Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Tesla Semi Trucks

136 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera allmäna lastbilsteman här

Holger

10:29:30, 17-11-2017

Igår presenterades Teslas lastbils vision:
https://www.youtube.com/watch?v=5n9xafjynJA
(f#n vad han är svår att förstå!)

Vad tycker ni?



Toost

10:46:02, 17-11-2017

Om siffrorna stämmer så är det rätt fantastiskt.
Enda problemet är väl att den mesta elektriciteten i världen produceras av olja/kol och att det därför inte är klimatmässigt bättre.

1 person gillar det här inlägget.

Holger

11:14:12, 17-11-2017

Toost, som vanligt stämmer det inte med realiteten
Detta är ju ända sättet Musk har marknadsfört hittills.

nordlander

11:51:57, 17-11-2017

Ladda batterierna 50% på 30 minuter låter osannolikt om man ska kunna ta sig 80 mil på en laddning med full last.

Holger

12:00:11, 17-11-2017

Och räckvidden är typiskt ljugen

nordlander

12:52:39, 17-11-2017

Jag har också svårt tro på den räckvidden. Batteriet som ska kunna leverera den effekten vill man inte stå nära när det smäller.

torlin

17:53:14, 17-11-2017

Hans presentationer börjar mer och mer likna väckelsemöten.

Ett litet överslag:
Medeleffektuttaget hos en lastbil med lass ligger på ca 150 kW (utifrån en förbrukning på 3,5-4 l/mil).
800 km (500 miles) = 10 timmars körning = 1500 kWh.
Energitätheten hos Li ion batterier är 100-250 W/kg vilket innebär att det krävs mellan 6 och 15 ton batterier.
Troligen närmare den högre siffran ( stora batterier och höga strömmar innebär nog att de måste dimensioneras kraftigare för att klara kylning).
Dessutom kan man knappast utnyttja den teoretiska kapaciteten till 100 %, så jag skulle snarare tro på mer än 15 ton batterier.

30 minuters laddning för 400 miles (8 timmar) innebär en laddeffekt på 150*8/0,5 = 2400 kW,
eller med en laddningsverkningsgrad på 80% 3000 kW :svettas:
Får ha rätt rejäla huvudsäkringar då...

Fast söker man lite på nätet hittar man naturligtvis forum där de frälsta hävdar att teslas batterier är såå mycket effektivare än alla andras
samt att tesla har såå mycket lägre förluster än de andra gamla stofilerna till biltillverkare. :screwy:
Drygt 100 ton och 1500 hk

3 personer gillar det här inlägget.

MN

18:03:00, 17-11-2017

torlin skrev:Medeleffektuttaget hos en lastbil med lass ligger på ca 150 kW (utifrån en förbrukning på 3,5-4 l/mil).


Hur räknar du fram detta?
MN

1 person gillar det här inlägget.

gute84

18:06:37, 17-11-2017

https://jalopnik.com/the-tesla-semi-tru ... 1820532013

0 till 100 på 5 sec

torlin

18:52:06, 17-11-2017

MN skrev:
torlin skrev:Medeleffektuttaget hos en lastbil med lass ligger på ca 150 kW (utifrån en förbrukning på 3,5-4 l/mil).


Hur räknar du fram detta?
MN


4-4,5 l/mil skulle det stå
specifik bränsleförbrukning 200 g/kWh ; densitet diesel 0,85 kg/l => 0,235 l/kWh
150 kW * 0,235 l = 35 l/h (som delas med hastigheten 8 mil/h => 4,4 l/mil)

(Kanske kan medeleffekten vara något lägre, detta är ju räknat vid optimal verkningsgrad, men teslas siffror blir hursomhelst helt orimliga)
Drygt 100 ton och 1500 hk

torlin

18:55:23, 17-11-2017

gute84 skrev:https://jalopnik.com/the-tesla-semi-tru ... 1820532013

0 till 100 på 5 sec


Länken verkar kapad?
Drygt 100 ton och 1500 hk


Robert T

03:38:24, 18-11-2017

MN skrev:
torlin skrev:Medeleffektuttaget hos en lastbil med lass ligger på ca 150 kW (utifrån en förbrukning på 3,5-4 l/mil).


Hur räknar du fram detta?
MN


Nu ska vi inte glömma att jänkarna har MAX 36 ton och snittar under 3 liter milen på sina ekipage i svensk motorvägshastighet. Låg vikt och få axlar är deras melodi.

Aqualize

04:11:44, 18-11-2017

torlin räknar alltså med hur man sätter elmotorer i en vanlig lastbil. Tesla Semi ska ha dragkoefficient som en en supersportbil och när det kommer till stadstrafik får man tillbaka energi i batterierna med regenerativ bromsning. Som sagt de kör med lättare lastbilar där.
Ladda i lastbilsgaraget tar nog tid. Ladda på megachargers som buffrar energin i batteripack sprider ut uppladdningstiden från nätet (antar de inte kan ha solceller, som de pratar om, precis vid varje megacharger).

Aqualize

04:17:13, 18-11-2017

Det är ju nya battericeller i model 3 som de börjat med. Efter Semi-presentationen tog de ut kommande nya Roadster. Den bilen säger de ska ha 200 kWh batteripack (toppmodell på Model S och X har 100 kWh idag) och den såg rätt liten ut samt göra 0-60 mph på 1,9 sekunder. Jag tror de verkligen fått ner vikten på batterierna.