Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

El-matning Stolpe/hus. Vem får göra jobbet?

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

63an

09:21:20, 20-03-2015

Ska bytas stolpar nu efter vägen med allt vad de innebär å tänkte passa på å få bort luftkabel till nergrävd matning...Men vem,vilka får göra jobbet som behöriga, finns ju "lysmaskar" här som borde veta detta! :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:



LeifAndersson

09:31:53, 20-03-2015

Fram till din mätare eller service med huvudsäkringar är det elleverantören som lägger kabel och efter är det du som får anlita elektriker för inkoppling, kabeln kan du lägga själv om du bara tar reda på hur det ska se ut med den som ska koppla i den först. Men ta ett snack med lokal elektriker han vet var elanslutningen går över till privat i det enskilda fallet med den distributören du har.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

InläggDetta inlägg har raderats av LeifAndersson den 09:33:20, 20-03-2015.

dc_lindberg

09:57:06, 20-03-2015

Har inte hört att själva nedgrävningen har krav för behörighet...

Elektrikern vill nog veta hur kabeln lagts ned, men det är väl inte inom hans/hennes ansvar?

Gör som jag så slipper du allt trassel:
- gräv så djup som du tycker är rimligt från de behov du har. Jag grävde ned ca 70cm på min villatomt (tänker som så att den klantige fastighetsägaren har lätt att sätta spaden på "fel ställe"...).
- lägg kablen i gult flexibelt kabelrör (lätt att byta + elektrikern kan känna att kabeln inte är ikläm)
- lägg en dränerande grusbädd under och runt
- lägg kabelvarningsplastbandet ca 15-20cm ovan kabeln
- fyll sedan på med jord

Till syvendes och sist så är det alltid fastighetsägaren som hålls ansvarig för allt som görs på fastigheten... så... detta med behörighet gällande dittan o dattan blir liksom lite... då vi som fastighetsägare inte har skydd från lagstiftningen när "behörig" ställt till det... då ska -vi- driva civilrättsligt ärende medan staten idkar allmänt åtal mot oss... hm... lagen är lika för alla, men alla är inte lika inför lagen... och minst lika är staten...

Sunt förnuft 63an - med det kommer man långt :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.

Gustavors

11:37:45, 20-03-2015

Förläggning av elkablar i mark kräver behörighet, Alt. begränsad behörighet i klass BB3
Det blir den ansvarige elektrikern som är ansvarig när han driftsätter anläggningen.

Är det vägföreningen som är anläggningsinehavare?

MVH
Håkan

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

11:43:10, 20-03-2015

Antar att det är sextiotrean som är anläggningsinnehavare och mätarn inklusive huvudsäkring å sändare sitter i skåpet ute vid vägen.
/Michael M

dc_lindberg

11:56:41, 20-03-2015

jo... men var det inte så att villatomt var exkluderad i det kravet?
(20 år sedan jag pysslade med det så staten kan ju ha ändrat spelreglerna...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

63an

12:52:49, 20-03-2015

Pite-energi lev.elen! Jag är anl.innehavare å anl. går snett från hörnet på tomten till hus ca:50-60m! + till övervåning med en riktigt gammal 3-proppsdosa på insidan! Vill få bort den där gamla hängmagen på utsidan för när man minst anar så tar traktorskopan ner den :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Gustavors

13:08:36, 20-03-2015

Vilken typ avkabel har du tänkt att använda? 5g2,5?
Glöm inte bort kabelskydd där ledningen går från jord till väg/stolpe
Vad skall du ha för kopplingsdosor? (en per stolpe?)
Vad skall du ha för kabel upp till armaturen?

MVH

1 person gillar det här inlägget.

63an

13:49:15, 20-03-2015

Inte en susning den här tanken väcktes igår så jag vet inte ens om det är möjligt att gräva för här stenigt å inte grus utan just stora stenar men man vet inte förrän man testat! Kan hur som helst inte göras nu men till sommaren, önskar bara veta villkoren i dagsläget! :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Gustavors

14:02:34, 20-03-2015

Om du avänder en skyddslang av typ SRS- Så¨räcker det med att slangen är täckt av jord. Då behöver du inte 55 cm förläggningsdjup
Se bild för mer info angående enkel kabelförläggning
Bild
Bild

MVH
Håkan

1 person gillar det här inlägget.

Stefan1972

14:20:53, 20-03-2015

Gustavors skrev:Vilken typ avkabel har du tänkt att använda? 5g2,5?
Glöm inte bort kabelskydd där ledningen går från jord till väg/stolpe
Vad skall du ha för kopplingsdosor? (en per stolpe?)
Vad skall du ha för kabel upp till armaturen?

MVH


ja man drar då definitivt inte 2.5 kvadrats som matning till ett hus iallafall.

Gustavors

14:30:01, 20-03-2015

Hej hej! Gissa vem som har haft Gatljus i huvudet sista timmen! *hysteriskt skratt" :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

Nä. är det matning till ett hus så är ju 4G10 cu det minsta man drar! Även om N1XV 4G50 är billigare per meter!

Frågan är kanske snarare vad Pite-energi vill göra?


MVH

63an

14:31:42, 20-03-2015

Huset har 3x16A i säkringar nu! På min sida går kommunvattnet å där kan man gräva men det känns inte bra om de får fel å sin slang, sen kom idee'n på stolpe nära huset å kanske jag har berg? Jaja kommer tid kommer råd :mrgreen: Har vart lite struligt med saker här sen jag flyttade hit å massor med jobb som inte syns, inte fel att ha lite framförhållning på ändringar i tillvaron! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Fosson

16:03:01, 20-03-2015

Men vart sitter elmätaren?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.