torbjorn_forsman skrev:Till saken hör också att det förr i tiden (förmodligen fram till någon gång i slutet av 60-talet) fanns något som kallades kopplingsbesiktning för tunga fordon. Det innebar att en viss dragbil och en viss släpvagn besiktigades ihop, dragbilens regnummer noterades i släpets regbevis och vice versa, i det fallet fick en viss dragbil bara dra den eller de släpvagnar som fanns uppräknade i dess regbevis (och omvänt fick ett visst släp bara kopplas till vissa bestämda dragbilsexemplar). Jag tror att kopplingsbesiktigade fordon aldrig fick någon siffra på max släpvagnsvikt.
Kopplingsintygen fanns kvar ända tills 2003, då infördes kopplingsklasser istället som gjorde det enklare, speciellt för större åkerier med många olika släp o bilar. På ett gammalt 200-drag som ofta är förekommande på veteraner går det inte att få någon kopplingsklass, då är det kopplingsintyg den gamla modellen som gäller, eller dispens.