Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Hej, jag behöver okulär hjälp med idenitifikation

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera träbearbetning här

stigrolf

13:50:52, 26-06-2022

Hej. Jag köpte nyss en Luna ls1000 samt en Lini bandsåg.

Detta kommer från en som tidigare gjorde mycket i trä men som inte är med oss längre.
Jag fick med en låda med saker till dessa maskiner, oavsett om det skulle passa eller ej.
Så frågan går ut till epr om någon känner igen sakerna?

Bild

Efter 10 försök med att vrida bilden så ger jag upp. Ni får rotera datorerna i stället! :hurra:



marve

15:27:50, 26-06-2022

Dom två delarna till höger kan det vara till den som håller bandstyrningen på denna bild?

Bild

marve

15:36:59, 26-06-2022

Del till vänster "Geringslinjal"?

Bild

ja-bond77

06:45:01, 27-06-2022

Dom två till höger kanske är injusteringsverktyg för bett på kutterspindlar på typ rikthyvel mm? Är inte så jätteinsatt...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.

dc_lindberg

09:17:28, 27-06-2022

Bilder på maskinerna underlättar.
De -kan- ju vara modifierade, så även om pdf/wrd/doc på manualer och sprängskisser kan hittas och läggas in i tråden/Downloads, så behövs nog bilder ock.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Toost

11:08:18, 28-06-2022

Vad är en Luna ls1000 ?

Träsvarv ?
Träsvarv med kopieraggregat ? ( - skenan # 2 från vänster)

stigrolf

22:20:59, 09-07-2022

Hej och tack för alla svar.
Ja till att börja med så köpte jag en LiNi bandsåg. Det är väl typ en luna.
När jag hämtade den så stod det en träsvarv Luna ls 1000 i ett hörn och skämdes så jag köpte den också.
Allt detta stod ute i en gammal lagård och var inte använt på 30 år typ.
Alla dessa delar som är i fotot ovan, kom säljaren till mig med och sa att det tillhörde.
Geringslinjalen hade jag koll på, bara inte vad den kan ha suttit på. Den är monterad på en fyrkantprofil 15x15mm, den är nog 250mm
bred och de mest vanliga vinkel- lägena på sågvinklar är så de fastnar när man vrider den (kula i skål på undersidan).
Den var på tok för stor för min bandsåg.
Intill svarven så stod det en HERREJÖSSES stor hyvel, typ kutter, kanske till den som dessa 2 krokförsedda saker är (nr 3 och 4 fr Vä)
Nr2 fr Vä kanske är ett kopieringsaggregat till svarven.

Jag tänkte att det kanske finns någon som har koll på dessa och det verkar ju finnas vetskap hur mycket som helst här.

Tyvärr så har jag inga bilder på nåt annat än svarv och bandsåg, vilka i sig är rätt oviktiga då det inte är till objekten.

Turbodiesel

00:58:21, 10-07-2022

Krokgrunkorna är verktyg för att posta (ställa in) hyvelstålen, så de borde följa hyveln.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

Fosson

09:11:57, 10-07-2022

Krokgrunkorna kan nog vara för att posta in hyvelstålen i hyveln.
Den långa skenan (hur lång är den?) gissar jag är för att sätta upp hyvelstålen i nån sorts slipjigg.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.