Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Spannmålstransporter - Lastbil - Atraktor

21 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

McFarmer

16:32:18, 21-02-2020

Hej

Idag sköts spannmålstransporterna med traktor. Det är ingen stor traktor så det går tungt och en del familjemedlemmar tycker detta är jobbigt att köra svag traktor i backar 2h varje leverans.

Vi har 4 lastväxlarcontainers med tillhörande lastväxlarvagn och en 2 axlade vagn.

Haft en fundering på att köpa en dragare, reggae om den till a traktor.

Till det borde man kunna ta en lastbilsbaända med lastväxlare och göra till en kingpin trailer.

Risken jag ser är att det är så otroligt dyrt att hålla en gammal lastbil?



busholle

16:52:32, 21-02-2020

Är det inte bättre att lägga pengarna på en lastplatta eller utlastningsficka? Att asa spannmål 3-4 mil bort som jag antar att det är fråga om här med traktor kan väl knappast vara ekonomiskt vettigt?

McFarmer

17:52:15, 21-02-2020

Hej

Blir det bättre ekonomiskt? Vi har fält långt till våra fält. Även om vi får hem det, sen återstår fortfarande frakten.

Berätta hur du tänker med utlastningsficka?

Trigon

18:01:49, 21-02-2020

Det finns nog några trådar här om ombyggnationer till A-traktor. Frågan är om det är så mycket dyrare att hålla liv i en gammal lastbil än en A-traktor?

Jimmy Nilsson

18:03:14, 21-02-2020

Bygga lastväxlartrailer är ju till att gå över ån eftervatten. Har du en växlarvagn redan så går den utmärkt att koppla efter en dragare. Men i min värld hade jag inte gjort så. Gäller ju att maxa ett ekipage så tipptrailer med jigg efter. Eller bäst lej bort transporten till ett tre burkars ekipage. En lastbil är inte dyrare än ngt annat fordon att hålla. Missköter man den blir det dyrt. Sen är ju skatten på en a-traktor sådär. Vill minnas på en gammal Scania 110 låg skatten på strax över 6000 om året.

McFarmer

19:26:57, 21-02-2020

När det gäller att göra a traktor av lastbil så har jag uppfattat att det går att hastighetsbreglera dessa. Vilket för att man kan köra på väldigt låga varv med lastbilen. Begränsningen hade kostat 4000. Man fick då ett intyg med sig som man lämna till besiktningen.
Men då kopplar jag lastväxlarvagnen direkt på dragaren. Men den tänkte jag koppla efter trailern, då hade jag fått två lastväxlare ekipage i rad. Då hade jag kört 40ton i stöten. Ännu mer om jag bytar till större containers.

Man kan ju köpa en gammal dragare för 30 000. Den är en atraktor för ca 35 000. Då kan jag säja en traktor dessutom.

Finns många varianter på detta...

McFarmer

19:51:40, 21-02-2020

Kort sammanfattat, det är dyrt att frakta med åkare till inlämningsstationerna. Så frågan är, om det blir så dyrt med underhållet och reparationer på en gamla lastbil så det är dyrare än att leja ut körningen.

Min fru kör normalt, vi är lantbrukare, så inga lastbilskort. Vi kan bara köra traktorer

hemek 350

20:05:51, 21-02-2020

trailern måste va besiktigad efter en a-traktor

bert

20:14:01, 21-02-2020

"väldigt låga varv" tyar han med dom vikterna då?
Är en här i närheten som har en Scania 143a som atraktor och drar som Volvo 160 grävare med men ja tycker han får växla en del i backarna trots det är v8a
Får man hänga en vagn efter en trailer?

Nickebonne

21:04:09, 21-02-2020

Vilka volymer pratar vi om?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.

Iznogoud

21:07:06, 21-02-2020

För den som önskar huvudvärk finns denna gamla tråd... Hjälp med Motorredskap - igen!
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

Kloge

21:31:10, 21-02-2020

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Scania A-traktor https://www.blocket.se/vi/89048664.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Scania P82h https://www.blocket.se/vi/89540401.htm

anders holmström

21:46:48, 21-02-2020

Jag tycker snarare att det är billigt med lastbils transporter :smile:
Har för mig att det var 7 öre per kg när jag skrev kontrakt på havren. Då gällde det full spannmålsbil 40 ton.
Jag får köra 3 gånger för att flytta 40ton med mina kärra+vagn. Blir inte mycket till timpeng, diesel samt kostnader för traktor och kärra och vagn....
Samma med grus, min lokala gruskusk brukar ta 400-500kr per 15 tons lass.
Går inte konkurrera med traktor....
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

2 personer gillar det här inlägget.

McFarmer

22:18:58, 21-02-2020

Hej

Tack för alla svar.

Vad gäller låga varv menar jag att lastbilarna kan hastighetsbegränsas, vilket gör att varven kan bli låga. När man kör traktor kör man alltid fullvarv. Många atraktorer går även dom på höga varv.

Lastbilsfrakt är billigt, men inte om man fraktar lantbruksråvaror. Marginalen är så extremt låg att man knappt kan räkna timpenning för en lantbrukare. Vi fraktar betydligt billigare med traktorn, men tiden blir vår fiende. Det tar för lång tid med en svag traktor.

Är det så att vagnen som atraktorn drar måste vara besiktiad? Om jag drar lastväxlarvagnen som egentligen är till traktorn, måste den besiktias? Då faller allt.

Det är mellan 200-300ton som ska fraktas.

Trigon

22:35:52, 21-02-2020

Om det nu ändå är så billigt att köra med traktor och vagn så borde väl det billigaste i ert fall vara att köpa några flak till så behöver inte tröskan stå still lika mycket? Beroende på hur vått det är så kan det nog vara mer eller mindre omöjligt att ta sig fram med lastbil/A-traktor på åkrarna, men det kanske finns hårdgjorda vägar som går att stå på vid urtankning?