Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Vad har jag ställt till med? Eller tråden om en Scania L80 -75

59 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna diskussioner om Scania

Johnj-e

19:51:12, 23-10-2019

Har länge varit sugen på en äldre Scania torpedare, kollat annonser lite nu och då, på senare tid har jag även övertalat mig själv om att jag villhöver en tipp/kranbil. Fick nys om en 35 mil bort.. Åkte och tittade en gråkall oktober dag.. Bilen ifråga var väl ett renoveringsobjekt egentligen (hade lovat mig själv att inte köpa fler objekt) provkörde i alla fall i och de slutade med panikångest och jag åkte därifrån.. Fortsatte kolla blocket etc men hittade inget bra objekt.. Hjärnspökena började tala i skallen och de inre rösterna sa tex "virket i flaket var ju bra och ny plåt på flaket och hur lätt är det att hitta en tipp och kranbil för dom pengarna?"

Ringde säljaren efter nån vecka och vi kom överens om ett pris, jag tog tåget ner och Scania hem.. Bilen är väl egentligen inget lik men den kräver en insats för att bli skaplig..

På väg hem började hastighetsmätaren visa mindre och mindre och lugnade sig när den kommit ner på hälften av verklig hastighet har inte fördjupat mig mer men om någon har något tips om vad jag kan börja titta på är jag tacksam!

Nästa problem är att tomgången stiger till nästan 1500 varv när den är genomvarm jävligt jobbigt att ha det så.
Pumpen är av typen med gasspjäll och vaccumregulator antar jag, aldrig vidrört den typen av pumpar förr. Spjället verkar stänga helt och tomgångsskruven är utakruvad helt. Hur är de lämpligt att gå vidare?

Ska försöka uppdatera löpande här men är duktig på att starta trådar men inte följa upp dem :mrgreen:
Angående bilduppladdning.. Vet inte om det beror på min telefon eller på maskinistens bilduppladdning.. Men den håller på och laddar hur länge som helst.. Får försöka igen senare

Sådär, här har vi pärlan L80 utan super men med hiabkran
Bild

Bild

Nöjd scania-chaufför
Bild
Senast redigerad av Johnj-e 09:41:01, 24-10-2019, redigerad totalt 1 gång.

15 personer gillar det här inlägget.



Mattias Petterson

21:50:03, 23-10-2019

Ser ju riktigt skaplig ut, däcken ser riktigt fräscha ut!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.

rospigg

22:05:22, 23-10-2019

Det där är en riktig lastbil! :thummar:
Mitt starkaste Scaniaminne från barndomen är "tratten" på avgasröret dom hade.

2 personer gillar det här inlägget.

Johnj-e

22:08:21, 23-10-2019

Mattias Petterson skrev:Ser ju riktigt skaplig ut, däcken ser riktigt fräscha ut!


Jo de är faktiskt mycket som är bra, förra ägaren hade den knappt en månad och innan har en snickare ägt den 15år och kört byggmaterial med den. Bromsar och däck är bytt relativt nyligen!
Mögig i dörrarna och ytrost börjar knalla fram här och där

Johnj-e

22:15:37, 23-10-2019

rospigg skrev:Det där är en riktig lastbil! :thummar:
Mitt starkaste Scaniaminne från barndomen är "tratten" på avgasröret dom hade.


Japp, fast helst hade jag velat ha en LS111 med bergflak men vafan de har man ju knappt nytta av bättre att kunna köra lite allt möjligt, fälla lämmarna och lasta och lyfta med kranen!
Tratten är bortrationaliserad någon gång i dess tidigare liv!

Är uppväxt i grannbyn med en som hade en ls111 med bergflak som ständigt gick med överlass, ljudet av en belastad ds11 får gåshuden att sitta kvar till nästa vår ungefär!

2 personer gillar det här inlägget.

Johnj-e

22:26:52, 23-10-2019

Ingen som har någon idé om vad som ställer till den höga tomgången?
Denna typ med gasspjäll brukar väl kunna vara lite oroliga i gången när grejerna börjar bli slitna.
Men denna höjer sakta men säkert varvet upp till 1500

Turbodiesel

22:36:34, 23-10-2019

Det kanske är läckage på vakuumröret ned till pumpens klocka, eller det interna membranet.

För att kolla membranet kan du lossa vakuumröret på pumpen (är det två så får du kolla vilket av de som ansluter innanför gasspjället. Dra i stoppreglaget och håll fingret för den lossade anslutningen på pumpen, när du släpper stoppreglaget ska du känna att det inte direkt återgår och det blir sug i nippeln.

Kör inte motorn utan rören anslutna bara,,
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.

