Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Fordonsbelysning

Xenonkonvertera framlamporna på traktorerna

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera fordonsbelysning här, klassisk belysning och LED

busse

21:33:56, 19-10-2019

Köpte en beggad Ford Mondeo och då den kördes hem konstaterade jag att det var xenonlyse på bilen och trodde att de två Big Knick lysena var xenonkonverterade men då jag kom hem såg jag att det var halogen i Big Knickarna och att det var helljuslamporna som var xenonkonverterade och det lyser sjukt bra.

Blev då lite intresserad av hur det skulke funka att xenonkonvertera hellyset på min Case CX70 och New Holland TN60DA för att förhoppningsvis få mer lyse då man ska hålla riktningen då man plogar isvägen. Har bra arbetsbelysning på traktorerna med fyra xenon och sex LED arbetslampor men skulle man få till bätte helljus utan att skruva på mer lampor vore det skönt.

Vad tror ni är det nån idé att xenonkonvertera en traktorn originalljus?



bert

21:45:15, 19-10-2019

Brukar bli problem med att halvljuset blir bländande trots rätt höjd på lyset om du nu inte har separat helljuslampa

dc_lindberg

22:07:43, 19-10-2019

Olagligt.
Så varför inte skippa xenon krafset o kliva över på 40/40W LED direkt istället?
Xenon är led ljus jmf med LED 40W ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

håkan 13

22:10:40, 19-10-2019

dc_lindberg skrev:Olagligt.
Så varför inte skippa xenon krafset o kliva över på 40/40W LED direkt istället?
Xenon är led ljus jmf med LED 40W ;-)

Varför skulle det va olagligt?? Verkar ju va ok på bilar!! Iallafall enligt bilprovningen... Finns ju nå Emärkning?? Men det verkar ju inte va nåt besiktningen bryr sig om på helljus!!

dc_lindberg

22:21:40, 19-10-2019

Nej. Det är olagligt.
EU reglemente 48.
Blanda inte ihop vad som är lagligt och inte med vad som snuten behagar beivra o inte - det är helt olika saker ;-)

Bilbesiktningen har inte ett dugg med ljust som sådan att göra. Deras ansvar är endast att kontroller att ljusbilden är korrekt för hel- och halvljus.



Att konvertera till bättre ljus har skett ända sedan asymmetriska lampan var huvudbelysning...
Detta är en bra presentation av Polisen,vid 4.41 tas det upp om xenon och LED (inte helt korrekt, men andemeningen är korrekt):
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.

Jimmy Nilsson

23:03:10, 19-10-2019

Funkar alldeles utmärkt att xenonkonvertera traktorn. kalla det arbetsljus om ngn gnäller ;)

1 person gillar det här inlägget.

Göran Ekman

23:24:31, 19-10-2019

Om någon har synpunkter på det är du nog tvungen att ha någon form av original hel och halvljus att hänvisa till.
En följd fråga finns det något vettig efter marknads lösning som kan ersätta H4 lampor led eller xeon?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.

busse

06:52:37, 20-10-2019

dc_lindberg skrev:Olagligt.
Så varför inte skippa xenon krafset o kliva över på 40/40W LED direkt istället?
Xenon är led ljus jmf med LED 40W ;-)


Finns det led lampor som lyser lika bra som xenon nu? Eller menar du att jag ska montera två arbetslampor till på traktorn?

Att det är olagligt har jag koll på, New Hollanden är nog lättare att konvertera då den har separata lampor för hel och halvljus så då behåller man ju halvljuset med halogen, Casen har väl H4 så där bli det ju värre men det är ju en traktor.

Nu har jag dålig koll på vad som gäller med helfordonsgodkännandet på traktorer men tror att det förmodligen är olagligt att montera arbetsbelysning på New Hollanden då den är den 06:a och helfordonsgodkänd om inte dessa lampor är helfordonsgodkända av tillverkaren. Hård drar man det hela får man ju inte montera extraljus på en nyare bil om nu inte just de lysena är helfordonsgodkända för just den bilmodellen, att sen inte polis och bilprovningen bryr sig om det är ju en annan sak.

dc_lindberg

08:44:52, 20-10-2019

Bra.
En del har förstått poängen.
Lagen är en sak, vad man gör är en annan, och pliten pendlar däremellan i sina dramatiska ingripanden.

Ja. Det finns H1, (men inte H2?) H3, H4, H7, m.fl. LED. Såg att Jula har en konverteringssats, men den är på 25W eller ngt sådant "legal LUX"... liksom ointressant å byta en assymetrisk "H4a" om 35/35W till en halogen med samma LUX osv... man vill ha -mer- och -bättre- ljus.

LED - tänder fullt lika fort, eller fortare, som glödtråd.
Xenon - har betänketid för att tända o tar en evighet att ge full effekt.
Båda = olagliga => då väljer man väl det som ger bästa brukar värdet ;-)

I EU reglement 48 framgår att att -byta- till xenon är lagligt, om stålkastaren är godkänd för xenon och att dess höjinställning kan ske under färd från förarplats. (Trafikverket har läs- och skriv förståelse problem, samt kan inte "utrikiska"; så enligt den i denna fråga icke bestämmande EU myndigheten så heter det att höjdinställningen skall/måste vara automatisk... Det håller inte i EU domstolen ;-) å då får Vägverket/Sverige på moppe, igen! Men... det är i alla fall olagligt eftersom det inte finns några reflektorer som är EU godkända som man kan byta ut de gamla halogen reflektorerna till... o det är -där- det blev olagligt även på hel ljuset...)

