Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Lastväxlare under färd utan last, krokens placering?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Yrrol

09:48:50, 13-05-2023

Jag satt med lastbils-teorifrågor och fick frågan ifall en lastväxlarkrok ska vara infälld (mot hytt) eller utfälld (redo att kroka på något) under färd utan last.
- Och jag tänker att svaret borde vara infälld så hydraulkolven inte utsätts för väder och att det bör ge säkrare/stabilare färd.
Jag fick aldrig rätta svaret visat för mig,
men nu tycker jag mig se lastbilar överallt köra med utfälld krok och undrar om det är så man ska göra och isåfall hur motiveras det?
Senast redigerad av Yrrol 10:11:09, 13-05-2023, redigerad totalt 1 gång.



atlashjul

10:05:42, 13-05-2023

Utfälld krok bakom bilen, Om olycka skulle ske och om någon kör i kroken med tex annan lastbil då är ju kroken en bra bit in i hytten på den i-körande .. Är ju inte säkert att det är så trevligt.

2 personer gillar det här inlägget.

R_Bergsten

10:19:39, 13-05-2023

De rätta är väl infälld mot hytten resten är väl bara lathet

1 person gillar det här inlägget.

Claes Folkesson

11:33:38, 13-05-2023

Kör lastväxlare och brukar ha kroken rakt upp och innanför bakstam vid kortare färd utan burk eller nerfälld framåt vid längre färd.Nerfälld bakåt blir ju livsfarligt för dom bakom.En bekant fick gå på en väns begravning som kört in i en krok i ett rödljus.
Mycket tragiskt och onödigt.

Om det bara är allternativ in mot hytten eller ut bakåt så är ju svaret in mot hytten.

1 person gillar det här inlägget.

Yrrol

13:07:19, 13-05-2023

Claes Folkesson skrev:Kör lastväxlare och brukar ha kroken rakt upp och innanför bakstam vid kortare färd utan burk eller nerfälld framåt vid längre färd.Nerfälld bakåt blir ju livsfarligt för dom bakom.En bekant fick gå på en väns begravning som kört in i en krok i ett rödljus.
Mycket tragiskt och onödigt.
Om det bara är allternativ in mot hytten eller ut bakåt så är ju svaret in mot hytten.


Jag ska medge att jag inte minns ifall frågan verkligen var skriven att den var helt bakåt fälld eller uppåt likt din beskrivning, jag tror bilden visade så som du skrev.
Låt oss säga att frågans alternativ var att ha kroken rakt upp, vore det rätt svarsalternativ då?

atlashjul

15:15:32, 13-05-2023

Om man bara ser till tid miljöspar,, Så är ju minsta körtid på kroken ju närmare flaket den är..

2 personer gillar det här inlägget.

R_Bergsten

15:38:59, 13-05-2023

Parkeringsläge o körläge enligt joab klistermärken på kroken är nerfällt läge med kroken bakom hytten

1 person gillar det här inlägget.

Claes Folkesson

18:10:51, 13-05-2023

Eftersom teori och praktik inte överensstämmer ibland ska nog svaret på frågan vara nere mot hytten, pga tyngdpunkt skyddade kolvar mm.
Men i praktiskt arbete tar det för lång tid att köra den framåt varför rakt upp blir en bra trafiksäker kompromiss.
Man hinner bra köra ner kroken medans man backar mot flaket.

robin.gustavsson

21:42:26, 13-05-2023

Claes Folkesson skrev:Kör lastväxlare och brukar ha kroken rakt upp och innanför bakstam vid kortare färd utan burk eller nerfälld framåt vid längre färd.Nerfälld bakåt blir ju livsfarligt för dom bakom.En bekant fick gå på en väns begravning som kört in i en krok i ett rödljus.
Mycket tragiskt och onödigt.

Om det bara är allternativ in mot hytten eller ut bakåt så är ju svaret in mot hytten.
Gjorde likadant på den tiden jag körde växlare. Att dra upp kroken några meter efter det att man ställt av en burk tar inte många sekunder.

Problemt/risken med att ha den lodrätt uppåt är väl om man råkat få ut stickan, vet inte säkert men känns som att risken finns att man blir för hög då.

Så solklara svaret om man ska säga vad som är att rekommendera rent lagligt är väl kroken nedfälld på ramen. Ska man vara riktigt duktig så ska väl den även skjutas mot hytten.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.

osla

20:31:26, 13-10-2023

Blev tal på jobbet för ett tag sen då en kollega berättade att polisen ger böter för att man kör med kroken bakåt redo att kroka i ett flak då han såg att jag gjorde så. Och Ja enligt joabs beskrivningar så ska kroken ner i ramen, men vad säger lagen egentligen, utskjutande last får man ju ha, visserligen märkas ut men man kan ju ha en flagga på kroken, nu har jag inte mätt men inte sticker kroken ut så mycket mer än en dryg meter i det läget.
Så vad säger lagen om detta, och nu bortser vi från att det gör ont att få den i sig, det gör ont oavsett vars i lastbilen du krockar, och bortser från joabs beskrivningar som dom har för att skydda sig själva

Bygert

11:32:07, 17-10-2023

Nog har jag åkt med kroken nere, det får väl läggas till övriga synder. Beror väl lite på hur långt man ska också, tror ingen fäller upp kroken för att åka till andra sidan gatan, däremot borde man nog om det är längre sträckor.

Legalt, tja klart är ju att last som sticker ut mer än en meter bakåt ska märkas ut. Gör kroken det ska det alltså hänga en flagga eller lampa i den. Kanske lika enkelt att fälla tillbaka den i så fall? Om polisen kan gå på nåt annat med en utstickande krok är mer än jag vet.

Det finns ju också lastväxlare med olika geometri så det kan ju se lite olika ut. En del kan det ju räcka att köra in lite för att få kroken ur vägen. Möjligen kan man också tänka att bäst för utrustningen är rimligen att ligga helt infälld, där blir det ju inga krafter som hamnar på leder och kolvar vid inbromsning och annat.

1 person gillar det här inlägget.