Janson1

22:52:50, 23-10-2019

Jag antar att den har vacumstyrd reglering? Funktionen i så fall är att pumpen har dels en fjäder som strävar mot full bränslemängd och ett membran som är kopplat till motorns insugningsrör precis vid gasspjället i venturin (halsen) och när motorn står still så är fjädern starkast, den står i full bränslemängd. Så fort motorn startas så bromsar luftspjället så lufttrycket sjunker (det går mot vacuum) i insugningsröret och via ett rör så påverkas membranet att dra ner på bränslemängden. (membranets dragkraft överstiger fjäderns dragkraft och bränslemängden dras ner och motorn går långsammare) Till sist råder en slags jämnvikt mellan fjäders kraft och membranets motkraft. Öppnar man nu spjället så ökar lufttrycket (mindre vacuum) och fjädern som då får övertag trycker på reglerstången mot mer bränsle, motorn ökar i varvtal tills ny jämnvikt råder. Vill du stänga av motorn så är det bara att dra i stoppen som är mycket starkare och drar reglerstången till 0 bränslemängd och motorn stannar. Fel som kan bli är sprickor i membranet som kan vara av läder. Det kan även torka och bli stelt av samma anledning. Läckage på röret mellan venturi och pump, den drar tjuvluft någonstans i insugssystemet. Länkaget har allmän svårt att röra sig ordentligt (förmodligen inte felet denna gång) Så börja med att kolla om den har denna typ av reglering. Nån bild eller två gör nog också gott...
Edit: Dels så hann Turbodiesel före och dels ger TD ett konkret förslag på ett sätt att testa funktionen

4 personer gillar det här inlägget.

Turbodiesel

23:06:33, 23-10-2019

Däremot om den har dubbla rör mellan pump och spjäll är det kanske svårbedömt om membranet läcker, å andra sidan bör inte membrankåpan vara någon risk att plocka bort om man bara är lite varsam.

Några vakuumsystem hade ett mekaniskt feedbackstag mellan vakuumdosan och spjällhuset, har bara sett det på bilmotorer där det är viktigare med lugn tomgång. Men nu pratar vi fram till tidigt åttiotal eller vad det kan vara, före canbus i alla fall..

Jag har nog beskrivningar på systemen i någon gammal maläten bok någonstans. Ska se vad jag hittar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

AN

23:20:04, 23-10-2019

Kul med en gamal Scania :smile:
Har själv en L85-1971.
Det finns reparationshandbok i Downloads , där beskrivs funktionen med hjälp av lite skisser, som visar hur det ser ut och vilka delar som ingår.

2 personer gillar det här inlägget.

Johnj-e

00:13:01, 24-10-2019

Förstod nästan att du skulle ha en vettig teori TD :thumme: Misstänkte membranet som första egna teori!
Ska kolla upp de så snart jag hinner!
Det är förövrigt två rör vid spjället!
De enda jag har gjort är att kollat så spjället stänger helt (dvs funktionskoll av länkage, justerskruv och spjäll)

Är det centrifugalregulator på DS8orna?

Alltid kul med skriftlig respons!
Ska ladda ner den och titta.

Ingen som har koll på hastighetsmätaren? Eller varit med om något liknande? Tror det är en keinzle, den ger ungefär halva hastigheten på mätaren..

Hade egentligen en L86 super i bra originalskick på g innan den här men den försvann medan jag velade..

Skulle jag känna att jag får onödigt mycket tid skulle jag vilja stoppa in en ds8 istället, den är lite väl seg. Split eller turbo hade förenklat körningen något får jag känslan av

AN

11:19:54, 24-10-2019

Jo det är centrifugalregulator på DS8a. Det fungera väl inte med vakkumregulatr på turbomotorer? :klia:
Har DS8a i min lastbil.

Har du en ren 5växlad låda då? Borde väl vara minst lika behövligt med split på en bil utan turbo? Men det kanske man valde när man beställde.
En begagnad låda är nog inte så svårt att få tag i om man vill. Letade lite själv, då jag tyvärr har en spricka i min. Men tätade den, sådan har det inte läckt något mer, så jag lade ner det projektet.
Du kan ju läsa lite i min tråd så får du se vad jag gjort med den. har varit lite diverse.

Johnj-e

14:26:24, 24-10-2019

Nej precis men spjället borde egentligen kunna sitta innan turbon?

Har säkert läst den, men ska göra det igen!

Den är tyvärr bara 5-växlad.. Snikvarianten

Har i alla fall skruvat bort vacuumkoockan och den var dyngslut, som vi befarade igår!
Nästa fråga: vart hittar jag en ny?
Sitter cav pump på denna
Bifogar lite bilder på membranet och typskylt..
Ibland går det hur bra som helst, andra gånger har bilduppladdningen alzheimers..
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.

ashg

19:26:31, 24-10-2019

När jag gick teknikerutbildning fick jag lärs mej att membranet var gjort av "spanskt hästskinn". Det skulle vara myggfritt i spanien och pga det inga hål i skinnet... Naturligtvis ett skämt...
/Andreas i Knivsta
Fråga mej om: Militära bandvagnar och terrängbilar. Audi 80 85-86

Turbodiesel

21:32:08, 24-10-2019

En dieselverkstad borde kunna hjälpa dig (se till att du har pumpen siffror framför dig då), annars får du söka igenom ebay efter "CAV injection pump diaphragm" eller något i den stilen.

Scania har ju oerhört gamla grejor i lager stundtals, kanske kolla där först?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.