Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Robson

18 inlägg • Sida 1 av 2
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

mattiaz

20:49:20, 15-12-2023

Vad är max hastighet för robsonrullar?

Om man kör på en hal väg och ska upp för en besvärlig backe med full last, vad väljer ni 1. Hissa boggien det som går. 2. Skickar i robsonrullarna.



atlashjul

23:31:43, 15-12-2023

Inte kört med robson ,, plocka bort dom på min bil.. Men varför lyfta boggin , när det driver på hjulen genom robson då har man väl ingen nytta av viktförflyttning till drivaxeln.Då gör väl vikten mer nytta på boggin trodde jag..

jampo

01:14:55, 16-12-2023

sätt på kedjor

1 person gillar det här inlägget.

Sparrow

01:41:00, 16-12-2023

On-Spot kedjor kan du ju aktivera när det börjar slira. :thumme:

akkamaan

05:57:47, 16-12-2023

atlashjul skrev:Inte kört med robson ,, plocka bort dom på min bil.. Men varför lyfta boggin , när det driver på hjulen genom robson då har man väl ingen nytta av viktförflyttning till drivaxeln.Då gör väl vikten mer nytta på boggin trodde jag..

TS menade nog inte punkt 1 och 2 samtidigt utan antingen eller.
För övrigt så tror jag Robson gör mera nytta soma starthjälp från stillastående än som panikhjölp i fart uppför en slirig backe. Kedjor är nog mitt #1 om de läggs på innan man påbörjat stigningen, följt av sandspridare framför boggins drivaxel. Tandem drift på boggin är ett annat alternativ till lågbudget Robson.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

Orsa

09:17:01, 16-12-2023

Vilket underlag gäller det?
Torr och kall is. Packad glansig snöväg. Våt is eller blöt snö som blir snoris när man kör på den?
Det beror på så många saker så det finns bara ett säker svar och det är väl kedjor som är det enda säkra när det blir på gränsen.
Har också blivit stående med kedjor vid exakt fel väglag. Blötsnö som blir packad till blöt is när man kör på den. Det gick tungt och småslirade. Kedjorna grävde bort snön och det blev stående på båda innersta på dubbelmontaget med kedjorna krafsande i luften.
Allt beror på, man får gissa och prova, säger jag.

InläggDetta inlägg har raderats av Orsa den 09:17:41, 16-12-2023.

Göran Ekman

11:14:59, 16-12-2023

Den här film tillför inget i tråden.
https://youtu.be/hJC8u23e6G4?si=Jcn0cogmDWshDAup
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

mattiaz

11:42:27, 16-12-2023

Vi kan för sakens skull låtsas som att kedjor inte existerar vare sig onspot eller riktiga.

Jag resonerade med mig själv som att: dålig friktion typ is eller hård packad snö- upp med boggin (det som går) och i med onspoten som ju inte finns med i disskusionen :vissla:
löst/mjukt underlag typ lös snö, lera etc- ner med robson. Onspoten som ff inte finns skulle ju kunna nyttjas i snön iaf :klia:

Någon som vet hur fort man kan köra med rullarna nere?

Japa370

12:31:15, 16-12-2023

Hade några litauer som jobbade på en byggfirma. Dom hade 2 lastbilar med arbetsplattformar på och var LGF registrerade.
När dom skulle åka iväg så var Robson nere och gick inte att lyfta, dom skulle köra 15 mil.
Efter mindre än 1 mil var det punktering,dom körde i 50 km/h

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.

R_Bergsten

13:02:36, 16-12-2023

Ja du så lite som bara möjligt med robsson annars får man ett jäkla dyrt däckkonto för även om det inte blir punka sliter de väldigt fort på däcken med robsson nere

2 personer gillar det här inlägget.

atlashjul

13:09:47, 16-12-2023

Jag skulle utan att veta, säga max 20kmh i kortare perioder.. "Konstantdrift" 5-10kmh, det blir ju en väldig pulsering i slitbanan som orsakar varmgång i däcket skulle jag tro, blött å kallt kyler ju kanske något.

Göran Ekman

15:07:21, 16-12-2023

Lyssnade med den tekniska supporten på Zetterbergs. Max 30 km/ timme och så kort sträcka som möjligt.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.

mattiaz

15:18:45, 16-12-2023

Tack Göran :thumme:

Mats i Myrhult

17:34:48, 16-12-2023

Orsa skrev:Vilket underlag gäller det?
Torr och kall is. Packad glansig snöväg. Våt is eller blöt snö som blir snoris när man kör på den?
Det beror på så många saker så det finns bara ett säker svar och det är väl kedjor som är det enda säkra när det blir på gränsen.
Har också blivit stående med kedjor vid exakt fel väglag. Blötsnö som blir packad till blöt is när man kör på den. Det gick tungt och småslirade. Kedjorna grävde bort snön och det blev stående på båda innersta på dubbelmontaget med kedjorna krafsande i luften.
Allt beror på, man får gissa och prova, säger jag.

Hade du inte kedjor för dubbelmontage? Det var obligatoriskt att kunna montera sådana på tid när jag tog lastbilskörkort i Boden 1980. Kedjor är helt enkelt suveränt!
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.