Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

berg-motor elverk

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera militärlastbilar här

wipwip

12:10:32, 19-03-2022

håller på att försöka få igång ett elverk som kommer från militären ett typ berg-motor LOL no5567 med 3000 varv jag tror det står 3HKR på det elektromagneten heter V L 0 , men jag vet inte riktigt hur man ska sätta svänghjulet så att brytarna öppnar rätt på den så att man får någon gnista, då det inte finns någon kil på denna sort tydligen , är det någon som vet detta eller har någon data om denna maskin så är jag tacksam :grin: :smile:



Dexxas

12:17:11, 19-03-2022

Det borde finnas markeringar på både blocket och svänghjulet som ska överensstämma med övre dödpunkt på veven...annars får du resistansmäta dödarkabeln så du ser när brytarna öppnar, och det ska vara strax före ödp...
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

wipwip

13:59:46, 20-03-2022

har testat nu med 040 i brytaravstånd och sätt kolven i ödp ungefär 4mm innan i topp och sätt på svänghjulet och vridit de tills brytarna precis börjar att öppna ok , allt verkar stämma men jag får ingen gnista på stiftet vad kan vara fel då , kondensatorn eller tändspolen , på tändspolen fins det två kablar en till jord och en till kondensatorn och en till stiftet , hur kan man mäta upp dessa om någon är kass fins det att skaffa nua någonstans

Dexxas

15:39:24, 20-03-2022

Kabeln till tändstiftet ska ha ca 10 kohm mot jord, kabeln mot kondingen ett par tre ohm mot jord om spolen är frisk. Allt cirkavärden, det brukar vara lite varierande beroende på fabr. och ålder på spolen...
Kondingen är lite lurigare att mäta upp, många multimetrar har en funktion för att kolla kapacitans men inte alla.....
Testa med en annan konding som du vet är frisk....
Titta även i tändhatten till stiftet, inte ovanligt med ett sönderbränt motstånd i gamla tändhattar som ska hjälpa till med radioavstörning av tändsystemet.
Även permanentmagenterna i svänghjulet kan tappa magnetismen med utebliven gnista som följd....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

wipwip

18:05:50, 20-03-2022

nu har jag sätt i hopa den igen och den startar med startgas men inget mera , det fins en kran under förgasaren ska den vara öppen eller stängd och hur mågna varv på luftmunstycket ska det vara tro :grin: :smile:

wipwip

08:56:58, 22-03-2022

ok, jag ska ta av förgasaren till helgen och rensa den en gång till så får vi se om den går igång bättre tackar för mig denna gång .

wipwip

20:09:06, 22-03-2022

den satt fast när jag började med den , och då plockade jag av topp och cylinder och såg då att det va fönster i kolven, är det någon som vet vilket håll de ska vara åt .

Janson1

21:37:53, 22-03-2022

Det finns nog motsvarande kanaler i cylindern. Är det en tvärspolad motor med kam på kolvtoppen?

1 person gillar det här inlägget.

rospigg

21:50:05, 22-03-2022

När kolven är i sitt nedre läge så ska nog fönstren vara mot överströmningskanalen/ernas inlopp.

wipwip

22:19:22, 22-03-2022

ok ska kolla detta till helgen får jag se då tackar .

Janson1

07:37:30, 23-03-2022

Finns det inga bilder på skapelsen?

wipwip

13:56:47, 23-03-2022

ska fixa detta

1 person gillar det här inlägget.

wipwip

20:03:54, 24-03-2022

här kommer en bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.

wipwip

20:28:28, 25-03-2022

har fått i gång den nu men den är väldig känslig på gasen och choken öppnar jag choken för mycket så börjar den att skuta och smälla i förgasaren , är det tändningen och brytarna som behövs att justeras då eller :smile:

rospigg

20:43:19, 25-03-2022

Brytaravståndet kan vara för litet eller att den får för lite bränsle.
(Om det är bränsleproblem så ska den gå bättre om du chokar eller flödar förgasaren)