Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriUdda fartygsmaskiner

Ytskärande propeller + vattenskoter..

63 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera udda fartygsmaskiner, typ Doxford m.fl., här

Jarlingar

02:05:38, 07-12-2019

V-formen på botten kommer plastas upp och förlängas.


Bild

Inte bestämt mig än hur åkytan längst bak ska utformas..
Gul eller röd..?

Bild



Ehnebom

11:35:42, 07-12-2019

Jag tror inte du kan ha proppen så pass nära eller faktiskt under skrovet. Där får den inte röra sig ostört. Och vad gäller skrovet så är det nog så rak v botten hela vägen bak som gäller. Den konkava botten du ritade kommer inte fungera, det kommer suga fast

Jarlingar

13:49:01, 07-12-2019

Nej jag tvekar jag också på att den kan sitta så långt fram.. :idee:

Angående botten så är det exakt tanken!
Ytskärande proppar har enormt akterlyft!
Med V hela vägen bak är jag rädd att det blir för mycket bärighet i aktern och proppriden kommer som ett brev på posten..

Notchen ska få aktern att sätta sig mer är tanken.
Ev så luftar jag det steget om det behövs.

Jarlingar

13:50:52, 07-12-2019

Hela åkytan bak kommer göras i 3mm hardox, så snabbt att testa med olika ytor där iaf. :thummar:

Ehnebom

09:54:00, 09-12-2019

Det enda som förebygger proppriden är ju ett ordentligt roder, skrovet kan du ju göra stegat som du är inne på. Men varför göra det av Hardox?

Jarlingar

15:06:52, 09-12-2019

För att det blir enklast att snabbt prova olika åkytor så. Möjligt att jag plastar ytan efter utprovning.

Stöddigt roder kommer det bli :thumme:

Jarlingar

01:29:27, 10-12-2019

Provade att testplantera moroten ikväll.
Det bekräftade mina farhågor..

Bild

Bild


Om jag ska ha proppaxeln under motorn så måste den upp 10 cm till, vilket skulle resultera i 15 cm högre sitts...
Inte ett alternativ!

Så ett problem två olika lösningar.
Vänd motorn med drevet bakåt och mellantransmission med drev å kedja; ny högerpropp måste införskaffas.

Eller mellantransmission med kugghjul och fortsätta med vänsterproppen..
Dom flesta F1/F2 proppar verkar vara vänster..

Vilket spår skulle ni välja?

Eller vänta nu..
Jag har ju tänkt fel hela tiden.. :ohnej:
Med drevet bakåt och mellantransmission med den enklare lösning med kedja så blir det ju vänster! :thummar:
Eller tänker jag fel igen.. Måste sova nu..

toker

08:41:04, 10-12-2019

Varför ska axeln gå under motorn räcker det inte om den slutar vid motorn och sen skarv med tex en kardan så den hamnar i rätt höjd.

63an

09:19:49, 10-12-2019

Hör med Karlholms Båt/motor om Styrningen å förutsättningarna så får du raka besked om farten å slipper kastas ur om du släpper ratten! De ska vara "proffsstyrning!" :thummar: Man kan släppa ratten då...
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Jarlingar

10:44:29, 10-12-2019

För att få rätt rotation på proppaxeln så var motorn tvungen å vara vänd med drevet framåt, men det var ju ett feltänk från min sida...
Med drevet bakåt så blir rotationen rätt :thummar:

Och det enkla är det geniala, och enklare än kedjedrift kan jag inte tänka mig.

Styrning kommer bli egenkonstruerad vajer, hydraul blir bara onödig överkonstruktion..
Möjligen att jag klämmer dit en styrdämpare.

Har två hydraulstyrningar liggandes i garaget till ett annat projekt..

Jarlingar

00:15:41, 13-12-2019

Det är inte riktigt alla detaljer eller skalenligt men det visar den tänkta principen bakom framförallt skarven av axeln och lagringen.



Förlängningen kommer bli knappa metern i 25mm diameter slipad axel 2142, frågan är om man vågar ha axeln fri över så lång strecka utan att den i 10,000rpm börjar oscillera sig till FUBAR...

Bild

Ett lager till på mitten?

Andra tankar och förslag?

Toost

11:43:24, 13-12-2019

Det skulle inte skada om du i skissen ritar in motor , ev reduktionsväxel , samt godtyckligt var den passerar skrovet.
"kullager med dubbel packbox" gissar jag är tätning vatten/luft skrov genomföring. Där tror jag inte du behöver en dubbel på den torra sidan.
Tre lager som alla styr axeln radiellt ( i kast-riktningen) riskerar bli ett för mycket, att dels sätta alla tre med tillräcklig koncentricitet och din skarvade axel som sannolikt har ett litet kast - de tre lagren kommer försöka tvinga axeln att "bli rak" eller böjas, och då går det trögt.
Vad säga om ett eller två vinkelkullager istället ?
https://www.skf.com/se/products/produkt ... lager.html

Jarlingar

15:01:55, 13-12-2019

Hela proppaxeln kommer inneslutas av ett yttre rör som har svarvade lagerytor.

Så transmissionen/kedjedriften kommer sitta längst fram på axeln framför packboxen utanför röret.
Röret kommer vara oljefyllt för smörjning och kylning.

Men man skulle ju lika gärna kunna ha kedjan på mitten och flytta förlängningsaxeln till rätt position därifrån, då kan jag direktansluta axeln mot motorn. Har inte riktigt kommit på hur jag ska fäst drevet på axeln..? :idee:
Om jag gör en splines-ända så kommer den mest sannolikt behöva härdas, annars lär drevet käka upp den ganska snabbt..

Har fått för mig att Koniska rullager tål högre varv och belastning än dom där "halvlagren"?
Har hittat ett Koniskt rullager som tål 11,000 rpm i olja.

Jarlingar

15:09:29, 13-12-2019

Är lite inne på att det kommer behövas en dämpare/koppling.

Vad tror ni?


Bild

sydstatare

12:25:18, 15-12-2019

Kul o intressant projekt. Kommer att följas. Kul att ja hittade de...
De va bättre förr.. Tror ja.

1 person gillar det här inlägget.