Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Identifiera pneumatikpryl

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tryckluft/pneumatik här

Nickedemuz

07:16:47, 10-07-2020

Hejsan

Är lite grön på pneumatik och undrar om ngn kan hjälpa mig identifiera tingestarna som ser ut som grova bultar med hål i :)
Har gogglat som bara den på pneumatiska detaljer men lyckas inte hitta ngt.

Bild



Burträskarn

07:32:28, 10-07-2020

Banjobult. Används som övergång från till exempel ett ventilblock till en slang (eller rör). Delen som saknas är väldigt cirkulär med en radiellt placerad anslutning (och ett gäng brickor, ofta koppar...).
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.

Nickedemuz

07:42:55, 10-07-2020

Kanon, tackar!! Gogglade på fullaste allvar i timmar på att försöka hitta vad det var :grin:
Kan det vara dessa tingestar som ska till?

Bild
Bild

Nickedemuz

07:51:09, 10-07-2020

Och en liten, måhända fåfäng, följdfråga. Kan man tvätta kopplingar på ngt smidigt sätt? Har ”ärvt” en hel massa men de är skitiga som bara den så det är svårt att skriva ihop dom ibland. Kan man kanske slänga de i aluminium och mässing i ultraljudstvätten med lite maskindiskmedel måntro?

magloman

07:52:36, 10-07-2020

ja

ja släng dom i diskmaskinen eller ultraljudstvätt
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

Nickedemuz

08:10:26, 10-07-2020

Toppen, rent ska det bli :grin:

torbjorn_forsman

09:00:56, 10-07-2020

Kanske inte maskindiskmedel på aluminium, ta något lite mindre alkaliskt istället. Allrengöring, handdiskmedel, flytande tvål, Biltemas högtrycksschampo eller något liknande. Mässing och plast tål dock maskindiskmedel utan vidare.

2 personer gillar det här inlägget.

Nickedemuz

15:49:06, 10-07-2020

Tack för varningen! Hade varit surt att förstöra dom :). Körde med allrent och det blev superbra :thumme:

1 person gillar det här inlägget.

Jac

16:50:26, 10-07-2020

Nickedemuz skrev:Bild


Lite märkligt med både gänga och slangstos... Hur är det tänkt att den ska användas?

Turbodiesel

17:47:40, 10-07-2020

Det är en speciell mutter som håller fast slangen, bör vara av blå plast till den modellen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

18:06:11, 10-07-2020

Nipplarna är avsedda för en typ av styv plastslang (polyamid / nylon?).

1 person gillar det här inlägget.

tracker

18:11:39, 10-07-2020

Turbodiesel skrev:Det är en speciell mutter som håller fast slangen, bör vara av blå plast till den modellen.

Eller mutter i blåeloxerad aluminium
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

dc_lindberg

18:47:29, 10-07-2020

Ultraljudstvätt?

dc_lindberg @ [Belos/Gravely/Irus] MAG, som pissar bensin, Belos, 222, 252, 272, 275, 284

Det -är- en leksak... www.autorepmek.com ställde mig frågan "är det där tvättat med en u-ljudstvätt?!?" - så stor är skillnaden mot en riktigt tvätt; men, den är bättre än ingen o har fått jobba hårt för mig.
En sådan liten 70W är helt ok för att göra ren de där banjokopplingarna (så ser de ut på avatar mopeden till höger på skärmen) - då används de till DOT4 bromsvätska. Du har en liten "förmögenhet" i banjo-kopplingar! Det är inga billiga saker de där.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.

Nickedemuz

19:17:33, 11-07-2020

Tack alla för infon :) Kul att veta att man har säkrat pensionen också :grin:
Skämt åsido hade jag ingen aning om vad det var för pryttlar jag köpte. Det var ett klipp i en flyttlåda på en loppis.
Tror nog att det finns rätt slags muttrar här i högen nånstans.

Sen ska jag bara hitta något slags användningsområde till grejerna också men det är ju bara en tidsfråga om att låta hjärnan marinera klart :razz:

Körde min äkta Kina-ultraljudstvätt och det blev riktigt bra

Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.

InläggDetta inlägg har raderats av Nickedemuz den 09:41:18, 12-07-2020.
Anledning: Flyttar till separat tråd

2 personer gillar det här inlägget.