Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Vilken 80w-90 olja

16 inlägg • Sida 1 av 2
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Gabriel1954

18:57:16, 10-05-2023

Hejsan! Har precis köpt en Åkerman h12b från 82 och undrar Villken sorts 80-90 olja man ska använda sig av i växelllådan, bandvagn och på alla andra ställer där ska vara 80-90 olja?

Tack på förhand!

Mvh Gabriel Gustafsson



Anton

19:25:05, 10-05-2023

80-90 EP GL5
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

Gabriel1954

20:07:09, 10-05-2023

Vart kan man köpa den?

Anton

20:08:10, 10-05-2023

Tex på Lantmännen
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

torbjorn_forsman

20:12:52, 10-05-2023

Vilken mack, biltillbehörsfirma, maskinfirma eller oljenasare som helst. Det är samma slags olja som används i t ex många slutväxlar på personbilar. Observera att API-beteckningen ofta särskrivs till GL-5 på nätet, sökningar kan underlättas om man skriver på det sättet. En del moderna oljor uppfyller både GL-5 och GL-4 och kan då betecknas t ex GL 4/5 , en sådan går naturligtvis också bra att använda. Likaså om viskositetsområdet skulle vara lite större, som det ofta blir hos moderna oljor, varvid den kan vara märkt t ex SAE 75W-90.

Gabriel1954

11:55:03, 11-05-2023

Okej. Är EP en api beteckning eller vad står de för? Och vad betyder api beteckning?

Mvh

torbjorn_forsman

12:35:33, 11-05-2023

EP stod förr i tiden för "extreme pressure" eller något sånt, och det var en vanlig benämning på oljor, smörjfetter mm som innehöll tillsatser för att tåla högre yttryck än en ren mineralolja utan att oljefilmen bryter samman. Inte bara transmissionsoljor utan det kunde stå EP även på motoroljor och lite av varje då det begav sig.
API står för American Petroleum Institute, det är en branschorganisation som utfärdar standarder och kvalitetsnormer för bl a smörjmedel.

GL-beteckningarna som det är frågan om i det här fallet avser transmissionsoljor, ju högre siffra desto mer glidfriktionsminskande tillsatser innehåller oljan. Men de där tillsatserna har ett par nackdelar med sig, dels blir oljan så "hal" att synkringarna i en synkroniserad växellåda (t ex manuell låda i en personbil) kan få problem, och dels kan de reagera kemiskt med delar av kopparlegering (brons, mässing etc), så att i värsta fall både oljan och de delarna tar skada.
De transmissionsoljor som finns på marknaden idag brukar heta GL-1, GL-4 eller GL-5. GL-1 är i stort sett en ren mineralolja, GL-5 innehåller ganska stora mängder av de där tillsatserna och GL-4 är ett mellanting - bättre glidfriktionsegenskaper än GL-1 men innehåller inte så mycket av tillsatserna att det blir några större problem med kopparlegeringar. Om en olja heter GL-4/5 eller något liknande, så har den lika bra glidfriktionsegenskaper som GL-5 men är lika snäll mot kopparlegeringar som GL-4. GL-2 och GL-3 är utgångna numera och ersätts av GL-4. Ibland ser man än idag oljor säljas som GL-3 och då kan man misstänka att det är ett misslyckat parti GL-4 som prånglas ut på det sättet.

Det finns andra slags API-beteckningar för andra slags oljor (t ex motoroljor), det kan stå t ex SJ/CD, då talar bokstaven efter S om en kvalitetsklass för bensinmotorer och bokstaven efter C anger klassning för dieselmotorer. Ju längre in i alfabetet, desto bättre klassning.

Gabriel1954

12:40:30, 11-05-2023

Så en olja som heter t50 80w-90 GL 5 är inga problem att hälla i grävmaskinen?

torbjorn_forsman

13:39:18, 11-05-2023

Det bör fungera utmärkt! T50 är väl tillverkarens (OKQ8? ) beteckning på oljan?

Tänk på att i moderna GL5-oljor kan en del av de viktiga tillsatserna sedimentera och lägga sig på botten av dunken eller fatet om det har stått länge. Så om man inte ska göra av med allt man har köpt hem på en gång, bör man skaka eller röra om dunken innan man tar olja ur den.

Gabriel1954

18:33:15, 11-05-2023

Det står att det ska vara sae 90 ep i den såg vi nu går det bra med t50 80w-90 gl5 ändå eller vad är det för skillnad och Villken ska jag ha isåfall?

Gabriel1954

18:35:12, 11-05-2023

Det står att det ska vara sae 90 ep i den såg vi nu går det bra med t50 80w-90 gl5 ändå eller vad är det för skillnad och Villken ska jag ha isåfall?

torbjorn_forsman

21:14:32, 11-05-2023

Som sagt, EP är en gammal beteckning som dels är överflödig när oljan dessutom heter GL-5, och dels överhuvudtaget inte används idag.
Skillnaden mellan SAE 90 och SAE 80W-90 är att 80W-90 inte ändrar viskositet så mycket med temperaturen, den blir inte lika seg i sträng kyla som en gammaldags SAE 90.

Gabriel1954

14:46:02, 12-05-2023

Okej så då är det inga problem att hälla det i bandvagnar osv på grävaren?

torbjorn_forsman

14:49:43, 12-05-2023

Ja, det går bra. Håller man på med gamla maskiner, så bör man också hålla sig underrättad om vad som händer på olje- och oljestandardområdet, det finns ju t ex en del trådar om den saken här på Maskinisten. När man tittar i gamla smörjschemor och manualer, måste man komma ihåg att de oljor och smörjfetter som rekommenderas där, är de som var gångbara på marknaden då texten skrevs. Det är inte alls säkert att de rekommendationerna är lämpliga eller ens möjliga att följa bokstavstroget några tiotal år senare.

rospigg

17:34:20, 12-05-2023

När det ändå gås ner på detaljnivå i tråden så är det väl på sin plats att nämna att GL betyder Gear Lube.

2 personer gillar det här inlägget.