...å vem bryr sig?
Retar man upp lagens väktare, så kommer de precis som alla andra exalterade och affekterade homoni erecit (sapiens et non sapiens) att reagera (=hämnas)...

Kika på nätet. Finns mycket från kina.
Så här stor ljusskillnad är det:
LED H4, Cree LED,

Ser fram emot att du nu söker på nätet och länkar till det fynd som tilltalar dig. Finns många Maskinister som redan sett till att få -bra- ljus på sina arbetsfordon.
Bekant till mig har handlat arbetsbelysning från de har till sin skördare:
https://www.ikh.se/sv/ikh/ikh/aterforsaljare
http://www.ihk.fi
Deras mest kraftfulla LED får xenon 35W att se ut som parkerings ljus.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

torbjorn_forsman

11:14:55, 20-10-2019

H2-lampor tycks ju vara utgångna sedan länge, de har till och med varit borta ur ECE R37 sedan åtminstone 15 år. Och det var väl egentligen bara franska strålkastartillverkare (SEV Marchal) som använde dem? De sitter bl a i strålkastarna på Green Cargo's RC-lok.

En 35/35 W-lampa som ser ut som en H4, heter inte H4 utan HS1. Den är lite speciell beträffade hur effekt och ljusstyrka är specad. För "normala" halogenlampor specar standarden en viss maximal tillåten effektförbrukning och en minsta tillåten ljusstyrka vid en given testspänning (vanligtvis 13,2 V). Men en HS1-lampa måste ha rätt effektförbrukning inom +- 5 % vid 13,5 V och dessutom ska den ge minst en viss ljusstyrka vid denna spänning. Detta för att lampan ska fungera bra i elsystem med svänghjulsmagnet utan spänningsregulator.
En HS1-lampa lyser för övrigt bättre än en R2 45/40 W "klotlampa", och det vid lägre strömförbrukning. Dessutom finns den även för 6 V, till skillnad från H4.
Så HS1 i H4-insatser kan vara ett intressant alternativ för att få åtminstone något bättre lyse på gamla fordon med klen likströmsgenerator och kanske 6 V-system.

1 person gillar det här inlägget.

uppland2

11:53:28, 20-10-2019

dc_lindberg skrev:Xenon - har betänketid för att tända o tar en evighet att ge full effekt.


Vad är en evighet i det här fallet? Innan man är ute på vägen brukar de väl lysa rätt OK. Problemet med Xenon är väl den rätt taffliga ljusbildsregleringen.

Martin.Eriksson

12:07:29, 20-10-2019

Möjligen att de var långsamt på 30 talet men dagens xenon är inte direkt långsamma.
ja har de i xljusen på bilen, nån snabbtändande modell å ser de inte som nå helst problem men farten på dom. å är bara första gången dom är lite långsamma sen tänds dom ju skitsnabbt. å på en traktor hinner du inte lämna gårdsplan förän de lyser bra ändå..
Led är arbetsljus, sen blir de värme av xenon å så ingen is på glaset..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.

Alrik

22:44:26, 20-10-2019

Instämmer att xenon idag har i princip full kräm efter 4-6sekunder vid första tändningen, bländar du av så tar de ett par sekunder innan full kräm.

Nu börjar de komma led extraljus med lite längd i fast inte till skapliga priser.

Har på alla NBB 225 konverterade med xenon på två bilar och konverterade big knick på transportern.

På ena traktorn sitter de en ledramp på taket.

1 person gillar det här inlägget.

busse

18:49:47, 21-10-2019

Det värsta idag är ju att veta vad man ska köpa kollar man tex ebay finns ju hur mycket som helst och det är ju svårt att veta om det är skit eller ej. Har gärna konkreta tips på led eller xenon lampor som man vet funkar bra.

På Forden är helljuset lite segt första gången man slår på helljuset men vid ett vanlig möte tycker jag inte att man märker av att det är så mycket sämre man slår på igen, typ normat helljus som sen ökar efter några sekunder.

Var köper man xenonkit som är bra och prisvärda, tänkte i vilket fall som helst xenonkonvertera big knickarna som sitter på min L200 pickup.

1 person gillar det här inlägget.

uppland2

19:27:17, 21-10-2019

Alrik skrev:Instämmer att xenon idag har i princip full kräm efter 4-6sekunder vid första tändningen, bländar du av så tar de ett par sekunder innan full kräm.


Nu gällde ju frågan inte extraljus, utan grundbelysningen, och då är ju lampan tänd så länge man är ute och kör (eller tills det blir ljust ute igen). Vad jag förstått har äldre Xenon-ljus en strumpa som avbländningsskydd som dras bort när du vill ha helljus (min förra bil från 2003), och nyare någon form av lins som ändrar ljusbilden ifrån dem dynamiskt (d.v.s. som på min frus bil).