Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Olja till baknav F613 ’81?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

janebrink

20:14:16, 12-04-2020

Tjo!
Nu börjar min renovering av bakbromsarna komma till finalen.

En fundering jag har nu är dock gällande smörjning av bakhjulslager. Navet har en insexplugg på sig. Bakaxelns rör som navet sitter på är öppet ut till navet. Alltså borde naven smörjas av bakaxeloljan rent logiskt.
Däremot så var det relativt torrt på olja i naven när jag demonterade allt? Oljan i bakaxeln bytte jag nyligen så rätt nivå nåddes genom nivåpluggen på klumpen.

Däremot verkar bakaxelns nivåplugg sitta lägre än bakaxelns rör som går ut till naven? :insomnia:

Innan jag stoppade in drivaxeln på ena sidan så tittade jag in i röret mot klumpen. Jag kunde inte se någon oljenivå där inne?!

Är det så att man skall ställa navets insexplugg vid klockan 3/9 och fylla på samma olja som i bakväxeln kanske?

Har läst alla servicemanualer som finns för F6 (förutom rephandboken för naven) och det står att det finns både fettsmorda och oljesmorda bakhjulslager på F6. Men inte ett ord jag hittat om det ska va samma olja som för bakväxeln, om naven delar oljevolymen med bakväxeln eller om det är separat volym. Om jag nu skulle fylla olja vid naven så kommer den rinna ner mot bakväxeln.

Nån som vet? :help:
Bild



torbjorn_forsman

21:24:30, 12-04-2020

Förutom rephandböcker så finns det också en instruktionsbok för F6 som ligger i Downloads. Det kanske står något i den?

1 person gillar det här inlägget.

stefansmark

22:55:13, 12-04-2020

Jag tror det är fettsmorda lager där bak.
På min gamla F12'a var det fettsmorda lager bak och oljesmorda framhjulslager.
FM12'an jag kör med nu har navreduktion bak så där blir det en annan konstruktion.

1 person gillar det här inlägget.

janebrink

01:08:19, 13-04-2020

torbjorn_forsman skrev:Förutom rephandböcker så finns det också en instruktionsbok för F6 som ligger i Downloads. Det kanske står något i den?

Den har jag nedladdade den me, men tyvärr står det inget specifikt där.

stefansmark skrev:Jag tror det är fettsmorda lager där bak.
På min gamla F12'a var det fettsmorda lager bak och oljesmorda framhjulslager.
FM12'an jag kör med nu har navreduktion bak så där blir det en annan konstruktion.


I Volvos verkstadshandbok kapitel ”Smörjning” så visas på smörjöversikten två alternativ för smörjning av baknav. Fettsmorda och oljesmorda. När jag plockade isär allt så var det fuktigt av olja på lagren. Plus att jag har en plugg i navet. Det tycker jag pekar på oljesmort istället för fettsmort?

Murre o2

09:04:03, 13-04-2020

När man kör skvätter ju oljan runt i bakaxeln när dreven roterar och väglutning och centrifugalkraft flyttar runt oljan så jag skulle inte stirra mig blind på nivåpluggens oljenivå kontra oljerör.

2 personer gillar det här inlägget.

rospigg

09:09:06, 13-04-2020

KIka lite på den här tråden:
[Volvo lastbilar] Bromsrenovering volvo FL611

2 personer gillar det här inlägget.

janebrink

20:04:15, 13-04-2020

Har rotat fram lite gammal verkstadslektyr idag. Köpte Volvos rephandbok avdelning hjul på tradera för ett tag sedan.
Där fanns sprängskiss för både fettsmort och oljesmort nav med upptäckte jag.

Skillnaden mellan de båda är att fettsmort har en extra tätning längst ut på axeln, så inte olja och fett skall blandas. Oljesmorda saknar då dessa tätningar, plus att det ska finnas en plugg på sidan av navet. På sprängskissen kallad oljeplugg.
Plockade även ut ena drivaxeln på min F611 som jag har ståendes, och även den hade oljesmort och saknade således tätning längst ut. Dock saknade 611:an oljepluggen på navet så antagligen kom den till någon gång mellan ’78-’81. Säkerligen för att bli av med något mottryck när man fyller axeln från klumpen, eller för att kunna tvångsmata lite olja efter lagerbyte eller dylikt.
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.