Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFlyg

Varför har de landningsställen ute?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera flygteknik här

Holger

09:37:19, 24-02-2016

Utför de tester?

Bild
Originalets URL: http://i12.photobucket.com/albums/a234/BE427TJ/More%20Misc%20Pix/B-47%20Castle%20c86_zpsnpvhujpp.jpg



v702

09:53:34, 24-02-2016

Går in för landning.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

Holger

09:57:31, 24-02-2016

Nja, det ser ut som de är mycket högt uppe än ...

Skru'are

13:52:38, 24-02-2016

Det är ett gammalt plan ute på sin sista flygning - du kan inte begära att allt skall fungera. :cool:
Skämt åsido, som fruktsorteraren sa, landningsstället är speciellt för planet och har en alldeles egen historia. Läsvärd.

Holger

14:41:54, 24-02-2016

Hehe, jo, det har ju de sota däcken "på rad" och små fjuttiga stödhjul till höger och vänster.
Vad heter planet?

igelkottar

15:44:25, 24-02-2016

Holger skrev:Hehe, jo, det har ju de sota däcken "på rad" och små fjuttiga stödhjul till höger och vänster.
Vad heter planet?



Holger? :vissla: :djaevul: :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

raggsockan

15:45:26, 24-02-2016

jag tror att flygplanet är höjdrädd
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

BM 4 ever

15:48:44, 24-02-2016

Gubben som kör har helt enkelt glömt att fälla in hjulen :mrgreen:
Slava Ukraini !

Holger

16:05:37, 24-02-2016

igelkottar skrev:
Holger skrev:Hehe, jo, det har ju de sota däcken "på rad" och små fjuttiga stödhjul till höger och vänster.
Vad heter planet?



Holger? :vissla: :djaevul: :bira:

Nej, vad är det för modell menar jag?

1 person gillar det här inlägget.

Turbodiesel

16:07:54, 24-02-2016

Din länk antyder B-47, men sen finns det otaliga modeller/varianter av den.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Holger

16:11:19, 24-02-2016

Ah, nu upptäckte jag det med! Tack!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_B- ... #Model_450

Air Force tyckte om den nya konfigurationen, så arbetslaget på Boeing fortsatte att förbättra det. Ett problem var frågan om landställ. Det fanns inte utrymme nog för landsställ i de tunna vingarna och att försöka passa in konventionella nosställ inuti flygkroppen skulle ha förstört planets strömlinjeform och försämrat dess prestanda. Vidare insisterade nu USAAF med att flygplanet skulle klara av att bära en atombomb. Eftersom detta slags vapen var mycket stora vid denna tidpunkt, innebar det ett avlångt bomblastrum, vilket ytterligare begränsade utrymmet för landställ. Lösningen blev en "tvåhjulig" landställslösning, med de två huvudlandställsuppsättningarna arrangerade i rad, inte sida vid sida. Utriggarlandställ skulle monteras i de inre motorkåporna. Detta koncept hade redan utprovats på en modifierad B-26 Marauder.

Men det visade sig dock att tvåhjuliga landställ gjorde det svårt för piloten att höja flygplanets nos vid starterna. Återigen fann man en enkel lösning: Landställen ritades om så att flygplanet intog ett läge med nosen upp redan från början. Denna lilla förändring fick mycket tillfredsställande resultat på flygplanet som redan var mycket elegant och gav maskinen intrycket av att vara färdigt att kasta sig upp i luften redan då det stod still på marken. Det gjordes även vissa andra förändringar i konstruktionen, som förlängda vingspetsar för att förbättra räckvidden. Detta fick effekten att förflytta de yttre motorerna från sitt läge vid vingspetsarna till att placeras under vingarna i deras yttre del.

1 person gillar det här inlägget.

J.K Nilsson

21:42:42, 26-02-2016

Cykelställ kallar man den konfiguration om man är lite vanvördig. Men annars så har man vid första flygningen brukat strunta i att fälla in och ut landstället.

J.K Nilsson