Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Snöplogning med personbil

9 inlägg • Sida 1 av 1
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

torbjorn_forsman

11:54:31, 26-10-2017

Ack ljuva 30-tal, då universitetsprofessorer fick engagera sig personligen för att få snöröjningen runt sitt institut att fungera :)

http://runeberg.org/tektid/1937a/0538.html , artikeln börjar långt ner och fortsätter på några följande sidor.

12 personer gillar det här inlägget.



jonnordvall

12:55:32, 26-10-2017

Härlig text:)
"Börja inte trä jon!"

Skru'are

00:06:09, 27-10-2017

Det hade sina fördelar med ram på bilarna förr.
Idag har man krockzoner, känslig framvagn och svårt med punktlaster. Gott om hästkrafter i motorn, men svårt att få ner dem i marken.
:snow: :help:

gute84

04:09:36, 03-02-2018

Skru'are skrev:Det hade sina fördelar med ram på bilarna förr.
Idag har man krockzoner, känslig framvagn och svårt med punktlaster. Gott om hästkrafter i motorn, men svårt att få ner dem i marken.
:snow: :help:


beror ju på vilken del av världen man köper sin bil ifrån dok :grin:

https://www.autobytel.com/sport-utility ... le-130417/

Skru'are

07:50:21, 03-02-2018

Egentligen är det synd att tråden inte lever.
Även om det inte blir supereffektivt så finns det ett behov.
En vanlig V70 XC t ex skulle kunna duga för lättare snöröjning på bra underlag. Eller att återta kunnande/bruk av snökedjor kanske.
Fjäderutlösning, stång till dragkrok men sidostyrning i fronten....
Finns här några som provat?

dc_lindberg

11:03:07, 13-12-2018

Jag hade en sådan tråd på Jag och Min Gamla Belos. Tyvärr han jag inte rädda den innan JoMGB stängdes ned av Niklas som startade tråden.
OM min tråd/artiklar går att få fram igen, ex., genom den australiensiska skugg-sidan (vad den nu hette); plocka gärna fram det o lägg in det i den här tråden! Ev., kanske Niklas har det i sin nya slutna grupp på Ansiktsboken? Bara att kopiera o lägga in här - för han har inte ensamrätt på mina inlägg ;-)

Hittade en hel del intressanta lösningar.
En var med automatisk lyftning av plogbladet så fort man backade - tekniken var mekanisk, och delarna var till släpvagn.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

jonnordvall

13:10:33, 13-12-2018

En sådan plog som lyfte sig själv vid backande hade en bekant till sin King cab då jag växte upp. Den plockade han skridsnorinken med och bilbana på sjön med bland annat. Funkade vad jag kommer ihåg bra.

Så länge isen va tillräckligt tjock............ sänkte den bilen i sjön en gång men ingen personskada skedd som tur är.
"Börja inte trä jon!"

tortap

13:48:58, 13-12-2018

Det håller inte. Snö är tungt. Det är en dum ide. Gör det inte.

Om man ändå vill prova ha så smal plog det bara går. Blir enorma brytkrafter när det hugger fast på bara ena sidan. Sen skulle jag nog ha dragstång bak till dragkroken. Farsan har provat på VW pickis och KingCab men det är nog 20 år sen.

Thelemorf

15:35:25, 13-12-2018

En bekant brukar ploga isbanor med en jeep grand cherokee, det går ju men får inte bli många cm snö innan det blir problem. Dessutom har man ju inget att trycka med så man får börja ploga en bred bana/väg och sedan låta den smalna av allteftersom.

Dessutom tar det soppa något jävulskt..

Ska man ploga med normala bilar/pickuper ska det vara i regioner med lite snö ;-)