Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Köpa en äldre lastbil för privat bruk?

43 inlägg • Sida 3 av 3
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

LeifAndersson

18:09:06, 28-06-2012

Holger skrev:
LeifAndersson skrev:Tillägg: Det har du fått om bakfoten. Du kör inte en meter utan att betala vägavgiften!

Det där förstår jag inte Leif.

För vilka fordon ska vägavgift betalas?

... Avgiftsplikt gäller inte för lastbilar om de enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik. ...


Missade jag något?


Ja du missade att det var frågan om en lastbil av årsmod.89-90, och om jag räknar rätt är de inte 30 år eller äldre. :grin:



dimorep

18:09:49, 28-06-2012

Klart det kostar att få :driver: somliga verkar gilla det så mycket att de dagligen kan göra det för nästan inga pengar alls.

Men har man en gång ägt / haft en lastbil "i trafik" med allt som det innebär, så undrar man hur transporttaxorna kan vara så låga och än mer hur de tänker (räknar) som tror sig varaktigt kunna köra för ännu lägre än de... :???:

Så köp ingen gammal l-b i tron om att kunna utföra billiga transporter till sig själv för det går inte ihop sig, bättre isf att köpa in transporterna av befintliga åkare som vill tjäna några kronor ("ratta lite flera mil..") extra i stället. En helt annan sak om någon vill ha en l-b som hobby, hobby får ju kosta och som bonus då kunna flytta sina egna saker enstaka gånger.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

kickassford

18:57:32, 28-06-2012

ja det bästa är väl egentligen är leja bort allt och spara fritiden till..... ja, det vetefan,
vad ska man då göra om man inte får leka med en massa rostiga maskiner? :mrgreen: :mrgreen:

Edit: om man tittar i det andra träsket, dvs Volvo så finns det ju lite bättre urval av veteranbilar som ändå inte har 60 år på nacken men dom verkar vara klena, både i lastvikt och motoreffekt.

hittade dock denna som verkar riktigt intressant även om jag tycker volvo är asfula:
Volvo F86-49-S2 Skattebefriad 1975 års mod.

skulle som sagt varit tipp på den, är det möjligt att eftermontera en tippram på en liknande bil? var sitter normalt hydraulpumparna på såna här äldre lastbilar?
Senast redigerad av kickassford 19:03:35, 28-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
//Micke
Shit happens..

Humlegaard

21:20:55, 28-06-2012

Klart att det går att eftermontera ett tippflak, en L50-bekant till mig gjorde det, det är inget du kan besiktiga och du får räkna med att förlora åtminstone 1000 kilo i lastkapacitet. Men det går.

kickassford

21:36:27, 28-06-2012

jo att det går att få dit förstår jag, tänkte mest på hur besiktningen ställer sig till det om dom ens lägger märke till det.

är det så pass mycket som uppåt 1000 kilo det handlar om då. hm.. aja, änsålänge är det bara ideér som snurrar i huvet.

LeifAndersson

21:41:07, 28-06-2012

Du kan inte lägga tipp på en bil med 4,6m axelavstånd. För att få N-värdet hyfsat blir flaket c.a 7.5 m långt. Och det är inte möjligt rent praktiskt på en 2 axlad bil.........

Edit: Ändrede stavning, för små knappar och för stora fingrar. :x
Senast redigerad av LeifAndersson 22:23:08, 28-06-2012, redigerad totalt 2 gånger.

Loke

22:04:35, 28-06-2012

En liten uppföljning på dimos inlägg:

Jag har en FL7:a 90 års mod utan drag och på den betalar jag
ca 12000 per år i vägavgift och fordonsskatt. Sen tillkommer
försäkring och den kan lätt nå upp till 12000 spänn.
Som tilläggsförsäkringar tillkommer ansvarsförsäkring både för
fordonet och företaget.
Till råga på allt tillkommer besiktningen och den går på 1130 kr
och 720 kr för ev ombesiktning. Dieseln pratar jag inte ens om,
jag har slutat att titta efter vilket pris som gäller, men det går
ungefär 1500-2000 kr var tredje dag, ibland varannan när
det är tunga lass på tapeten.

http://www.akeriekonomi.se/SA/Fakta/bas ... avgift.htm

Ska du skaffa dig en lastbil så tänk igenom noga vad det är du
behöver, jag skulle aldrig dra på mig en lastbil utan tipp och kran.
Jag sysslar ju mest med kranrelaterad körning i jobbet men privat
är det faktiskt kranen jag har mest nytta av.
Samma sak var det med veteranaren jag ägde tidigare, kranen gick
nästan varm mellan varven.

Nu är jag inte säker på detta men bara för ett par år sedan så hotades
det med att trettioårsgränsen för veteranare skulle ändras. Hur det
gick med detta vet jag inte men lita inte på att en lastbil som är något
år nyare än trettio år automatiskt blir en veteranare när den fyller
trettio år. Efter som detta varit på tapeten tidigare så kan nog reglerna
ändras över en natt.


Loke

M_Persson

20:39:32, 28-04-2021

Lyfter upp en rejält gammal tråd då jag själv funderar på en veteranare.
En Volvo FL6 från 90.

Skattebefriad är den ju, men försäkring som privatperson, vad kan en sådan kosta?

björkand

21:02:57, 28-04-2021

Jag har en Volvo F616s 1983 som är halvförsäkrad i Trygg-Hansa kostar 1274 kr/år.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Finns ju alternativ också.

Traktor?

Eller tung terrängvagn?

Alla alternativ har ju sina för o nackdelar.
"Trying is the first step towards failure"

Ivar Risslén

23:07:32, 05-05-2021

Ska man ha rätt på vad en försäkring kostar så måste man kolla med de olika försäkringsbolagen vad de vill ha i premie. Det kan skilja flera hundringar mellan bolagen och alla bolag försäkrar inte alla fordonstyper. Man kan ha bra timpeng för att ringa runt och kolla vad de vill ha.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.

Humlegaard

10:00:57, 06-05-2021

Ivar Risslén skrev:Ska man ha rätt på vad en försäkring kostar så måste man kolla med de olika försäkringsbolagen vad de vill ha i premie. Det kan skilja flera hundringar mellan bolagen och alla bolag försäkrar inte alla fordonstyper. Man kan ha bra timpeng för att ringa runt och kolla vad de vill ha.
Det skiljer mer än så Ivar.
Jag försäkrade en veteranlastbil i veckan och de flesta bolag låg mellan 7000-17000 och jag kom undan med 2400. Detta var för helårs entusiastförsäkring allihop.

Skickat från min S61 via Tapatalk

jonnordvall

12:42:20, 06-05-2021

Betalar för min Volvo viking ca 800kr per år. Halvförsäkring.
Men då får jag inte köra nyttotrafik med den... att köra sina egna hobbysaker går tydligen bra dock.
Och enligt supporten så fick jag köra något gruslass åt mig själv oxå om det va för hobby och nöje. Men hur dom ställer sig till det om det blir en olycka eller så det återstår väl att se. (Eller förhoppningsvis inte ). Tvivlar på att dom är så generösa då....
"Börja inte trä jon!"