Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Peugeot moppe Speedfight 4 trögstartad

9 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

Gunnar i Sörby

21:36:01, 02-04-2023

Ett barnbarn har en Peugeot Streetfight 4 moppe. Den är trögstartad när den stått still en dag. Flera kompisar har liknande problem. Man får köra startmotorn bortåt 1 minut för att få igång motorn.
Verkar vara bränsleproblem (bytte tändstift för säkerhets skull, men ingen skillnad)
Bensintanken sitter lägre än förgasaren, så man kan ju misstänka bränslepumpen.
Lossade slangen till förgasaren: Det tar 15-20 sekunder med startmotorn innan bränsle kommer fram, sedan 20 sekunder till innan förgasaren har så mycket bränsle att motorn börjar tända. Efter det går moppen problemfritt, startar direkt om den varit avstängd en kortare stund, men nästa morgon är den lika segstartad igen.
Inga tecken att bensin läcker utåt, men troligen rinner all bensin tillbaka till tanken.

Vet någon maskinist hur man löser detta ?



torbjorn_forsman

21:56:59, 02-04-2023

Startar den lätt med startgas?
Är det en tryckstyrd bränslepump, dvs tryckvariationerna i motorns vevhus används för att få membranet att röra på sig?

På snöskotrar är det inte alls ovanligt att sådana bränslepumpar krånglar. Ett klassiskt fel är att någon vattendroppe har blivit liggande i pumpen och fått sätena för backventilerna att ärga och bli ojämna. I kyla kan pumpen sluta fungera helt och hållet om en stor vattendroppe har frusit till. Det kan också hända att iskristaller nöter hål på membranet. Repsatser för bränslepumpar är storsäljare hos den branschens reservdelsnasare.
Kolla också att slangen mellan vevhus och pump är hel - perfekt tät och inte igensvälld eller något sånt.

1 person gillar det här inlägget.

Gunnar i Sörby

21:32:33, 06-04-2023

Hade ingen startgas, men jag fyllde förgasaren manuellt i förväg, kanske startade den något snabbare.
Ja, pumpen är tryckstyrd, men från insugningsröret. Motorn är 4-takt. Pumpen ger 0,1-0,15 bar och trycket sjunker mycket sakta, tar 1-2 timmar att sjunka till hälften (då står väl lite luft i manometerslangen, men membranet är väl OK då).
"Drivslangen" från insugsröret till pumpen känns OK när man suger i den, men skall väl bytas för säkerhets skull.
Efter dessa tester börjar jag tvivla på min tes om pumpfel!
Motorn är modernt komplicerad med lambdasond. Vid förgasaren sitter två magnetventiler (tror jag) som kopplar atmosfärluft till var sin port på förgasaren.
Det finns ingen choke. Kan magnetventilerna ingå i en kallstartfunktion?



Bild

G-son

21:45:58, 06-04-2023

Så länge den inte stått oanvänd i månader eller man dränerat förgasaren startar den finfint på soppan som redan finns i förgasaren, inget bekymmer att det tar lite tid för kranen att öppnas.

Har råkat på flera äldre Peugeotscootrar med gurtnerförgasaren där luftskruven (som reglerar bränsleblandningen på tomgång) ofta har specialskalle för att vanligt folk ska ge fan i att justera den, skruven verkar vibrera ut över tid så till slut hamnar den för långt ut och motorn blir mycket svårstartad kall. I samtliga fall löstes problemet genom att skruva in luftskruven - eller snarare genom att pilla ut den med en näbbtång, kapa ett mejselspår i så den går justera med vanlig skruvmejsel, och sedan sattes den tillbaka. Runt 1½ varv från botten brukar vara ett bra utgångsläge på de flesta småförgasarna.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.

G-son

21:47:52, 06-04-2023

Nu ser jag bilden, detta är en helt annan förgasare, men inställningarna på den kan ju vara det som behöver ordnas även på denna.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

G-son

21:50:09, 06-04-2023

Gunnar i Sörby skrev:Det finns ingen choke. Kan magnetventilerna ingå i en kallstartfunktion?

Ser ut att sitta en elektrisk choke uppe till höger. Oftast chokar dom så länge dom är kalla, elen går bara till ett värmeelement i choken som långsamt värmer upp den när motorn startat.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!


Gunnar i Sörby

18:55:35, 08-04-2023

Det var automatchoken som hade fastnat, ventilen var permanent stängd och gav alltså ingen extra bensin vid kallstart.
Efter rengöring testade jag att lägga på spänning och då kröp nålen fram några millimeter.
Moppen startade direkt efter detta.
Misstanken mot bensinpumpen berodde nog på att moppen stått oanvänd länge, nästa dag kom bensin direkt.
Tack för tipsen!

5 personer gillar det här inlägget.

Micke_fixar

21:51:34, 08-04-2023

Den där chocken är justerbar. Just de där mopederna är svårstartad så fort det är kallare än 5 grader ute. Startar enklare med kicken än med batteri.