Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Den skumma kranen Hiab Foco 6000

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

qqq

10:54:05, 17-04-2014

En ovanligt tillkrånglad design. Varför det ?
Min gissning är att man ville kunna lyfta rakt upp från marken upp till ca 4 m eller så.
Bild

1 person gillar det här inlägget.



LeifAndersson

12:30:16, 17-04-2014

Elaka tungor påstår att där har vi anledningen till att Foco till sist blev tvingades att låta sig köpas upp av Hiab. Det där är det grövsta exemplet på Foco kreativitet, det fanns mer konventionella lösningar på bom och sticka på pelare med samma konstruktion som den på bilden och samma mystiska länk mellan pelare och bom. Men att välja en lösning med kedja i svängen var nog ändå höjden av att gå sin egen väg.
Vi hade en maskinbil med en Foco 8000 som hade samma pelare men annan armkonstruktion. Det var en grym kran att lyfta, lyfte vilken jordbrukstraktor som helst om man kom riktigt nära objektet och kunde lyfta från vänster sida. Men man var hela tiden rädd att något skulle hända i svängmekanismen när man visste hur det såg ut mellan svängtuberna! :sad:
Men den 070 kran som ersatte 8000 hade inte en möjlighet att mäta sig i lyftkraft, så riktiga jäklar att lyfta var de!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.

lennartostman

14:58:24, 22-04-2014

Om inte jag misstar mej så var det nog så att man hade den här konstruktionslösningen för att nå 'långt' utan att behöva hydraul utskjut.
Foco hade dessutom en länk mellan stomme-lyftarm för att kunna lyfta högt med bibehållen lyftkraft. Den syns på bilden.
Det är den som man kan säga senare introducerades av vissa konkurrenter som en nyhet! Foco hade det först. Bra att veta för alla nördar :-)
Man skall nog inte heller jämföra Foco 8000 med Hiab 070. Foco'n är mycket starkare. Kanske närmare någon av Hiab 965/985/100/1165
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

MN

15:41:36, 22-04-2014

Kuriosa: Farsan körde en Scania LB80 med en Foco 8000 på 80-talet. Som liten grabb tyckte man det var en stöddig pjäs då den stackars Scanian hade klar slagsida åt styrbord :-) Visst var kranen stark, man kunde nog stjälpa bilen över högra stödbenet om man burit sig klantigt åt, jag såg iaf vänstra stödbensplattan svävande över marken flera gånger... Länken på bommen kunde ge MYCKET spännande vingel när det skulle skickas upp takmaterial 13 m upp i luften (1 hydr utskjut + 3 mek som var svintunga att dra ut).
Leif: Farsan körde mycket traktorer och maskiner åt en Ford ÅF så det var ju ganska ofta ett okörbart vrak som skulle i retur :-). Eftersom han inte hade vinsch så drog han upp offret upp på flaket via långa och MYCKET tunga stålramper med kranen genom att först dra in utskjutet, sedan vika ihop kranen max och sedan vrida runt kranen framåt och sträcka ut över hytten. Gick väldigt smidigt och ngr kedjor i vridhuset gick aldrig av.
MN

Burträskarn

15:27:52, 03-07-2019

Jag har fått i uppdrag av en bekant att sälja en Foco 6000 monterad på en lastbilsbakände. INformation, erfarenheter och bud emottages tacksamt....
Bild
Bild
Bild
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

4 personer gillar det här inlägget.

LeifAndersson

16:55:00, 03-07-2019

Vi hade en Foco 8000 på transportbilen på traktorskroten, den drog på mycket bakifrån och framförallt var det en jäkel på att lyfta. Den satt på en N7 vi köpte och flyttades senare över till ett nyare Volvochassi, men den hade traditionellt hydraulutskjut. Den belastade bilarna snett så N7:an hade extra blad på vänster sida när vi köpte den, och det fick nästa chassi också rätt omgående! Men en BM20 svingade den upp på flaket utan knot, men visst var man rädd att någhot skulle brista vid dessa extrema lyft men vi reparerade inget på kranen under drygt 10 år! Så visst var det en bra kran även om den inte var helt perfekt på svängen, men man vande sig. Efter den blev det en Hiab 071 och den lyfte inte alls på samma vis, men det kändes som den var säkrare att vistas i närheten av när den liksom ingav en annan respekt! Men 8000 lyfte mycket och ofta utan att så mycket som spränga en slang! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.