Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriHaverier

Det berömda "Hittefåret"

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygshaverier här

Klas Kraft

19:22:14, 16-12-2013

Min andre maskinist kom och sa att luktade bränt i maskinrummet, och han tyckte det luktade mest om Gen 3, stopp på den och öppna luckan, vad hittade vi här?
Div smält isolering och en extra stickande lukt.....
Eftersom det var garanti på grejorna så var det bara att ringa Siemens och förklara läget.

Det hängde på tio cm att statorn hade fått lindas om, hade vi kört en halvtimme till så hade det nog varit kört, och statorn hade fåt plockas upp ur maskinrummet, typ 14 dar på varv, bränna upp däck och demontera en massa saker, köra en bra stund med tre generatorer och komma tillbaka till varvet för den omvända proseduren....

Nu skickade Siemens två man med rätt grejor så var det klart på några timmar istället..... det var nog tårta på Siemens kontoret den kvällen :mrgreen:

Gen data: 1800 KW 60 HZ Diesel : Cummins QSK 60 1980 KW@ 1800 Rpm

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.



olle67

19:28:59, 16-12-2013

Vakan haverietr bero på,tänkte mest på att de ju nya prylar......mkt trevlig tråd...

Klas Kraft

19:33:16, 16-12-2013

Antagligen en dårligt utförd pressning av kabeldojjan på bild 1,brände av och de andra kablarna fick ta mer last, blev varmt och spred sig längs kabeln, antagligen.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar


dimorep

20:13:37, 16-12-2013

Termografering i samband med drifttagning av ny / nyinkopplad utrustning (och därefter med jämna intervaller) kan ofta eleminera uppkomst av sådana skador!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.

Turbodiesel

20:15:45, 16-12-2013

Ser inte ut att vara pressade alls,


"trevliga" bilder :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

Klas Kraft

20:22:39, 16-12-2013

dimorep skrev:Termografering i samband med drifttagning av ny / nyinkopplad utrustning (och därefter med jämna intervaller) kan ofta eleminera uppkomst av sådana skador!


Det roliga är att det gjordes vid factory test, samt vid comissioning ombord, men shit happens sex månader senare likväl, just termofoto ligger med ett års intervall, men jag tror att vi ändrade till sex månader efter detta..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

mimeck

20:43:20, 16-12-2013

dimorep skrev:Termografering i samband med drifttagning av ny / nyinkopplad utrustning (och därefter med jämna intervaller) kan ofta eleminera uppkomst av sådana skador!


Termografering var just vad jag tänkte på också...

Förklara för en stackars bonnadräng.

PerJohansson

20:45:09, 16-12-2013

mimeck skrev:Förklara för en stackars bonnadräng.


Typ värmekamera.

63an

20:47:19, 16-12-2013

Skulle kunna vara tennfyllda i anslutningsdonet men då är det ett satans göra att lirka dem på kardelerna! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Klas Kraft

20:55:34, 16-12-2013

Så här ser ett termofoto ut av säkringar, ett mycket bra hjälpmedel i maskinrummet, börjar bli vettiga prismässigt med..
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.

63an

20:59:55, 16-12-2013

Ett oslagbart instrument "värmekamera" tänk gamla rörvärmeslingor som börjar läcka i betonggolv det syns direkt var!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Klas Kraft

21:07:08, 16-12-2013

Ombord anväder vi värmekamera även i brand grupper, precis som brandkåren iland, klassning av isolering mm.mm.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.


cron