Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Trefas högtryckstvätt fasföljd? Rotationsriktning?

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

torbjorn_forsman

19:47:55, 02-08-2023

Tänk på att gummi finns av många olika kvaliteter, och på ställen där gummit utsätts för mineralolja ser nog konstruktören till att välja/speca en oljebeständig kvalitet (t ex NBR / nitril). På andra ställen kan det tänkas att gummit utsätts för andra slags påfrestningar och en annan kvalitet är mer lämplig (t ex om gummit ska komma i kontakt med ånga, hetvatten, bromsvätska, halogenkolväten eller något annat mer kemiskt märkligt).

1 person gillar det här inlägget.



ollenorell

19:53:16, 02-08-2023

Hidsmekolek skrev:Tror jag uttryckte mig lite dumt, det går inte att justera trycket som pumpen ger oavlastad, det jag menade var att man kan få justera för att få avlastningen att fungera som den ska..
Tex om du har ett litet munstycke (lika med högt tryck) så kan avlastningen komma i självsvängning lasta av och på hela tiden..
Då kan man få ställa upp avlastningstrycket lite grann..

Intressant! Kopplar man på andra spoltillbehör än standard kan man få det problemet tror jag.
Inom bilvård/biltvätt är ju skumtvätt "senaste grejen". Modeflugan...
Det är en flaska man kopplar på som ersätter ordinarie spolmunstycke.
Den nyttjar venturi-effekten och suger upp rengöringsmedel ur flaskan, som sprutas ut utblandat med vatten och blir till skum pga tryckdifferensen från högt till lågt när det kommer ut.

Jag skaffade faktiskt en sådan "skumlans" och har köpt olika munstycken. För stort munstycke ger dåligt skum som rinner av.
För litet mumstycke ger för mycket mottryck för tvätten som slår av och på...

Som det du beskriver, bara att de flesta nog har enklare konsument-tvättar med elektrisk tryckvakt som bryter kontakten till elmotorn på och av...

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

20:00:44, 02-08-2023

torbjorn_forsman skrev:Tänk på att gummi finns av många olika kvaliteter, och på ställen där gummit utsätts för mineralolja ser nog konstruktören till att välja/speca en oljebeständig kvalitet (t ex NBR / nitril). På andra ställen kan det tänkas att gummit utsätts för andra slags påfrestningar och en annan kvalitet är mer lämplig (t ex om gummit ska komma i kontakt med ånga, hetvatten, bromsvätska, halogenkolväten eller något annat mer kemiskt märkligt).

Precis, NBR-gummi är väl vad man ofta får om man köper en helt vanlig O-ring utan att specificera något särskilt, och den tål väl hydraulolja och generella oljor.

Bromshydraulik har ju gummitätningar som tål den där speciella sortens glykol som bromsvätska är.
Dessa tätningar tål sällan olja eller vatten speciellt bra alls...

torbjorn_forsman

22:04:28, 02-08-2023

Bromsvätskan togs ju fram en gång i tiden för att fungera ihop med naturgummi (latex) och läderpackningar. Innan bilar började få hydrauliska bromssystem på allvar, användes liknande vätskor bl a i hydraulik på flygplan och i rekylbromsarna på artilleripjäser.

Vill man ha gummi som tål hetvatten bra, så brukar EPDM vara lämpligt. Det är sådant gummi man hittar t ex på insidan av kylarslangar i bilar, i krankäglor i VVS-sammanhang mm.

1 person gillar det här inlägget.

mimeck

05:46:50, 03-08-2023

Intressant med oljor. Finns ju en "tråd" om oljor. Ska ställa frågan där. Kanske redan kommit upp där.

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

14:18:13, 28-08-2023

Provkörde lite...
Motorn går, men tvättpumpen slår av och på så det skakar i slangarna.
Manometern går från noll till fullt bara.

Dessutom blir den där burken under maskinen full av vatten, och oljan blir till mjölk.

Var kanske lite sämre än vad jag tänkt mig...

Pumpen borde ju funka då den kan bygga 180bar enligt manometern.
Men avlastningsventilen kan inte bestämma sig alls...

Undrar vad den där burken gör med...

Lite skillnad blev det när jag skruvade på ratten på spolmunstycket, men fick den inte att tvätta som tänkt.

Lagom mottryck måste ju finnas, annars fungerar den väl inte, kan inte bygga tryck alls...

Bild
Bild

ollenorell

14:19:59, 28-08-2023

Hidsmekolek skrev:Tror jag uttryckte mig lite dumt, det går inte att justera trycket som pumpen ger oavlastad, det jag menade var att man kan få justera för att få avlastningen att fungera som den ska..
Tex om du har ett litet munstycke (lika med högt tryck) så kan avlastningen komma i självsvängning lasta av och på hela tiden..
Då kan man få ställa upp avlastningstrycket lite grann..

Det kan ju vara detta jag har problem med...

ollenorell

14:33:14, 28-08-2023

Undrar om det är den lilla insexskruven, eller den där runda skivan man skall justera på?
Troligtvis insexskruven?
Jag har inget verktyg för att dra skiva med två hål...Bild
Bild

jpd

15:15:01, 28-08-2023

Råkar inte vara samma som till vinkelslipen?

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

16:43:02, 28-08-2023

Nej, det är mycket mindre.
Men om jag hittar två borr kan man kanske justera genom att bryta med en skruvmejsel...
Detta borde ju vara avlastningsventilen.

Frågan är då vad den lilla skruven är på sidan...

ollenorell

16:44:35, 28-08-2023

Den lilla skruven på sidan, om man skruvar ut den helt kommer det ut vatten när maskinen är av, den är på tillopps-sidan alltså.

jpd

16:58:53, 28-08-2023

Kanske är tömma-inför-vintern-skruv?

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

17:21:44, 28-08-2023

Japp, det kan vara det.

Motorn går på alla faser som jag trodde.

Genom att peta in två borr kunde jag ställa avlastarventilen.
Provat mellan 100-170bar i ganska många steg.

Motorskyddet vill gå hela tiden nu...

Det är iofs konstigt om den inte jobbar mot några höga tryck.
Känns som något går tungt i den...

Bild
Bild
Bild
Bild

ollenorell

17:27:22, 28-08-2023

Pumpelement kallas detta tror jag?
Ute på djupt vatten nu, saknar ju skiss/manual...
Bild

ollenorell

18:27:02, 28-08-2023

Här är tre kolvar som åker in och ut när motorn går.
De har kolvtätningar som ser ut som en u-manschett inom hydraulik ungefär. En av dem är som synes mosad.
Bild
Bild
Bild


Sedan är det pumphuset. I ena änden tillförs vatten från kran.
Det tilloppet är förbundet med de tre kamrarna.
Gissar att de har en backventil som gör att nytt vatten kan sugas in, men när kolven komprimerar kan inte vattnet tryckas tillbaka till kranvattnet, utan går då till backventil nummer två som går till det gemensamma tryckhuset som manometern sitter på.
Och avlastningsventilen.


Eftersom vattenslangen skakade massor vid drift tror jag tvätten matade tillbaka tryck i vattenslangen, alltså tilloppet.

Det är också massor gammal rost i pumphuset som skall vara oljefyllt. Så att tvätten fungerar, som säljaren lovade, det är jag tveksam till...
Den har nog inte funkat på ett tag som rosten ser ut...
Vattnet läckte väl i kolvtätningen som är paj, och ut i oljan...

Så fyllde han i olja överfullt och sålde den till mig :eek:
Bild
Bild