Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Tryckluftsbromssystem på tunga släpvagnar

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

qqq

15:32:10, 19-07-2015

På drag bilen sitter vanligast ett wapco uttag med 2 anslutningar.
Jag tror den vänstra är för matningen av tryckluft och den högra är för manöver :klia:

Men hur funkar det igentligen. Själva uttaget är ju inte tät när det inte används och det verkar sitta en backventil i det vänstra uttaget.
Så hur får man utt luft där till matningen på släpvagnen ?

Det är inte så att manöverluften ger någe slags mottryck som öppnar backventilen i dragbilens matarledning ?



Domppi

16:50:04, 19-07-2015

Om man står bakom dragbilen och tittar på uttaget så är det vänstra manöverluft till släpet och det högra fyller på luft till släpet.

Domppi

16:55:36, 19-07-2015

Bild
Alltså ett sånt här.

Jimmy Nilsson

17:19:56, 19-07-2015

qqq skrev:På drag bilen sitter vanligast ett wapco uttag med 2 anslutningar.
Jag tror den vänstra är för matningen av tryckluft och den högra är för manöver :klia:

Men hur funkar det igentligen. Själva uttaget är ju inte tät när det inte används och det verkar sitta en backventil i det vänstra uttaget.
Så hur får man utt luft där till matningen på släpvagnen ?

Det är inte så att manöverluften ger någe slags mottryck som öppnar backventilen i dragbilens matarledning ?


Tryck på den vänstra med tummen så ser du. När "honan" sätts i så trycker den in käglan så luften strömmar förbi. Likadant på manövern givetvis. Annars hade det pyst bra varenda gång man rör bromsen.

qqq

17:20:23, 19-07-2015

Ja den modellen.

Backventilen var på vänster sida, om jag inte minns fel.
När jag kollar på kopplingen så verkar den inte speciellt tät när luckorna är stängda, men den är kanske tät ändå ?
Uttaget jag kollade på kan vara moddat börjar jag fundera på. Den sitter på en lastbil utan motor så jag kan inte testa.

stefansmark

17:25:01, 19-07-2015

Som tidigare påpekats så tätar inte kopplingen mot locket utan har en inbyggd ventil som öppnar när anslutningen trycks in.

Det finns en version utan ventiler som är öppen hela tiden, den brukar monteras på trailervagnen för att sedan anslutas med en slang till bilens uttag.

Jimmy Nilsson

17:28:02, 19-07-2015

Bild


Nr 7 är käglan/backventilen. Luckorna är till för att hålla "honan" och för att täcka duomaticen så inte gatstenar och annat bös letar sig in när den inte används.