Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFlyg

Rotax 912

50 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera flygteknik här

OlleGunnar

22:16:26, 19-11-2022

Problem:
Ett återkommande problem var att kablar vid tändmodulerna vibrerade sönder. Till slut löste
vi nästan detta helt genom att flytta vad vi kunde av tändsystemet till bakre väggen i motor-
rummet. För kunna göra detta monterade vi längre kablar till tändstiften.

En konstig läcka i oljekylaren/värmeväxlaren. Varken Laminova eller SAPA kunde förklara
varför. Vi fick olja i kylvätskan. Det fanns hål som varken kunde beskrivas som erosion eller
korrosion Tillverkaren var intresserade av att analyser och vi fick den utbytt.

Frihjulet i startmotordriften började slira. En Rotax-mek bytte ut detta för ganska högt pris.
Orsaken kan ha varit att några hundra timmar i början kördes motor enbart på blyat bränsle och
fullsyntetisk olja, så att det kanske blev blyutfällningar i frihjulet.

Oljesystemet sög luft, ett ramlager gick varmt och en kamaxellagring skar. Detta gick att
reparera för en rimligt kostnad. Efter detta fixade vi så att dimensioner på slangnipplar och
slangar i oljesystemet harmonierade bättre.

Utmattningssprickor i en stor tallriksfjäder i växellådan. Montage av lite nya grejer i lådan.

Förgasarproblem. Med glesa mellanrum ville ena förgasaren flöda eller få motorn att gå dåligt
vid full effekt. Det tog ungefär två år av felsökning och byte av detaljer innan den verkliga
orsaken hittades. Det var en lite plastflisa som låg i bränsleflödet alldeles intill flottörhusets
ventilnål. För det mesta störde inte flisan men vid sällsynta fall begränsade den flödet så två
av cylindrarna gick magra. Det tog någon minuts stigning efter lättning innan det märktes
som ojämn motorgång. De två gånger jag råkade ut för detta upphörde störningen då jag reducerade
effekten för att i planflykt flyga tillbaka för eventuell landning. Ändå mer sällsynt var att
flisan hindrade nålen från att stänga så förgasaren flödade, om man missat att stänga
bränslekranen. Fel som dyker upp mycket sällan kan vara svåra hitta orsak till.

Detta får väl betraktas som rimlig mängd problem då motorn anskaffades hade den rekommenderad
TBO på 600h vilket efter en modifiering kunde höjas till 1200h. Vår motor har nu hängt med i drygt
2700h. En förklaring till detta kan vara att motorn aldrig gått på maxeffekten, 80 hk, utan vid start
används ca 70 hk och i normal flygning kanske bara ca 50 hk. I tyngre plan än vårt får motorerna
gå hårdare och tar slut tidigare.

4 personer gillar det här inlägget.



OlleGunnar

22:13:47, 20-11-2022

Konkurrenter:

HCI-180 (USA)
Detta är en liten stjärnmotor. Den har fem cylindrar och kolvar från VW-boxer. Topplocken
har sidventiler. Den var tänkt att säljas som materialsats till de som ville och kunde hantera
verktygsmaskiner. Jag tror endast ett fåtal blev tillverkade. Det är svårt att numera hitta
något om den på nätet. Det fanns en större variant också med sju cylindrar (HCI R-220).
Forum där HCI-180 diskuterades
https://www.homebuiltairplanes.com/foru ... lyers.6928
En annan sida
https://aeroenginesaz.com/en/brand_hci

Jabiru 2200 (Australien)
Fyrcylindrig, luftkyld, stötstänger, toppventiler, förgasare. Den kom att konstrueras av
flygplanstillverkaren Jabiru då den tänkta italienska motor de planerat sitt plan för, lades
ned. De har även en sexcylindrig i sortimentet.
https://jabiru.net.au/engines/

D-motor (Belgien)
Fyrcylindrig, vätskekyld, sidventiler, bränsleinsprutning. Finns även en sexcylindrig.
https://d-motor.eu/

UL power (Belgien)
Fyrcylindrig, luftkyld, stötstänger, toppventiler, förgasare.
https://ulpower.com/en

Motorer som utgår från VW-boxern
Limbach (Tyskland)
Sauer (Belgien)
Great Plains (USA)
AeroVee (USA) köp delar montera själv
VW hemmabyggen efter några olika koncept

Under åren har det funnits ytterligare ett antal motorer som försökt slå sig in på marknaden
för lite mindre flygmotorer. Men de har ofta inte lyckats med annat än fina hemsidor.

Zoche (Tyskland) är ett sådant projekt, men med prototyper, tekniskt intressant.
En familj med tvåtakts, luftkylda, stjärnmotorer, för diesel. Åttacylindrig, fyrcylindrig och
en minsta tvåcylindrig. Den minsta skulle ha en effekt som passade in som Rotax-konkurrent.
http://www.zoche.de/

1 person gillar det här inlägget.

OlleGunnar

21:40:04, 30-11-2022

Har nu hittat sid som beskriver HCI R180 bra.
http://www.all-aero.com/index.php?optio ... tion-r-180

Och bilder från bearbetning av detaljer till HCI R220
http://mict04.ottawarobotics.org/making ... ci-design/

Murre o2

21:50:20, 30-11-2022

Vi har ju också Svenska Trollet som skulle ta sig in på marknaden. https://aerotrainees.se/2020/11/histori ... le-flugit/.

OlleGunnar

00:14:47, 01-12-2022

Trollet var tyngre, starkare och inte samtida med Rotax 912, så jag vill inte räkna den som en konkurrent.