Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarBussar

Volvo B655 Hägglund & Söner motor problem

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bussar här

DynaFloo

17:48:00, 19-03-2015

Svantej skrev:
DynaFloo skrev:[*]Någon sorts sak saknas vid sidan av kontrollboxen. Det finns tydliga tecken på kapade kopparrör. Vi tror det är för torkarna.


Mässingskranen som sitter på framsidan av elcentralen är mycket riktigt till torkarna. Man får ha grym fingertoppskänsla när man öppnar så inte torkarbladen flyger all världens väg. Har gödslat med blad lite var stans runt om i Sverige när jag öppnat kranen lite för mycket :grin:
Kranen/vredet på baksidan av elcentralen är till att justera lufttrycket till dörrarna bla. Med fullt tryck går dörrarna igen på en millisekund ungefär. Samma fingertoppskänsla även där. Knäckte nästan revbenen av svågern en gång då jag mixtrat med kranen och trodde han hunnit ut innan jag stängde :hurra:

DynaFloo skrev:[*]Likaså kylarpåfyllningslocket och dess hals är borta och så måste fattas någon form av expansionskärl och ledningar som förbinder den till kylsystemet.


På våran 63a är det frammonterad motor och då sitter kylaren i fram och påfyllningsröret direkt i kylaren med en slang ut till locket. Har pannkaksmodellen verkligen påfyllningen på samma ställe? För övrigt är det samma sorts lock som till bränsletanken och går än idag att köpa ny :thumme:
mvh Svante



Anpassade citat-koden, hoppas det blev rätt! /Holger



Tackar för all info det blir till att vara försiktig med dörr inställning och wipers :).

MVH Dyna



Holger

17:50:39, 19-03-2015

Hejsan DynaFloo,

din mailadress genererar ett felmeddelande och alla mails kommer tillbaka till oss.

/Holger

DynaFloo

17:55:36, 19-03-2015

Holger skrev:Hejsan DynaFloo,

din mailadress genererar ett felmeddelande och alla mails kommer tillbaka till oss.

/Holger



Konstigt jag fick just ett email om ett nytt PM så det funkade ju. Kollade vår email och den är all rätt i kontroll panelen - så undrar va det kan vara.

MVH Dyna

Holger

17:56:06, 19-03-2015

Jamen då var det bara en tillfällig grej! Bra att det funkar!

Gösta Lindström

18:39:36, 19-03-2015

Med så fina bilder, och informativ text, blir det oftast intresse. Förresten ta kontakt med Kebbe i Örnsköldsvik
Han har ingen E adress men misstycker inte till att jag lämnar ut hans telefonnummer. Troligen har han delar ni behöver, tank och de sökta locken till påfyllningarna, tycker jag ni ska fråga honom om Tel 0703313381 Även topparna till motorn kan ni passa på att fråga om, dom har nummer 414377 i 1954 års reservdelskatalog för motor D-96 AL.

DynaFloo

19:24:45, 19-03-2015

Gösta Lindström skrev:Med så fina bilder, och informativ text, blir det oftast intresse. Förresten ta kontakt med Kebbe i Örnsköldsvik
Han har ingen E adress men misstycker inte till att jag lämnar ut hans telefonnummer. Troligen har han delar ni behöver, tank och de sökta locken till påfyllningarna, tycker jag ni ska fråga honom om Tel 0703313381 Även topparna till motorn kan ni passa på att fråga om, dom har nummer 414377 i 1954 års reservdelskatalog för motor D-96 AL.


Tack så mycket. Vi skall prova att ringa honom, och se om han har det vi behöver.

