Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Hur fungerar min tryckventil???

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tryckluft/pneumatik här

Siegmeyer

16:29:31, 13-12-2017

Hejsan

Jag har en fotventil till avgasbromsen till min gamla Volvo F6S som har packat ihop. Som jag förstår släpper den igenom tryckluft till avgasbromsen när man trampar på den, stänger igen ventilen när man släpper knappen och avger övertrycket till ett tredje utlopp.

Min fråga är om jag kan använda denna elektropneumatiska ventil jag hittat på samma sätt fast med en elektrisk knapp?

Dessvärre kan jag inte tyda bilderna på den nya ventilen! :screwy:

Bild
Bild
Bild

Bild



torbjorn_forsman

16:35:52, 13-12-2017

Det är helt normala standardiserade pneumatiksymboler. Blocket längst ifrån spolsymbolen (den lilla rektangeln med snedstreck) visar vilken väg luften kan passera genom ventilen i vila, blocket närmast spolsymbolen visar vad som händer då det finns spänning till den.

2 personer gillar det här inlägget.

Michael Meier

19:25:16, 13-12-2017

1049-06.pdf


Bild
Bild
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.

Michael Meier

19:44:36, 13-12-2017

Siegmeyer skrev: .... Min fråga är om jag kan använda denna elektropneumatiska ventil jag hittat på samma sätt fast med en elektrisk knapp?

Dessvärre kan jag inte tyda bilderna på den nya ventilen!


Viloläge A «» R , (P är blockerad).

Aktiverad A «» P , (R är blockerad).

Bild
/Michael M

4 personer gillar det här inlägget.

Jac

20:11:44, 13-12-2017

Annars är det ju bara att stoppa den i munnen och blåsa, så får du svar, både på hur gammal och ny ventil funkar.

4 personer gillar det här inlägget.

Siegmeyer

08:31:19, 14-12-2017

Tackar för snabba svar.

Jag har blåst i ventilen och det stämmer att luften går fritt mellan A och R. Däremot har jag inte satt 24V till den för att få till en förändring. Provade med 12V men det hände inte mycket.

Det finns ett litet vred, mitt emot 31 och 21 på bilden ovan, som jag inte förstår hur det fungerar.

Michael Meier

08:46:59, 14-12-2017

Siegmeyer skrev: .... Det finns ett litet vred, mitt emot 31 och 21 på bilden ovan, som jag inte förstår hur det fungerar.


userpix/1469_3FY2OS7MGGMC01513185643.jpg



Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

09:02:10, 14-12-2017

Blockering av läge mera än skapa rörelse.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

Siegmeyer

01:05:06, 20-12-2017

Nu har jag blåst och kopplat 24V men inte blivit klokare! Som jag förstått, plockade isär ventilen, så ska magneten dra upp kolven så att luften som går in i P kan ta sig vidare till A. När spänningen försvinner tappar ventilen kraft och trycks ner av lufttrycket ifrån P så att övertrycket ifrån A kan pysa ut genom R.

Problemet är bara att detta inte sker! Jag har bara provat med blåspistolen men jag är inte säker på att mina 24V räcker till för att dra upp kolven vid aktivering!!! Vad betyder det som står på elkontakten? Det står ju både 48V och 24V!

Hopplöst att inte kunna och veta allt! :-/ ;)

Michael Meier

01:33:04, 20-12-2017

50hz betyder AC , och du kör med DC :ohnej: sorry, men jag tittade alldri på spolen :(

Minimum 1bar för att manövrera ventilen,
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

Foton

08:22:59, 20-12-2017

Har svårt att se märkningen på spolen men står det inte "48V 50 Hz / 24V - " Minustecknet efter 24 V kan kanske betyda likström?
Det är inte så att funktionen är låst med det lilla vredet eller att spolen är kass? Mät så det inte är avbrott i spolen! Kolla också att ventilen inte har kärvat. Kanske går att påverka manuellt om man tar bort spolen?

Michael Meier

21:21:45, 20-12-2017

48 och 24V AC är inte ovanligt inom automation , problemet är enbart att ingen reflekterade över spolens data, visst, det är bara att byta spole, men hela idén med komplett fungerande ventil föll ihop lite :(
/Michael M

Turbodiesel

01:24:11, 21-12-2017

Den är ju för 48V AC eller 24V DC, ventilen är pilotstyrd så den måste ha tryck in på "P" för att slå om. Magneten påverkar inte huvudsliden direkt. Vredet på sidan är för att styra ventilen manuellt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

09:42:27, 21-12-2017

:buga: ska ropa på pappa nästa gång, innan jag skriver fel saker, tack TD.
/Michael M

Turbodiesel

10:15:02, 21-12-2017

:snow: :grin:

Sen finns ju en osäkerhetsfaktor till, om ventilen är i det röda utförandet ska trycket in på "R" istället, och den får en annan funktion. Lite svårt att se vilken färgkod som gäller.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..