Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Kopplingsoberoende kraftuttag på lastbilar?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

OkeyDokey

14:42:34, 05-08-2021

Hej,

Har någon sett dessa "Agro Trucks" man kan hitta på Youtube? Det jag tänker på är ombyggda lastbilar/trailerdragare som drar olika hackvagnar/pickupvagnar, balpressar mm. kraftuttagsdrivna maskiner i fält.
Ex.:
Bild

Se exempel här: https://www.youtube.com/watch?v=7brUrhgqoXo MAN, https://www.youtube.com/watch?v=S6UM6CqN4Dc&t=301s Mercedes.
Jag tänker alltså inte på Mercedes Unimog som kommer med alla möjliga kraftuttagslösningar redan från fabrik, utan här avses mera "standard" lastbilar/trailerdragare som har modifierats.

Hur tar man ut vad som antagligen kan vara 100 kw eller mer på det kraftuttag man har byggt på dessa? Det verkar åtminstone inte vara hydrauliskt drivet utan det verkar vara mekanisk direkt från motorn, alltså inte kopplingsberoende. Hur har man tagit ut detta innan koppling och växellåda? För det finns väl inte dubbelkoppling med genomgående axlar som i traktorer till dessa, eller?

Om man skulle fantisera om att bygga sig en liknande "Agro Truck" av en bättre begagnad lastbil, vad skulle ni utgå från och framför allt hur skulle ni lösa kraftutaget?



bert

14:52:40, 05-08-2021

Är det inte löst som på traktorer som har en separat koppling för kraftuttaget som styrs elektrohydraliskt

OkeyDokey

15:21:51, 05-08-2021

Men hur får man då ut kraften från motorn till den kopplingen utan att gå via svänghjul ock körkoppling? Jag ser liksom inte hur man kan "bygga till" en annan axel mellan svänghjul och körkoppling?

Om ni förstår hur jag menar? Jag vet hur det är ordnat på lantbrukstraktorer. Drivningen för traktorns kraftuttagsaxel går ju inne i växellådans axel och "rakt igenom" körkoppling och växellådan. Men den lösningen har väl inga lastbilar från fabrik, och jag kan inte se hur man skulle bygga om till en sådan lösning i efterhand?

robin.gustavsson

15:59:10, 05-08-2021

Mycket intressant fråga.

Det flesta moderna lastbilar har ju ifrån fabrik kopplingsoberoende kraftuttag.
Men det enda jag sett genom åren är ju en hydraulpump monterat där.
Hur mycket effekt man kan plocka ut ur pto:n vet jag inte. Men en stor hydraulpump drar effekt.

Så jag killgissar på att istället för hydraulpump så monterar man en axeltapp i pto uttaget och sen till en separat koppling innan pto tappen i bak på lastbilen.
Obeserva att detta bara är gissningar.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk

robert.k

16:11:19, 05-08-2021



OkeyDokey

18:52:22, 05-08-2021

robin.gustavsson skrev:Mycket intressant fråga.

Det flesta moderna lastbilar har ju ifrån fabrik kopplingsoberoende kraftuttag.
Men det enda jag sett genom åren är ju en hydraulpump monterat där.
Hur mycket effekt man kan plocka ut ur pto:n vet jag inte. Men en stor hydraulpump drar effekt.

Så jag killgissar på att istället för hydraulpump så monterar man en axeltapp i pto uttaget och sen till en separat koppling innan pto tappen i bak på lastbilen.
Obeserva att detta bara är gissningar.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk


Intressant, vet någon vad dessa är dimensionerade för? Hur är dessa konstruerade? På samma transmission som för motorns kamaxel, insprutningspump? Då kanske man inte kan belasta allt för mycket?



Där ser man. Det där är troligen fabrikslösningen man använder i dessa "Agro Trucks". Lösningen som jag inte trodde fanns. Används denna lösning även inom andra lastbilsapplikationer eller är detta en ovanlig lösning?
Borde säker gå att tillämpa på många olika motor/växellåds-kombinationer. Kopplingskåpor/motorflänsar är väl rätt bra standardiserade?

johan.eriksson

20:20:00, 05-08-2021

På Mercedes så gick det åtminstone för några år sedan att få ett kopplingsoberoende kraftuttag som var en mellandel mellan motorn och växellådan. Gick att ta ut hela motoreffekten där om man önskade.
Har varit inblandad i ett par byggen där man drivit en stor generator för rälssvetsning. Var ganska intressant.

BGullb

20:53:53, 05-08-2021

Volvo har/hade en variant mellan motor och växellåda som kallas KOBLAM.
Googla, finns bilder.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

johan.eriksson

20:59:57, 05-08-2021

Volvo hade både KOBLAM och KOBKLO, dock osäker på hur mycket effekt man kunde ta ut.
Även Scania har haft någon variant med kedjedrift.