Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Duomatic koppling

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

Japa370

20:44:26, 06-11-2020

Har en lastbil med duomatic till bromsar till släp som jag aldrig använt och därmed inte har någon kunskap om. Däremot har jag ett efterfordon som jag har tryckluftsbroms till,så jag kopplade in det i veckan. Lastbilen släpper bromsen när tryckluft en är uppe i tryck ,men efterfordonet bromsar när luften pumpas in i bromsklockorna.
Duomatic kopplingen har två uttag och slangar . Vill veta vad de olika uttagen,är det ena för släp med lastbils roms funktion och det andra för det motsatta,dvs för mitt efterfordon som bromsar när luften pumpas in?
Duomatic kopplingen läcker lite luft när ingen koppling sitter där numer. Vad göra?

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk



magirus

21:00:19, 06-11-2020

Den ena slangen ä väl matning till tankar på släp o den andra ä väl manöver till reläventil?

Om den uttaget läcker tyck jag du ska byta den. De va iaf de råd jag fick av gammal åkar-räv.
I hans värld blev di alltid läck om di int användes stadigvarande.

1 person gillar det här inlägget.

Japa370

21:05:03, 06-11-2020

Ok bra info. Blev inte riktigt klok på funktionen. Det är en vippen jag ska koppla efter

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

Sparrow

21:21:16, 06-11-2020

Det finns repsatser med fjädrar o backventiler , om själva huset är ok.

1 person gillar det här inlägget.

magirus

21:21:58, 06-11-2020

Well, för att int släpets bromsar ska slå till långt "efter" dragbilen så har man en tank på släpet. Den matas med luft ur ena porten/slangen i Duomaticen.
Den andra slangen är då en "manöver" som ger luft när bromspedalen pressas ner o den luften manövrerar /öppnar en reläventil på släpet. Jmfr med ett extraljusrelä som manövreras av spänning från helljuskabel på en bil.
När man sen släpper bromspedalen så stänger reläventilen till-luften o ser till att bromsklockorna på släpet töms/släpper bromsarna.

Japa370

22:11:48, 06-11-2020

Tack.

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.

atlashjul

22:47:05, 06-11-2020

Märkning på duomatickopplingen "Emergency" = "Konstant luft" ... "Service" "bromstryck" "Styrluft från pedal".


Duomatic kopplingen läcker lite luft när ingen koppling sitter där numer. Vad göra?


Finns ventilsats och köpa löst..

3 personer gillar det här inlägget.