Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Konstigt fel på Polaris sportsman 800 E 2006

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera ATV/UTV här!

Janson1

20:35:25, 03-10-2021

Ja konstiga fel är inte ovanligt men detta då? Jag fick in en fyrhjuling, Polaris Sportsman 800 som startade för att sen direkt stanna. Den har varit inne på verkstad för rep och dom har sagt typ: Byt tändstift så blir den bra och det gjorde dom utan nån skillnad till det bättre. Nån trodde att det var startdrevet som var kasst... Den sköt så kraftigt i vevhuset att oljestickan for iväg ena gången och oljefiltrets packning flög ut nästa gång. Den var helt enkelt farlig att försöka få igång! Efter lite felsökning så kom jag på att när den precis startat så försvann kompressionen på bägge cylindrarna så den stannade. Nästa gång man försökte starta så gick motorn runt utan komp och startdrevet tyckte inte riktigt om det. Om man väntade några minuter så gick den igång igen för att sedan stanna kompressionslös igen osv. Till sist kunde den tydligen starta för att sedan gå som den skulle... Felet är att övertrycksventilen till oljesystemet sitter fast i stängt läge. Så fort man startat och oljetrycket kommer så stiger det så högt att dom hydrauliska lyftarna öppnar alla ventilerna lite så den stannar... Det är felet!
Hur sen då fixa detta??? Som första åtgärd så skruvade jag loss bult och fjäder för att sedan försöka få ut själva kolven i övertrycksventilen. En magnet hjälpte inte. Att starta motorn utan bult och fjäder hjälpte inte heller...Jag behövde en check så det verkligen var detta fel så jag tog bort oljefiltret och startade, nu fungerade den tills jag stängde av den några få sekunder senare. Hur kommer man åt den här kolven/övertrycksventilen tro? Efter lite koll i manual och sprängskiss fann jag inget annat råd än att ta ur motorn för att sen försöka ta isär tills det går att komma åt kolven från andra hållet. Här tar mina elever på skolan över! Det blir ett projekt som ligger i linje med kursen MC/ATV/småmaskiner.
Här är motorn precis urtagen från maskinen.
Bild

Två stolta elever av fyra som gör detta jobb.
Bild

Man kan skönja (ev) själva kolven i gaveln av oljepumpshuset
Bild

Med hjälp av en L-nyckel och en avsågad m4 skruv så fick vi ut kolven/övertrycksventilen bakvägen. Jag är lite osäker på varför den satt fast men dels är motorn reparerad vid ett tidigare tillfälle och dom har använt på tok för mycket blå packningssilikon, det låg här ock var i hela motorn... Sen låg det väldigt mycket metallflakes i bla oljesilen från föregående haveri. Tydligen byttes hela vevaxeln då? Nu går kolven lätt och fint igen, det är bara montering kvar. Eleverna monterar "by the book" dom får helt enkelt leta upp monteringsordning, timingmärken, åtdragningsmoment mm.
Fortsättning lär följa...

4 personer gillar det här inlägget.



magloman

20:59:10, 03-10-2021

Trevligt projekt, nåt år senare än mina maskiner ser jag. Fortfarande motorn monterad på gammeldags vis.
Bra att veta att twin-maskinerna gjordes i USA och enstånkorna i Japan, med kvalité därefter också :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

fretchi

21:02:54, 03-10-2021

Har hört att man kan byta ut kolven mot en kula, som inte har lika lätt för att fastna.
https://www.youtube.com/watch?v=b_3mSCI ... D-RaySmith

1 person gillar det här inlägget.

G-son

22:17:22, 03-10-2021

Janson1 skrev:...och dom har använt på tok för mycket blå packningssilikon, det låg här ock var i hela motorn...

Förstår inte varför folk alltid envisas med att använda så mycket silikon/motsvarande, tror dom att det blir tätare av att klämma dit en halv tub extra? Det behövs ett tunt lager som kan fylla eventuella oljämheter i metallytorna, inte mer än så.

