Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Ny förgasare till B18 på volvo valp.

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera militärlastbilar här

JD4440

18:44:55, 08-01-2020

Har en Volvo 3314 (Valp) med en B18 motor. Förgasaren, en Zenith VN36 har krånglat och strulat ända sedan jag köpte den. Om man ska köpa en ny förgasare, vad ska man köpa för någon då? Är inte ute efter mer effekt eller någon värsting, utan bara en som är driftsäker och passar på en trängbil som denna. Är dålig på bensinmotorer..

Eller är det lönt att lämna iväg den jag har på renovering? Isåfall vart? Gärna i närheten av Uppsala.

Är inte intresserad av att köpa en begagnad då man inte vet vad man får..



RD350

19:51:09, 08-01-2020

Finns renoveringssats med nya bussningar till spjälaxeln, de är den som brukar glappa. Man behöver två brotschar till detta. Har man bara brotscharna ochär försiktig så blir det bra, ska man lämna bort arbetet kostar det ju en slant. Veteranprodukter har reservdelarna. Ska du ha en annan förgasare funkar weber 36/36 eller 32/36. Att tänka på där är om man köper begagnat då är det oftast glapp där också.....

JD4440

21:07:00, 08-01-2020

Renoverade spjällaxeln för ett år sedan ca. Nu är den som ny. Min kunskap tar tyvär slut där och är inte någe vidare på småpill när det gäller renovering, men betalar gärna för en som kan. Weberförgasarana du nämner, passar dom rakt på? eller behövs några ytterligare modifikationer med choke-vajer, insugsgrenrör eller luftburk mm? Mvh

dc_lindberg

21:21:23, 08-01-2020

https://folkraceshop.se/tillbehor-bilde ... arburettor

https://8000.shop.textalk.se/forgasarti ... -volvo-b18

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... orgasaren/

https://www.misab.se/artikel.php?id=1496

...om jag bara kunde komma ihåg vad de sa om B18 på 90:talet, de som jag pratade med om min fars fotogenkonverterade Volvo motor (B16?)...
Det jag vill minnas var att man inte hade mkt tillövers för den fabriksmonterade förgasaren - men minnet sviktar grovt... kanske någon av länkarna ovan kan ge en och annan tanke/idé?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Hidsmekolek

21:52:00, 08-01-2020

VP-autoparts i fristad har utbytesförgasare för knappt 3000,
Bild
Weberförgasaren kräver annat insug och en del annat pyssel.
Annars ett senare B18 B20 grenrör med stromberg 175.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.

RD350

22:23:56, 08-01-2020

Till webern måste du även ha insug, luftfilter, andra gasreglage. Dessutom antingen ett grenrör från en sportmotor med dubbla förgasare eller modifiera originalet.

fretchi

22:54:49, 08-01-2020

Annars kan man ju alltid köpa en original SU eller Stromberg med matchande insug. SU är lite enklare att ha att göra med tycker jag.

torbjorn_forsman

23:30:20, 08-01-2020

Om du vill få dit en bättre förgasare men ha kvar konceptet med enports fallförgasare och slippa byta insugningsrör, bygga om luftrenare mm, så skulle jag föreslå att du försöker hitta en förgasare med ungefär samma huvudmått från någon 70-80-talsbil. Exempelvis VW Polo eller Derby (även snikmodell av Golf) från 80-talet med 1,3 l -motor, den har en enports Solex / DVG där alla kända brister från äldre liknande förgasare är åtgärdade. T ex mer avancerat tomgångssystem och en mycket lång hävarm mellan gasspjällaxeln och stoppskruven. Det gör att den blir mycket mindre känslig för glapp i spjällaxeln än t ex den gamla Zenithförgasaren, och att man kan justera tomgångsvarvtal och CO-halt var för sig utan att de påverkar varandra.

1 person gillar det här inlägget.

magirus

00:23:23, 09-01-2020

Har du kollat acc-pumpen? De brukar bli tjoller där när den blir sliten.
Sen kan de va klokt att byta nålventilen i flottörhuset.

Jag handlade mina grejor hos Altyco.

2 personer gillar det här inlägget.

rid54

22:14:50, 18-01-2020

Just den förgasaren du nämner är inte en dålig pryl. Om den strular är den nog krasslig och en översyn kan nog vara den billigaste lösningen. Det finns ovan, i tidigare inlägg, förslag på att kolla acc-pumpen och nålventilen. Jag vill gärna lägga min röst där också! Accelerationspumpen jobbar med en liten ventil som består av en kula, som nog är av glas, för att endast arbeta när man gör en snabb gaspedalsrörelse. Kulan kan dock fastna i sitt "övre" läge och då kan det läcka bränsle genom accelerationsmunstycket hela tiden, vilket förrycker annan inställning. Pumpen och den nämnda ventilen måste kontrolleras så den funkar som avsett. Om nålventilen läcker (dvs den stänger inte när flottörhuset är fullt) kommer det att bli fet blandning vid alla lastfall utom fullgas (i princip) och den ventilen måste kollas noggrant. Vidare måste man kolla spjällaxelns lagringar (inte för mycket glapp som släpper in luft), spjället ska stänga ordentligt vid nollgas, alla kanaler och munstycken måste vara rena och utan hinder.

Dessutom måste man kolla allt som kan släppa in tjuvluft i insuget. Om fordonet har bromsservo, måste man kolla att servot är tätt och att slangen är tät, annars kommer det in tjuvluft där. Vakuumförställning till tändningen måste vara inkopplad eller nippeln pluggad, grenrörspackningen hel osv.

1 person gillar det här inlägget.