmmotori.it/interna.asp?tema=16

https://www.youtube.com/watch?v=7LehSkSbPQY

Det är dessutom maskiner som klarar att gå många timmar enligt egen utsago: Cylindrarna i stål med påsvetsad kylmantel går 9000 h innan storöversyn och utbyte vid 18 000 h.

MN

3 personer gillar det här inlägget.

christianmoller

18:03:49, 25-09-2018

Är inte en av torpedbåtarna konverterad till diesel och överladdning med hjälp av CRM?
/C
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

MN

06:43:24, 26-09-2018

Christian: När T56 räddades så fanns mittens Isotta kvar och på de yttre platserna satt det Scanior. I samband med renoveringen ordnades det fram 3 CRM maskiner på 1650 hk var med backslag så då behövdes inte längre "marschmotorerna". CRM maskinerna passar i samma fästen som IF. Finns väl vissa olägenheter som hög lägsta fart och att propaxlarnas trycklager inte verkar helt förtjusta i mycket effekt i backmanöver. Finns mer andra som kan mer om denna båt.

MN

4 personer gillar det här inlägget.

christianmoller

16:35:01, 26-09-2018

MN skrev:Christian: När T56 räddades så fanns mittens Isotta kvar och på de yttre platserna satt det Scanior. I samband med renoveringen ordnades det fram 3 CRM maskiner på 1650 hk var med backslag så då behövdes inte längre "marschmotorerna". CRM maskinerna passar i samma fästen som IF. Finns väl vissa olägenheter som hög lägsta fart och att propaxlarnas trycklager inte verkar helt förtjusta i mycket effekt i backmanöver. Finns mer andra som kan mer om denna båt.

MN

Bock och bug för infon :buga: :bira:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

Ivar Risslén

18:22:51, 26-09-2018

Skojigt att se hur motorn är uppbyggd. Den är konstruerad som en stjärnmotor som har tappat två tredjedelar av cylindrarna. Det syns att de hade konstruerat flygmotorer tidigare
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.

MN

16:18:47, 27-09-2018

Ivar: Första versionen av motorn, Asso 750 satt mkt riktigt i flygplan

https://it.wikipedia.org/wiki/Isotta_Fraschini_Asso_750

https://www.instagram.com/explore/tags/crmmotori/

1 person gillar det här inlägget.

MN

06:37:05, 22-08-2022

christianmoller skrev:du menar inte på allvar att du har två sådana i garaget!!!!! :uupps: :uupps: :uupps: :uupps:
Det är ju bland det coolaste man kan äga :!:

/Christian


Om det är coolast att ha 2 st vad är det då att ha 3?

Har bärgat 3 st som var farligt nära att gå i fraggen. Stått utomhus mååånga år utan tändstift + den tråkiga saken att folk stulit ventilkåporna med de tjusiga loggorna på de båda sämsta. Kollar över grejorna nu för att få en uppfattning om hur skämda grisarna i säcken är... :-D Vore kul att väcka upp en men kommer sannolikt skicka dem vidare till bättre lämpade då det saknas tid och plats. Spekulanter finns redan så fler behövs inte.

M


Bild
Bild
Bild
Bild

15 personer gillar det här inlägget.