Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Hur mycket för stor kylarslang är ok?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Grottulf

18:19:32, 21-09-2023

Jag vet inte om detta hamnade i rätt ämne.
Men det är till min fyrhjuling som jag använder i jordbruket.
Frågan är ju dock ganska universell för alla vätskekylda motorer...

Jag fick en gren genom kylaren på min fyrhjuling (en yamaha grizzly).
En originalkylare kostade 7200kr, och med osäker lev.tid.
Men jag hittade en piratkylare som fanns på lager i Polen, så jag beställde den.
Nu när jag har rivit isär halva fyrhjulingen för att få bort den gamla kylaren så ser jag att anslutningarna på den nya är 20mm i stället för 22mm...
2mm låter kanske inte så mycket, med det är ju ändå 10%...

Törs man chansa på att det blir tätt?
Jag byter i så fall till riktiga slangklämmor istället för clipsen som satt där original.

Jag har gjort liknande monteringar tidigare kan tilläggas, men då har det varit lätt att komma åt, ifall det skulle läcka.
Nu känner jag mig lite osäker, då det är då jäkla bökigt att komma åt skiten...



fretchi

19:39:03, 21-09-2023

Inget jag skulle ligga sömnlös över. Dra åt lagom så kommer det bli tätt!

1 person gillar det här inlägget.

rospigg

20:54:58, 21-09-2023

Gör ren kontaktytan invändigt i slangen och pensla Permatex så glider den på lättare + att det tätar än bättre.

Michael Meier

22:27:16, 21-09-2023

Hur ser röret ut?

Har du en eller tre svulster på röret? eller är det bara ett runt rör?

22mm slangen, är den lång rak sistabit innan kylarröret?

Är slangen fin fortfarande eller börjar den bli sprucken och omedgörlig om du skulle jämföra med en färsk kylarslang.

En idé är att vulka fast en invändig förminskning eller limma en förstoring på kylarröret, problemet med det sista alternativet är utformningen av svulsten.

Hårdlöda dit en adapter?
/Michael M

Johnj-e

22:39:14, 21-09-2023

Man kan ta en slangbit och trycka på stosen och sen på med slangen. Gjorde så på min cheva pickup, till 6,2 dieseln gick det inte att köpa kylare för under halva värdet på bilen. Så det fick bli 454 kylare som är exakt lika men anslutningarna är mindre, på nedre kylarslangen fick jag ta en slangbit som utfyllnad och på övre svetsade jag ihop en förminskning av två rörbitar

1 person gillar det här inlägget.

GC59

10:00:09, 22-09-2023

På Oldsen följde det med en gummiadepter till den undre kylarslangen för olika anslutningar , funkar bra som ovanstående skriver.

Ps Grottulf , lite synd att wildwäsby forumet inte funkar :blinkis: .

Grottulf

18:41:33, 22-09-2023

Tack för tipsen!
Det är en pressad utbukting på röret (se bild), och slangarna är mjuka o fina.
Det är för liten skillnad för att lägga in en extra slangbit emellan.
Jag har gjort så på Ursusen, men den är så lätt att komma åt, så det är inte lika illa om den börjat läcka.

Men jag tror jag testar med permatex och drar åt ordentligt.
Det var nog bara jag som nojjade lite...



GC59 skrev:Ps Grottulf , lite synd att wildwäsby forumet inte funkar :blinkis: .


Ja, det var synd, men aktiviteten dog ju ut helt på slutet
Var du också medlem där?

Nu verkar det bara vara Maskinisten och Robsoft, som har överlevt forumdöden som blev efter Facebook...

GC59

07:19:52, 23-09-2023

Grottulf skrev:
GC59 skrev:Ps Grottulf , lite synd att wildwäsby forumet inte funkar :blinkis: .


Ja, det var synd, men aktiviteten dog ju ut helt på slutet
Var du också medlem där?

Nu verkar det bara vara Maskinisten och Robsoft, som har överlevt forumdöden som blev efter Facebook...


Ja man var ju medlem där :thumme: ( Cheyenne ). Man saknar ju även Fordson.se
Kommer ihåg länken på wildwasby4wd med Silveradon som körde i nån kraftledningsgata i Strängnäs tror jag det var ,
har försökt hitta filmsnutten men inte lyckats , var ju väldigt maffigt att se :thummar: :buga:
Det är synd att forumen blir borta med all den info som finns på dom.

Skru'are

14:53:18, 23-09-2023

Lämpligt antal varv vulktape.