Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

Backljus.

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

AN

01:19:06, 22-12-2016

Hej.
Skulle vilja ha lite bättre backljus på bilen. Vill inte komplettera med någon extra lampa, så jag funderar på om man kan byta glödlampan, mot någon LED,med samma sockel, fast som lyser skarpare? En Peugeot 407, så det är gammaldags glödlampor bak, inga LED.



bert

08:01:35, 22-12-2016

Är det en vanlig 21w så finna där en ledlampa som skall ge betydligt mer lyse men har inte koll på vad den heter

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

08:23:00, 22-12-2016

Biltema har haft (du får kolla vad de fortfarande för),

Beroende på sockel så har Biltema haft BAY 9 med klös i:
21, 25, 30, 35W
25W klarar armaturen ok (den är ju i plast...)
35W ger bra ljus - men armaturen smälter... Valde att acceptera detta mot att jag fick användbart, men inte bra, backljus.

Vill du kunna se något bakåt... så åker du på att montera extra back ljus lampa.
Jula sålde LED 30W arbetsbelysning för ca 100kr/st under hösten.
Swedol säljer ofta till bra pris på Swedol dagarna.

Tänker du LED teknik så har jag inte sett någon BAY 9 som ger tillräckligt med Lumen... som jag skrev ovan, så behövs x2 minst jmf med original, dvs 40W glödljus (vad det nu är i lumen) är snudd på gränsen för att få "led syn" bakåt...

På min buss monterade jag extra bromsljus - LED ramper från Biltema eller Jula (12 år sedan) - de fungerar som kompletterande back ljus när man kan bromsa lite samtidigt som man rullar baklänges.

Tycker din fråga är ytterst relevant - finns inga fungerande (=brukbara) back ljus på bilar (min åsikt som än har att motbevisas mig).

Har av andra skäl funderat på att montera bra backljus som kan styras med vippa på instrumentpanelen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.

Ludde eriksson

10:51:18, 22-12-2016

Det där med "andra skäl" tycker jag känns väldigt bekant :djaevul:

2 personer gillar det här inlägget.

Iznogoud

13:14:28, 22-12-2016

Monterade biltemas dimljussats på bakre taklastbågen på den för dagen bruksjeepen, kopplade till 2 relän där det ena kopplats till backljuset och det andra till bakre dimljus så att jag kunde tända de extra backljuslamporna som jag ville ifall någon mörkrädd egoist hamnade bakom.

Fungerade skitbra en kort tid, sedan blev det skogsjeep av den bilen och arbetslusten har tyvärr inte riktigt infunnit sig för samma montage på dagens bruksjeep trots att materialet ligger i garaget.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.

wol

23:32:18, 22-12-2016

Jag brukar sätta dit en extra backlampa och det finns ganska små lampor med skapligt ljus.
Att byta ut de vanliga glödlamporna mot LED lampor borde förbättra backljuset ganska mycket.

Det luriga med LED lampor är att det ofta står på förpackningen hur många watt dom lyser som jämfört med en vanlig glödlampa och inte hur många watt den egentligen har och det blir en stor skillnad då en LED lampa ger ungefär 5 gånger så mycket ljus vid lika många watt och det är ju watten som avgör hur mycket värme det blir. .

Många bilars backljus är ett rent skämt när bromsljuset lyser upp mera än vad backljuset gör.
Att bilföraren skall kunna se vad som finns bakom bilen när han skall backa verkar vara lågprioriterat

Jag anser att att biltillverkarna har prioriterat fel när utseende går före funktion.

6 personer gillar det här inlägget.


Ludde eriksson

13:17:25, 23-12-2016

Det verkar mycket intressant, väntar med spänning på erfarenheter :idee3:

Iznogoud

14:08:28, 23-12-2016

Masade mig ner i garaget idag för att montera de inköpta "backlamporna" på bakre taklastbågen, tyvärr verkar inte denna bil vara utrustad med jeeps strömmatning till släpvagnskontakten som den förra, så nu måste jag dra pluskabel från batteriet *urk*.
Hatar dra kabel genom kupén.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.