Väldigt intressant och otippat fel i alla fall. Särskilt för oss som inte har någon direkt koll på hydrauliska lyftare.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

magloman

22:27:49, 03-10-2021

fretchi skrev:Har hört att man kan byta ut kolven mot en kula, som inte har lika lätt för att fastna.
https://www.youtube.com/watch?v=b_3mSCI ... D-RaySmith


Kollade på videon och det verkar vara rätt väg att gå. 2st 5/16" stålkulor från ett lager. Dom visade tom artnr från Kawasaki som hade så man kunde köpa lösa sådana.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

G-son

22:45:20, 03-10-2021

fretchi skrev:Har hört att man kan byta ut kolven mot en kula, som inte har lika lätt för att fastna.
https://www.youtube.com/watch?v=b_3mSCI ... D-RaySmith

Var det inte det som var lösningen på PRV-sexan som satt i bl.a. Volvo 260? Har för mig den hade problem med att regleringen fastnade i öppet läge = minimalt oljetryck.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

Janson1

07:29:54, 04-10-2021

Detta innebär att det är ett problem med en kolv som övertrycksventil istället för kula/kulor som verkar bättre. Nu plockar vi ihop den som den är men händer det fler gånger så vet jag att det räcker med att ta av sidokåpan och oljepumpen för att åtgärda. Sen så är det beställt en ny impeller och en ny tätning, det verkar som själva impellern har smält ner mot tätningen så det är allt annat än tätt... Även axeln har rostat vilket kan tyda på att det inte varit glykol i alltid utan förmodligen bara vatten?

torbjorn_forsman

08:10:48, 04-10-2021

Att det har rostat kring vattenpumpen behöver inte beror på att man har varit utan glykol, det kan lika väl tänkas att det har varit någon olämplig kombination av glykoltillsatser och vattenkemi. Eller att man har råkat blanda olika sorters kylvätska med inkompatibla tillsatser.
Ytterligare en möjlighet är om det har blivit galvanisk korrosion i kylsystemet av någon anledning, t ex om kylaren egentligen ska vara monterad i gummibussningar och isolerad från chassijord, men ändå råkat få elektrisk förbindelse med jord på något sätt.

Janson1

11:45:01, 04-10-2021

Vi kommer att göra by the book på allt. Och, vi kollar så kylet är ojordat om det nu skall vara det...

magloman

12:10:55, 04-10-2021

Ska man dra lärdom av andras misstag ska man nog inte göra det enligt Polaris VHB. För då uppstår ju problemet igen.
Ska man inte dra lärdom av andras kunskap och misstag? Är inte det hela grejen med skolan?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Janson1

12:15:54, 04-10-2021

Tja, nu vet vi ju inte vad som är rätt och fel. I brist på bättre vetande får det nog bli efter VHB. Det är svårt nog ändå, jag lovar.

magloman

12:29:40, 04-10-2021

Titta på videon som länkades så framgår nog ganska enkelt vad som är rätt och fel :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Janson1

12:47:38, 04-10-2021

ahh, du menade övertrycksventilen. Jag tänkte mer på rostangreppen på vattenpumpsaxeln och om kylet skall vara jordat eller ej...

Janson1

07:07:12, 12-10-2021

Ja det går sakta framåt... Vi fick hem lite reservdelar såsom packningar, impeller, vattenpumpstätning och två kulor som utbyte för kolven i övertrycksventilen. Själva motorn är på plats om än inte fastsatt ordentligt. Detta är sista veckan tvåorna kan göra jobb på fyrhjulingen för sen går dom på praktik ända fram till jul... Det kommer även bli trångt i verkstaden då det kommer tre-fyra skrotbilar som skall ingå i ett "skrotbilsprojekt" för förstaklassare. Typ, lär känna bilen och alla dess delar. Dom skall skruva av en dörr och återmontera, en ruta likaså osv. Sen när det är klart skrotas bilarna på riktigt.... Men för att återgå till fyrhjulingen så får nog våra treor ta över "det sista".

Janson1

21:39:58, 18-10-2021

I dag blev den i ett stycke, nästan. Vi gjorde en provstart och den startade direkt och gick riktigt. Det saknas ganska mycket pryttlar och skruvar, dom verkar ha ramlat i vårat avlopp/oljeskiljare... Så det blir att ersätta en del skruvar och muttrar. Det är en blandning av mm och tum. Om allt går som det skall så åker den tillbaka till sin ägare i morgon!

2 personer gillar det här inlägget.