Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Köpa Padda

66 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera paddor och markvibratorer här

Sebastian

18:05:02, 16-07-2007

Ändrar man inte riktningen på hydraulik flödet?



Bosse_A

20:50:32, 17-07-2007

Jag kände att jag inte kunde beskriva paddan ordentligt så jag åkte till Kil för att ta mig en ordentlig titt. Skämt åsido så var jag där i annat ärende, men passade på att se på de nyinkomna paddorna. Det visade sig då att de hade en lyftbåge och även nedfällbara hjul. Någon kund hade klagat på något och då hade de genast skickat en ny padda. När de fick tillbaka den gamla paddan kunde de inte se något fel dock. De är väldigt servicevänliga där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran

Robert Johansson

22:48:53, 20-07-2007

Hej!!

Bara av ren nyfikenhet så undrar jag....

Är det någon som har erfarenhet när det gäller reklamationer eller garanti åtgärder på Abelco´s grävmaskiner... eller om dom har samma inställning då som i detta ärende... :hotar2:



Mvh Robban
Allt går att fixa om man bara vill:)

mulle andersson

20:02:36, 02-09-2007

har en kompis kom köpt 2 maskiner av dom, när man pratar med han så låter det precis tvärt emot robbans inlägg

han öser bara lovord över dom

Robban_C

00:24:49, 18-12-2007

Jag har i den här tråden sågat Abelco:s hantering av eftermarknaden. Emellertid så verkar det ordna upp sig nu. Det är inte klart än, jag återkommer när det är det men det verkar i alla fall som om Abelco tar tag i detta nu. :thumme:
Därmed har jag inte längre lika negativa tankar om dom. Ville bara ha det sagt.
Jag återkommer med mer info!
Har slutat på forumet!

Holger

10:17:24, 18-12-2007

De är alltså välkomna att annonsera här nu ;-)

Robban_C

15:42:47, 18-12-2007

Det har dom givetvis fått göra i vilket fall som helst. Sånt bestämmer du, inte jag. :grin: Och vi har ju en fri marknad. :thumme:
Har slutat på forumet!


nomis

17:07:55, 14-04-2010

Jag lånar den här tråden lite, eftersom exakt samma ämne är aktuellt för mig nu.

Eftersom flera i bekantskapskretsen skall börja med trädgårdsplattor etc. och vi har känt behovet av en padda tidigare, så har jag nu börjat fundera på att köpa en egen för att slippa flacka till hyrfirman. Kanske inte ekonomiskt, men skönt att slippa stressa.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av de importerade "kinavarianterna". Abelco var ju uppenbarligen sådär enligt Robban tidigare i tråden.

När jag nu kollar blocket finns ju t.ex. Älmeboda maskinservice och Göranssons som flitiga annonsörer om markvibratorer. Det är ju uppenbarligen lockande att köpa en ny till samma pris som en tio år gammal Swepac/Dynapac/Wacker.

Vad har ni andra för erfarenheter?

Jag tänker mig en maskin runt 100 kg. Då finns det också överkomliga maskiner med dieselmotor och fram/back. Diesel är lockande eftersom det alltid finns hemma, och för att jag allmänt trivs bättre med dieselmotorer. Men samtidigt är det kanske onödigt att "krångla till det" med såna finesser om det riskerar at krångla mer? Gäller kanske även fram/back?

Hoppas på lite feedback kring detta då det måste finnas många här på forumet som har provat på!

//nomis
Allgaier A133 anno 1953 och 1954
Scania TGB 30 med Palfingerkran PK17000
Scania TGB 40
Volvo L30
Citroen Berlingo
m.m.

surkuse

17:53:58, 14-04-2010

Björn.O skrev:Ja det verkar ju vara en skitfirma det där Abelco, dom har väl så fullt upp med att vräka ut sina billiga skitmaskiner över landet att dom inte hinner sköta service och garantier...

När det gäller paddor : Vad är det som gör att man kan byta färdriktning egentligen :? Man tycker ju att det borde morra till i dom när man byter riktning, men dom bara börjar backa hur fint som helst... :?


