Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Förlänga aktern med flyttankar?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygsskrov, kranar, däcksutrustning här

Andreas Mattsson

00:23:03, 23-11-2015

min bayliner 2850 är lite baktung och har en för liten badbrygga,nu tänkte jag slå 2 flugor i en å samma smäll genom att bygga 2 tankar som följer skrovets linjer på varje sida rakt ut ifrån akterspegeln.

jag har ju drevet i mitten så en stor är inte tänkbart,volymen blir ungefär 250liter per tank och byggs i titan samt bultas i fästen i aktern,bärigheten borde bli mycket större och så även badbryggan såklart :smile: .

har sett liknande byggnationer på båtar men då endast med axel/roder både planande skrov och ej planande.

tänkte även flytta batterierna in i båten på vänster då den verkar vara tyngst åt höger sida nu.

7,5 liter bigblock ford v8 väger en hel del,lyfte ur motorn när jag köpte den och bytte kolvar/lager/packningar och det var en riktig klump att hålla på med.

trevlig båt med mycket plats :smile: .

inte min båt på bild men visar ungefär hur jag menar.

Bild
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris



G-son

13:25:02, 23-11-2015

Andreas Mattsson skrev:...och byggs i titan...

Någon särskild anledning till det materialvalet? Såhär på rak arm har jag svårt att komma på några större fördelar, och med tanke på hur sällsynt det är i båtbruk känns det som ett osäkert kort när det gäller galvanisk korrosion och så vidare.
Som f.d. glasfiberbåtsbyggare hade jag sannolikt byggt tankarna just i glasfiberarmerad polyester, samma som båten med största sannolikhet består av. Eller kanske aluminium, det kan trots allt vara dubbelt så tjockt gods som titan utan att väga mer (om jag minns rätt).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

Andreas Mattsson

15:32:53, 23-11-2015

G-son skrev:
Andreas Mattsson skrev:...och byggs i titan...

Någon särskild anledning till det materialvalet? Såhär på rak arm har jag svårt att komma på några större fördelar, och med tanke på hur sällsynt det är i båtbruk känns det som ett osäkert kort när det gäller galvanisk korrosion och så vidare.
Som f.d. glasfiberbåtsbyggare hade jag sannolikt byggt tankarna just i glasfiberarmerad polyester, samma som båten med största sannolikhet består av. Eller kanske aluminium, det kan trots allt vara dubbelt så tjockt gods som titan utan att väga mer (om jag minns rätt).



kommer över titan lätt och har en kompis som svetsar undervattensrobotar i titan,därav materialval.

korrosionen är inget problem enligt han.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

jebu

16:42:39, 23-11-2015

Hej

Är lite försynt nyfiken..
Är skrovet baktungt vid stillaligande, eller vid gång, eller vid nyttjande av badplattform? Håller sig motor (vikt) inom föreskrivna rekommendationer? Överensstämmer KVL (konstruktionsvattenlinje) med tillverkarens spec?

Andreas Mattsson

16:49:16, 23-11-2015

jebu skrev:Hej

Är lite försynt nyfiken..
Är skrovet baktungt vid stillaligande, eller vid gång, eller vid nyttjande av badplattform? Håller sig motor (vikt) inom föreskrivna rekommendationer? Överensstämmer KVL (konstruktionsvattenlinje) med tillverkarens spec?


båten ligger tungt vid stillastående men man känner även när den precis ska till att kliva över planingströskeln att den går djupt.

motorn är den största i modellprogramet och väger sina modiga med slutet system,just denna båt med denna motor är känd för att vara baktung och ligger 15cm djupare i aktern än motsvarande cheva 350 med sjövattenkylning.

sen har jag 4 200ah batterier i aktern också som jag tänkte placera ut.

båten är som sagt inte ombyggd utan är bara en stor båt med stor motor,effekten på 380hk duger gott för planing och 45knop :cool:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

jebu

16:59:35, 23-11-2015

Just i detta fallet verkar det vara en ren deplacementfråga. Lätt (kanske) att få till, lite svårare att förklara. Det rör sig om kombinationen av masscentrum kontra deplacementcentrum. Kanske, om du ger mig lite spec (får gärna PMA) ska jag försöka hjälpa till.

johaniskogen

19:55:02, 23-11-2015

Om du bygger som på bilden, blir den inte svår o styra? Då vattenflödet från prop studsar mot väggarna på tankarna??

Andreas Mattsson

20:54:13, 23-11-2015

johaniskogen skrev:Om du bygger som på bilden, blir den inte svår o styra? Då vattenflödet från prop studsar mot väggarna på tankarna??


drevet hänger ner under skrovet så propellern ligger nog 40cm under skrovet och tankarna.

missvisande bild jag ritade :lmao:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris