Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriUdda fartygsmaskiner

Manöver av backslag med hydraulcylinder

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera udda fartygsmaskiner, typ Doxford m.fl., här
Kompisen har flyttat styrhytten på den gamla flodbåten. Spaken, som tidigare satt direkt på backslaget, sitter nu ca 10 m bort. Kraften som behöver överföras mellan back-friläge-fram nere på backslaget är ca 70 kg på en arm som är 8 cm lång.

Det finns inte plats för någon rimlig mekanisk konstruktion, men jag tänker att man skulle kunna manövrera backslaget via två dubbelverkande hydraulcylindrar; den ena (master) på den flyttade spaken, den andra (slave) nere på backslaget.

Slaglängden måste vara ca + - 60 mm = 120 mm.

Finns det nån här på forumet som har erfarenhet av denna sorts överföring av rörelse? Förslag på lämpliga cylindrar (gärna begagnat eftersom budgeten är tajt, och användningen ganska sporadisk. 2 x ca 10 m kopparrör (id ca 8 mm) finns redan framdraget.

Här finns en amatörmässig skiss som jag hoppas ska visa hur jag tänker:

Bild

https://martinsigge.se/backslag/CCI20210917_0001.jpg


Alla tips mottages med tacksamhet.



/Martin



Jac

10:20:12, 17-09-2021

Ingen erfarenhet men det finns färdig lösning så det bör ju funka: Jac @ [Allmänt] Universal wire reglage? Manuell hydraulisk överföring?

Små cylindrar:
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... -150/47821

2 personer gillar det här inlägget.

Jac

10:22:40, 17-09-2021

En liten tank med två små backventiler med dom svagaste fjädrarna som går att få tag på (typ 0,1 bar eller mindre) , en in på varje sida, så har du eftermatning.

2 personer gillar det här inlägget.

fretchi

10:57:53, 17-09-2021

En kopplingscylinder och en slavcylinder borde väl duga?

Edit, den måste väl vara dubbelverkande. Disregard :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.

rospigg

20:43:15, 18-09-2021

Teleflex har ju även spirallindad wire "på metervara" som dras i därför avsedda rör, och med långa svepande böjar på rören så fungerar det systemet alldeles utmärkt.
OM det systemet ska använda så skulle jag rekommendera att förlänga reglagearmen på backslaget, allt för att göra manövrering behaglig vid båtfärderna.

1 person gillar det här inlägget.

Tack för förslag och tips, Jac, fretchi och rospigg. Det låter som att cylindrar från Olssonparts är det bästa.

Jac, ang. tank med backventiler, menar du som efterfyllning om det skulle bli undertryck på den sugsidan om volymerna inte skulle matcha exakt vid "push-pull"? Om volymerna diffar, kommer inte systemet att bli överfullt till slut, om det sugs in lite olja varje gång systemet används. Eller tänker jag fel? Har noll erfarenthet av hydraulik.

Michael Meier

08:28:11, 19-09-2021

Hur lång är sträckan nere vid backslaget om armen är 80mm lång ? var det där du mätte 120mm ?

700Nm ?
/Michael M

Jag har inte kunnat mäta slaget exakt, men det är max plusminus 60 = 120 mm. Kanske snarare plusminus 50 mm. Kraften är max 700 N.

Jac

22:57:26, 19-09-2021

martin@martinsigge.se skrev:
Jac, ang. tank med backventiler, menar du som efterfyllning om det skulle bli undertryck på den sugsidan om volymerna inte skulle matcha exakt vid "push-pull"? Om volymerna diffar, kommer inte systemet att bli överfullt till slut, om det sugs in lite olja varje gång systemet används. Eller tänker jag fel? Har noll erfarenthet av hydraulik.


Cylindrarnas volymer måste matcha, onödigt komplicerat annars.

Slangarna flexar lite så då bör den kunna suga i sig lite på lågtryckssidan. Om systemet blir lite överfullt är bara bra, olja blir lite ”förspänd” vilket bör ge bättre respons

1 person gillar det här inlägget.

Nu har det gått framåt lite, och det funkar bra. Köpte cylindrarna från Olsson Parts och fyllde med färdigblandad kylarglykol. Bifogar några bilder.
Tack för hjälp så långt. (Återkommer snart med lite frågor om backslaget som sådant.)
/Martin

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.

rospigg

22:45:48, 19-10-2021

Ett rejält arbete, men varför inte ha cylindern fäst vid backslag/motor?
Nu kan "växelläget" pendla då motor/backslag står på gummikuddar.

rospigg skrev:Ett rejält arbete, men varför inte ha cylindern fäst vid backslag/motor?
Nu kan "växelläget" pendla då motor/backslag står på gummikuddar.


Bra där, Rospigg. Fästet i taket fanns redan sedan ett tidigare försök (med elektriskt ställdon) av en annan amatör. Tänkte inte på att det skulle kunna påverka backslagsarmen om motorn rör sig i förhållande till infästningen.

Dessutom kanske hela skrovet kan bågna lite i grov sjö, så påpekandet är viktigt.

Tack för det, och hatten av :shake_hands:

3 personer gillar det här inlägget.