Dom lite större paddor vi har hyrt har haft en liten fot "inne" i vibratorplattad som gör en sparkrörelse (tänk norrlänning på sparkstötting), vid backning sparkar "foten" åt fel håll :)

Robban_C

22:05:05, 14-04-2010

nomis skrev:... importerade "kinavarianterna". ...

Är dom inte mer eller mindre samma vem som än importerar?

Min erfarenhet är att en beg Swepack eller liknande är ett mycket bra köp.
Dock har min börjat trassla lite efter ett par års användning men kinesen som jag hade först trasslade ju redan vid första provkörningen här hemma på gårdsplanen så Swepacken leder ju i alla fall. :mrgreen:
Har slutat på forumet!

nisse

02:24:44, 15-04-2010

Färdriktningen ändras med hjälp av obalans. Har du bara en obalans så ändra du rotationsriktning på den för fram eller bak.

Har du två vikter så fasförskjuter man dem lite mot varandra för fram eller bak. Det är alltså en vikt som kan ändra position, dvs om man jämför med en engelsk twin så är står paddan stilla när båda kolvar är på topp samtidig, framåt när kolv A är uppe innan kolv B, och bak när det är tvärtom. Robbans padda har nog en problem med den inställningen.

Har du en sprängskiss på paddan?

Nisse

Robban_C

07:18:08, 15-04-2010

nisse skrev:... Robbans padda har nog en problem med den inställningen. ...

Nä, det tror jag inte. Den startar nämligen inget bra. :grin:
Dessutom upplever både jag och "J" att den inte går riktigt för fullt. Det kan vara så att den inte ger full effekt.
Nå, den ska packa lite 11-16 framöver och det är bara 15-20 cm, sen ska den hem och få sig en liten kontroll och översyn.
Har slutat på forumet!

nomis

07:28:01, 15-04-2010

Robban_C skrev:
nomis skrev:... importerade "kinavarianterna". ...

Är dom inte mer eller mindre samma vem som än importerar?


Nja, jag tycker nog att de skiljer sig åt en del. Ovanligt mycket jämfört med annan "Kinaimport".

Man tänker lite annorlunda när man är helt inställd på att det man köper är skräp :grin:

Till exempel är ju leverantören viktigare ju mer produkten krånglar.
Det jag funderar på mest just nu är om man ska passa sig för fram/back och dieselmotor. Har ingen erfarenhet av billiga motorer, men magkänslan säger att en diesel kan krångla lite mer, samma med fram/backslag som ju inte är nödvändigt på en mindre padda.

En annan aspekt med att köpa begagnat är att erfarenheten är begränsad, så jag vet inte riktigt vad man skall titta på/vanliga fel och brister :???:
Allgaier A133 anno 1953 och 1954
Scania TGB 30 med Palfingerkran PK17000
Scania TGB 40
Volvo L30
Citroen Berlingo
m.m.

Robban_C

07:42:38, 15-04-2010

Begköp:
Slitaget på plattan kan du ju alltid kolla på. Det säger ju lite om hur mycket den har gått. Plattorna är väl av Hardox tror jag, det innebär att om dom är tunnslitna så har dom gått rätt mycket. Det innebär också att plattan kostar en hel del.

Är kinaplattorna i Hardox? Kan ju vara värt att ta reda på innan man öppnar svinlädret.

Ja, sen är det väl hur puffran går men det behöver vi säkert inte snöa in på.

Och vibben då? Är det bara framåtgående så är nog vibben oftast mekaniskt driven (via rem). Då är det inte så mycket mer än skicket på rem och lager i vibben att bry sig om.
Är det fram/back så är vibben hydrauliskt driven och då är vi givetvis helt plötsligt inne på skicket på pump och motor vilket är svårare att kolla men vibbar den som den ska så är det ju inget fel.

Bra att tänka på är att vissa f/b-paddor har steglös hastighet medan andra (bl a min) enbart har fullt framåt/bakåt.
Har slutat på forumet!