Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSprutor

hardi Commander 2800 reparationstråd

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprutor i detta forum

donky-kong

16:25:08, 27-04-2019

Hej!

Har lite reparationsfunderingar gällande en Hardi Commander 2800 -98 årsm. som jag tänkte lufta på forumet. En kort beskrivning av det problem jag just nu tampas med (det finns flera):

Rampens 1a sektioner stannar inte i utfällt läge. Dessa går enkelt med handkraft att knuffa fram och tillbaka (tänk "flytläge"). Min första fundering var - Internt läckage i kolvarna, men då problemet finns på båda sidor misstänker jag istället att något är galet i ventilpaketet. Nedan har jag bifogat en bild på hydraulsystemet, och ventilen som styr rampens 1a sektioner är V1. Som en ser är ventilen i opåverkat läge fri att släppa olja till tanken (flytläge). Om jag läser hydraulschemat rätt förhindras dock detta av den inringade delen bredvid frågetecknet, eller? Tolkar jag symbolerna rätt förhindras dock att ramperna fälls ihop utan att en kör någon funktion då den inringade delen är pilotstyrda backventiler (?).

Så, min fråga, sitter denna funktion inuti ventilblocket? Och om, går det att laga?

Det finns fler märkligheter på sprutan , så tänkte fylla på allt eftersom problem uppstår :skriva2:

Mvh Andreas
Bild
Andreas



donky-kong

16:27:57, 27-04-2019

https://www.youtube.com/watch?v=9D4xnec ... e=youtu.be


här är en kort video som beskriver problemet samt lite bilder på ventilpaketet med och utan ventil v1 samt ett foto på den härliga 90-tals reglerenheten :grin:
Bild
Bild
Bild
Andreas

ja-bond77

20:05:01, 27-04-2019

Ser ut som en flödesdelare av kugghjulstyp somkör rampsidorna samtidigt. Kanske den är sliten? Koppla bort och prova utan? Går cylindrarna ut eller ihop vid öppning av rampen? Tror inte man kan avskriva kolvtätningarna heller...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

donky-kong

21:07:49, 27-04-2019

När rampen är i transportläge är kolven , hm får se nu, ute!

Så du vecklar ut genom att trycka ihop kolven.

Det är en flödesventil som ska se till att båda ramperna går ut samtidigt, men den är också den enda T-kopplingen på minus sidan, så får leta upp en T-hub och testa . bra tips!
Andreas

Turbodiesel

00:27:05, 28-04-2019

De tre första ventilerna sitter monterade mycket högre på basblocket, ofta sitter dubbelverkade backventiler och andra hjälpventiler sandwichmonterade (mellan riktningsventil & basplatta). Följer schemat någon form av röd tråd borde den andra (V2) ventilen vara monterad direkt, och den första (V1) ha en hjälpventil mellan sig och basblocket, liksom de sista tre (V3-V5) riktningsventilerna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

donky-kong

21:28:11, 28-04-2019

Turbodiesel skrev:De tre första ventilerna sitter monterade mycket högre på basblocket, ofta sitter dubbelverkade backventiler och andra hjälpventiler sandwichmonterade (mellan riktningsventil & basplatta). Följer schemat någon form av röd tråd borde den andra (V2) ventilen vara monterad direkt, och den första (V1) ha en hjälpventil mellan sig och basblocket, liksom de sista tre (V3-V5) riktningsventilerna.



Aha!

Jag har ju bytt V1, men har ingen aning om hur det såg ut innan (köpte den defekt). Måste kanske skaffa en sådan hjälpventil. Tackar för svaret.

/ Andreas
Andreas


donky-kong

21:55:26, 28-04-2019

Detta förklarar också varför det var så i helsike långa skruv på den gamla trasiga V1 :P


Fråga: Varför väljer tillverkaren en lösning med ventil + hjälpventil, istället för en ventil med rätt egenskaper (ej flytläge)?
Andreas

Turbodiesel

22:43:13, 28-04-2019

En vanlig slidventil är aldrig! 100% tät, därför monteras en låsventil ibland in för att inte få fenomen med sjunkning eller annan avdrift. I vissa fall monteras de nära cylindern för att få ett slangbrottsskydd.

Flytläget i ventilen underlättar låsventilens funktion, annars kan instängd olja öppna ventilen i vissa fall.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..