MVH Dyna

Svantej

14:29:07, 24-03-2015

Gösta Lindström skrev:Det var bara det att jag inte tror att så många valt den varianten av motorbyteslösning, så den erfarenheten borde sättas på lite pränt, och även om det går stick i stäv med tråden, tror jag att andra kan lära av dina erfarenheter. Tycker du att det passar sig bättre att göra en ny tråd så har jag givetvis inget mot det. Vänligen Gösta

Fick även förfrågan på info ang motorbytet av TS via PM så vi spammar vidare :thummar:
Historien går att göra ganska lång men det behövs nog inte :mrgreen: Vi tar en kort sammanfattning så länge.
Som sagt efter rejäl härdsmälta i d96 an började vi jaga annan motor pga att reservdelar började bli svårt att få tag i. Är en stund sen nu men bytet skedde typ år 05-06 nånting. Fick tag i ett chassie med motor men utan v-låda som vi släpade hem och slaktade och fixade en automatlåda till projektet.
Ur med gamla motorpaketet gick ganska fort. tyngdlagen hjälpte snällt till :vissla:
Sen gjorde vi en ställning till td60in så vi kunde lyfta in den med truck rakt framifrån. Vi fortsatte tills medbringarna på låda och kardan möttes vilka passade med varandra rakt av men där slutade den turen. ALLT annat fick modifieras. Jaja det är inte mycket grejer på ett spett men som ni vet det drar iväg i tid med alla motorfästen, v-lådsfäste, avgas/insugsrör, bränsleledningar, oljekylare och filter för automaten, kylare, gaswire, motorkåpa, hastighetsmätare, tryckluftsledningar + massor mer :snow:
Hur som så går den skit bra och har gjort sen vi bytet föutom ett litet akut foderbyte men det är en annan historia.
Vi har inte ens lyft på motorkåpan sen ca 06 och det är vi nöjda med. jag menar det är ju ordentligt gjort så vad ska hända :lmao:
Byggbilder kan gå men blir svårt fast mobilbilder kan jag ta nya om det är något någon vill se.
MVH Svante

Gösta Lindström

17:42:43, 24-03-2015

Det var just det jag tänkte att ett motorbyte från D96 till till D60 inte skulle vara helt friktionsfritt, vilken låda blev använd. Tacka för det, bilder på fordonet vill nog många se. Har inte glömt att jag också har lovat lite bilder på ett motorbyte
Men tråden blir ju till viss del kapad så kanske vi ska ta dem till en motorbytes tråd istället, och det är väl jag som ska känna mig skyldig till det. Vänligen Gösta

Svantej

11:54:57, 25-03-2015

Gösta Lindström skrev:Det var just det jag tänkte att ett motorbyte från D96 till till D60 inte skulle vara helt friktionsfritt, vilken låda blev använd. Tacka för det, bilder på fordonet vill nog många se. Har inte glömt att jag också har lovat lite bilder på ett motorbyte
Men tråden blir ju till viss del kapad så kanske vi ska ta dem till en motorbytes tråd istället, och det är väl jag som ska känna mig skyldig till det. Vänligen Gösta

Jo lite problemlösningar är kul och vi klarade mer eller mindre hela operationen på en helg. Det var några skitgrejer som behövde handlas och fixas efteråt tex en annan färdskrivare eftersom det var wire på den gamla och givare på den nya. Dock drog vi kablar klart så det var bara att montera skrivaren senare. Men fullt körklar.
Ang v-lådan så om inte minnet sviker så heter den AT 545. Inte helt 100 men kan kolla när jag är under nästa gång.
Ska se om jag lyckas få till lite bilder när det är dags för väckning ur vinterdvalan.
Ja starta tråd du så vi inte förstör för TS mer än nödvändigt :bira:
Svante

Johnj-e

22:26:19, 25-03-2015

Tog mig inte tiden att läsa alla inlägg... men passar inte topparna från dh10? Kan tänka mig att de är lika! Dom motorerna finns tillverkade några år in på 2000-talet fast med turbo och intercooler, tror inte volvo ändrat så mycket på grundstommen på pannkisarna därmed är nog motorfästen och bultcirkel mot vxllåda lika som på d100.
D100, d120 etc är en annan motorgrupp än d50 och d60

Gösta Lindström

23:18:31, 25-03-2015

Ja även om man får begränsa sig till 70 talet så finns det ju mycket att välja på B58 hade ju den serien från121kW till THD100D med sina
184 kW Det vore nog enklast och köpa en motor som man vet fungerar och ta den som helhet. Att byta toppar fordrar ju packningssats till toppen. Och vill det sig illa är en stålpackningssats svårare att hitta än en hel motor