Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Lamellkompressor

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

tullaren

23:04:08, 17-09-2012

Har fått chans att köpa mig en Hydrovane 128 som ger 2,8kbm min. har gått 20 000 tim motor o regelbunden service.
för ett billigt pris.
Har tänkt att ha den till blästring nu sitter det en 18kva/25hp motor men eftersom den är så stor så kommer jag sätta dit en dieselmotor för att få ner priset på driften.

Har nån erfarenhet av dessa kompressor, har hört att det är dyra delar om den havererar.
rätta mig om jag har fel



jörgen.ottosson

12:23:18, 21-09-2012

Den erfarenhet jag har av lamellkompresorer är att det som regel beror på slitna lameller att de havererar....så mät höjden på lamellerna innan du börjar använda kompressorn, och är de för låga så byt. ( lyckas de "krypa ur" spåren så knäcker du mer än bara själva lamellen....)
Deus ex machina

Mats Antonsen

20:08:27, 05-10-2012

Att tänka på vid ombyggnad till dieseldrift.en lamellkompressor ska inte rotera under 900rpm och inte över 1900rpm.Under blir interna läckaget för stort med varmgång,över orkar inte oljan hålla en smörjfilm mellan lamell och stator.En välskött lamellkompressor går lätt 100000 timmar med endast byte av mjukdelar(axeltätning+oringar)Håller själv på med ett liknande projekt men ska driva en lite större kolvkompressor med en tändkulemotor som jag tänkt använda vid blästring
Bild

2 personer gillar det här inlägget.

rkv

00:26:44, 15-12-2021

Hei!
Ser du har ein Hydrovane 128 . Eg her ein Hydrovane 120 . Men finner ikkje ut kva dreieretning den skal ha.
Har du mulighet for å sjå kva retning din går med :)
MVH
Rune