Hans presentationer börjar mer och mer likna väckelsemöten.
Ett litet överslag:
Medeleffektuttaget hos en
lastbil med lass ligger på ca 150 kW (utifrån en förbrukning på 3,5-4 l/mil).
800 km (500 miles) = 10 timmars körning = 1500 kWh.
Energitätheten hos Li ion batterier är 100-250 W/kg vilket innebär att det krävs mellan 6 och 15 ton batterier.
Troligen närmare den högre siffran ( stora batterier och höga strömmar innebär nog att de måste dimensioneras kraftigare för att klara kylning).
Dessutom kan man knappast utnyttja den teoretiska kapaciteten till 100 %, så jag skulle snarare tro på mer än 15 ton batterier.
30 minuters laddning för 400 miles (8 timmar) innebär en laddeffekt på 150*8/0,5 = 2400 kW,
eller med en laddningsverkningsgrad på 80% 3000 kW
Får ha rätt rejäla huvudsäkringar då...
Fast söker man lite på nätet hittar man naturligtvis forum där de frälsta hävdar att teslas batterier är såå mycket effektivare än alla andras
samt att tesla har såå mycket lägre förluster än de andra gamla stofilerna till biltillverkare.