Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Fick en sbat 111 levererad

76 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera militärlastbilar här

autorep

10:27:28, 19-03-2016

Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160319/ac483e7dc2194cffa3b82107a0c888ad.jpg

Sett från vardagsrummet
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160319/350fcd5386358232935bf44c0c2959d8.jpg
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

6 personer gillar det här inlägget.



dc_lindberg

14:01:20, 19-03-2016

NEJ MEN VA' LÄCKER!!!
:thummar:

:driver:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

autorep

18:59:37, 19-03-2016

Fått på kapellet

Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160319/2012e5d216049fd9578748e48c6946eb.jpg
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

4 personer gillar det här inlägget.

mats_o

19:37:33, 19-03-2016

fd räddningsverket?
Ser ut att vara en ombyggd pjäsbil

Mattias Petterson

19:40:41, 19-03-2016

Ska det vara en kran mellan hytt och flak?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

autorep

20:44:33, 19-03-2016

mats_o skrev:fd räddningsverket?
Ser ut att vara en ombyggd pjäsbil

vad jag vet så är det bara kapellet, skydd ruta, skydd fram lampa, nya hjul 445/65-22,5 som är dit satt av räddningsverket på min är det original hjul 26,5

Mattias Petterson skrev:Ska det vara en kran mellan hytt och flak?


inte på dena bil men de fanns med kran också, ska montera en kran vid ett senare tillfälle.
Men då måste jag korta flaket eller flytta det bakåt eller skaffa ett från en tgb 30


Bild
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

01:59:12, 20-03-2016

Med den färgen?... han ska ut i FN-tjänst!
...vad FN står för är nog topp hemligt... ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Martin.Eriksson

08:39:56, 20-03-2016

Fler än jag som åker TGB då :smile:
Men tgb 40 har väl turbo iaf, är ju inte direkt stark 30:n :cool:
Ett tips är ju o sätta i manuellbox om du inte har gjort de..

Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.

atlashjul

09:19:01, 20-03-2016

Lite :off_topic: men inte mycket, Har en tgb 30 ståendes,den är till till salu om någon skulle behöva en kom med vettigt bud eller något bytesobjekt.

1 person gillar det här inlägget.

mats_o

09:47:42, 20-03-2016

autorep skrev:
mats_o skrev:fd räddningsverket?
Ser ut att vara en ombyggd pjäsbil

vad jag vet så är det bara kapellet, skydd ruta, skydd fram lampa, nya hjul 445/65-22,5 som är dit satt av räddningsverket på min är det original hjul 26,5


Det jag reagerade på var just att du hade långa flaket utan att ha personalhytt på flaket.
Den varianten var milt sagt ovanlig i den gröna firman. Tror inte jag såg nån

Därav misstanke om att räddningsverket har monterat av den och satt dit lämmar istället.
Det finns/fanns fästen för en liten 1.6 ton elhydraulisk kran bak på flaket också
Tror inte jag såg nån sån kran heller men de var tänkta till bilar med hytt eller TGB 30 utan stora kranen.

Sammanfattningsvis så finns det alltså tre olika flak till 30/40.
Det långa som sitter på TGB40 utan kran
det korta som sitter på TGB40 med Hiab kran samt tgb 30 utan kran
Det ännu kortare som sitter på TGB30 med Hiab kran (tror de bilarna bara fanns i FV)

Mattias Petterson

09:51:09, 20-03-2016

Har fått för mig att de där är rätt törstiga, vad ska du ha den till?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

Göran Ekman

10:04:14, 20-03-2016

Det verkar var rätt många som är insatta i dessa bilar . Vem känner sig manad att bena ut hur det hänger ihop tgb 30 ,40 , sbat111 fanns det inte en två axlad variant också?
Dessa bilar måste väl ha några år på nacken ?
Kördes i skogarna kring Strängnäs för 35 år sedan (dock inte av mig "skytte sluskarna " fick inte köra motor fordon)
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

atlashjul

10:06:55, 20-03-2016

Tgb 30 är 2axlad.

jörgen.ottosson

10:34:10, 20-03-2016

SBA111 och SBAT111 är Scanias beteckning. TGB30, TGB40 är svenska försvarets beteckning.

( samma sak som Cykel M/42 )
Deus ex machina

Orsa

12:21:29, 20-03-2016

Minnen. Jag körde tgb 40 i Kristinehamn i lumpen. Men de olika byggformerna kan jag inte redogöra för genom hela sortimentet. Pjäsbilarna hade personalhytt på flaket. Ammunitionsbilarna hiabkranen i alla fall.
Klart en allhjulsdrift och automat med terrängdäck drar soppa men det var ju inget vi grabbar höll reda på. Det skulle ju vara full tank jämt. Och 1-3 fot snö med kedjor på ger ju inget bra frirull...
Vinschen är rejäl och drar med sej både bil och pjäs (odriven Fransyska), eller ammunitionskärran ur surhål. Över stock och sten.
Dom lastar ju inte så mycket eftersom ramen är så mjuk för att hålla hjulen i marken i det längsta. Det knirrar och knorrar. En grabb glömde handbromsen vid ett "eldöverfall" så det kom bakåtrullande en 40:ia med pjäs och eldrör mot bilen bakom. Det vek sej strax före penetrationen sas, men 40:ia blev ramsned, pjäsen med. Då bestämde man att vi skulle bli en försöks-årskull och få "gedigen" utbildning. F-n vad vi fick köra allt möjligt. Vi var till halkbanan i Ö-bro tom, och körde valp 2 o 3 axl, tgb40, bussen, Scania skakfyra. Ja vi sladdade med alla olika typer utom Haubits77, som vi inte hade det året.

Tgb 40 är det lite skotarvarning på ute i skogen. Otrolig förmåga och som bondgrabb var man ju inte sen att utmana medan kompisarna trodde det skulle välta så fort man kom på andra sidan diket och himlen dök upp i rutan.
På hemväg från Trängslet plattade en pjäsbil till en SAAB 96. Två tanter skulle göra vänstersväng och kolonnen kom som mötande. Sen blev dom påkörda bakifrån och for ut framför pjäsbil med pjäs som guppade över SAAAB:en framför torpedväggen (ej u-båt). Tanterna klarade sej men fick se 4 rejäla fälgar rulla förbi rutan på nära håll.

3 personer gillar det här inlägget.