Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Lämplig modern motor/låda till TGB40

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

tegelrygg

17:55:45, 10-09-2020

Jag undrar om det skulle vara genomförbart att uppgradera en TGB40 med aningen modernare motor och växellåda? Vilken kombination vore då lämplig?

Målet skulle vara att få ner bränsleförbrukningen samt möjlighet att få tag i reservdelar enklare. Detta med reservdelar gör jag ett antagande om baserat på att nyare grejor är enklare att få tag i, inte att jag har någon erfarenhet eller kunskap om det.

Bakgrunden är att jag gillar TGB40 med dess last- och kapacitet offroad. Tror den kan funka som basfordon att bygga expeditionsbil på. Kör man tusentals mil så spelar förbrukning en viss roll och kan man få ner den betänkligt så vore det kanon.

Sent from my Mi A2 using Tapatalk



johaniskogen

18:23:05, 10-09-2020

Börja med att bygga om befintlig låda, byt styrningen av den, finns färdiga satser till de, då kan du köra den som manuell.. styrboxarna till lådan är ändå en svag punkt på dom.

tegelrygg

18:29:03, 10-09-2020

johaniskogen skrev:Börja med att bygga om befintlig låda, byt styrningen av den, finns färdiga satser till de, då kan du köra den som manuell.. styrboxarna till lådan är ändå en svag punkt på dom.
Tack för svaret. Du tycker inte att man skulle byta lådan om man ändå börjar härja med motorbyte? Nyare motor och originallåda (modifierad med sats för att köra manuellt).

Sent from my Mi A2 using Tapatalk

johaniskogen

19:46:43, 10-09-2020

tegelrygg skrev:
johaniskogen skrev:Börja med att bygga om befintlig låda, byt styrningen av den, finns färdiga satser till de, då kan du köra den som manuell.. styrboxarna till lådan är ändå en svag punkt på dom.
Tack för svaret. Du tycker inte att man skulle byta lådan om man ändå börjar härja med motorbyte? Nyare motor och originallåda (modifierad med sats för att köra manuellt).

Org motorn är ju skottsäker, ser ingen anledning till o byta den om den inte är helt slut, vilket dom sällan är i tgb-bilarna.

Sent from my Mi A2 using Tapatalk

Jonas Ryrfeldt

00:16:20, 11-09-2020

tegelrygg skrev:Kör man tusentals mil så spelar förbrukning en viss roll och kan man få ner den betänkligt så vore det kanon.


Bränsleförbrukningen är väl ett problem först när du har en kanon bakom, o jag har iallafall inte hittat någon kanon att ha bakom min 40a. 4,5 i tomme är väl rätt bra :thumme: . Ska du ner till 1,2 blir det till att åka folkvagn och det är iallafall inte min kropp gjord för :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

2 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

07:24:13, 11-09-2020

Ska man vara petig så är det ju vanligtvis en haubits och inte en kanon man drar efter en 40:a (undantag: kustartilleriets 12/80).
Man skulle ha passat på nån gång i tidigt 00-tal då en lägda utanför Norrköping var full med Haubits 77A som stod och väntade på skrotning...