Myhran

15:04:26, 23-12-2016

Xenonkungens backlampor har jag haft på en A4:a och va väldigt nöjd med resultatet, blir ju inte som 20w diodbackljus men man såg vart man va påväg när man backade i vilket fall,
Att tänka på är att om bilen har lampövervakning så måste motstånd användas till denna, på A4:an så lös dem svagt hela tiden när jag inte hade motstånd kopplat vilket inte va så lyckligt i trafiken då tillräckligt med ström flöt genom ledningen för att göra att dioden "glödde"

Med vänlig hälsning,

2 personer gillar det här inlägget.

Iznogoud

16:41:11, 23-12-2016

Sådär då, då var backljusen monterade :coffee:

Kabeldragningen från batteriet får ni fantisera ihop, där blev inga bilder tagna.

Ett dubbelrelä petades in i en servicelucka VB på grand cherokeen, och 2 strömtjuvar kopplades till bakljus och dimljuskablarna så att de 2 tal´kmonterade backljusen skall kunna lysa både vid backning och när jag VILL.

Bild

Ett nytt hål borrades i bakre takstolpen så att kabeln kunde dras ut den vägen.
Hålet och kabeln döljs sedan av original plastpanel på både in och utsida.

Bild

Kabeln drogs sedan genom ett ventilationsgaller och den yttre gälade plastpanelen, som fick ett litet hål borrat i sig för enkel kabelgenomföring.
På det viset sker ingen karosshåltagning och allt kan i princip återställas till original.

Bild

Så blev montaget, och det enda som syns av kabeln är stumpen som löper från plastpanelen på takstolpen och upp till takrelingen.

Bild

Tända backljus.

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.

Otto

18:18:58, 23-12-2016

Iznogoud skrev:Sådär då, då var backljusen monterade :coffee:

Kabeldragningen från batteriet får ni fantisera ihop, där blev inga bilder tagna.

Ett dubbelrelä petades in i en servicelucka VB på grand cherokeen, och 2 strömtjuvar kopplades till bakljus och dimljuskablarna så att de 2 tal´kmonterade backljusen skall kunna lysa både vid backning och när jag VILL.

Bild

Ett nytt hål borrades i bakre takstolpen så att kabeln kunde dras ut den vägen.
Hålet och kabeln döljs sedan av original plastpanel på både in och utsida.

Bild

Kabeln drogs sedan genom ett ventilationsgaller och den yttre gälade plastpanelen, som fick ett litet hål borrat i sig för enkel kabelgenomföring.
På det viset sker ingen karosshåltagning och allt kan i princip återställas till original.

Bild

Så blev montaget, och det enda som syns av kabeln är stumpen som löper från plastpanelen på takstolpen och upp till takrelingen.

Bild

Tända backljus.

Bild

Intressant. Funderat ett tag på liknande operation men gruvat mig för kabeldragning. Behöver dra ny kabel dit bak. Tips på enkel dragning?

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Iznogoud

18:23:44, 23-12-2016

Vad för bil?

Normalt brukar pluskablar från batteri till dragkrokar dras kupén under tröskelskydden då de är enklast ( nåja... ) att demontera, där ligger de ju rätt bra skyddade jämfört med att dra dom under bilen. Glöm inte att avsäkra nära batteriet.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

Otto

18:31:36, 23-12-2016

Oops, telefonerar och det blir sällan bra. Jeep ZJ -98, därför jag tänkte du kunde ha tips på lämplig dragning. Några år sen jag drog kabel för extraljus o det var lite besvärligt minns jag, men glömt hur jag gjorde.

Otto



Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Iznogoud

18:43:29, 23-12-2016

Då är det ju bara att kopiera min dragning, alt söka efter jeeps egen plusmatning till dragkroken som inte fanns på denna, men kanske på din?
Under HB hjulhusklädsel finns det om monterad, en rejäl härva elkablar och relän för strömförsörjning av dragkroken. Finns den är det ju bara att ta matningsströmmen därifrån istället för att gå hela vägen till batteriet.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.