Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Vad har man en sån här kompressor till..?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tryckluft/pneumatik här

Stabonden

21:25:08, 26-11-2022

Snubblade över en (i mina ovana ögon) lustig kompressor idag som var närmast gratis. Någon form av bänkmodell från KGK, kan ev. heta EB 16.

Någon tank har den inte direkt att tala om, så den går ju fort att fylla! :D

Vid ca 12 kp/cm2 så öppnar en ventil, så den ligger ju på skapligt tryck iaf. Jag utgår ifrån att kompressorn är tänkt att köras kontinuerligt. Det finns dock en ventil till med små öppningar som det försvinner luft ur, förstår inte hur det är tänkt att funka där..

Vad har men en sådan pjäs till..? Förutom att pumpa däck.

Det märkliga är att motorn är svinstor och hela pjäsen väger bly!

Tacksam för info om den här pjäsen! :)



Stabonden

21:36:05, 26-11-2022

Och jo, jag försöker få upp några bilder också..

torbjorn_forsman

21:37:51, 26-11-2022

BIlduppladdningen krånglar för tillfället.

Michael Meier

09:00:39, 27-11-2022

En sådan här ?

Bild
/Michael M

Jörgen.k

11:03:54, 27-11-2022

Ser i mina ögon ut som en byggkompressor. För att driva spikpistolen med.

kimmen

14:50:20, 27-11-2022

Den där behöver man inte vänta på att den ska bygga upp tryck, bara att jobba på
Tror den har använts till blästring vid byggen, reparationer där det går åt mycket luft kontinuerligt
Bra köp..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

Michael Meier

15:43:14, 27-11-2022

Vi får se vad Stabonden kontrar med, bilden var enbart en gissning från min sida, kanske nå riktigt spezial som han har ?
/Michael M

Stabonden

13:18:51, 30-11-2022

(Dubbelpost)
Senast redigerad av Stabonden 13:21:52, 30-11-2022, redigerad totalt 1 gång.

Stabonden

13:19:13, 30-11-2022

Michael Meier skrev:Vi får se vad Stabonden kontrar med, bilden var enbart en gissning från min sida, kanske nå riktigt spezial som han har ?


Fin gissning, men så fin var inte min stackars kompressor, och defionitivt inga hjul. Men ett mycket praktiskt och moderiktigt handtag däremot!

Din hade enorma luftreserver i jämförelse med den jag undrar över..

Men bilduppladdningen krånglar rejält mycket nu, har provat både från dator och telefon, men ingen lycka hittills..

Provar från ett externt forum:

Länk till hela albumet: https://imgur.com/a/M4VOE8u

40 liters (med hål i tanken), 24 liters och den lilla tingesten:
Bild


Moderiktigt handtag (men skulle bra nära behöva hjul pga vikten):
Bild

Luftreserver i stil med en burk raklödder:
Bild

Motorn från -75 påstås gå på både 110 och 220V. Eventuellt är då själva kompressorn från den häraden i tid:
Bild

Den lilla nippeln/ventilen till vänster släpper igenom en del luft, oklart om den gör så kontinuerligt:
Bild

Hoppas detta kan hjälpa för att få fram lite info om en sådan här pjäs! :grin:

torbjorn_forsman

14:09:26, 30-11-2022

Den lilla nippeln är förmodligen oljepåfyllning/vevhusventilation.

Att motorn är stor är inte så konstigt med tanke på att det är en enfas asynkronmotor av lite äldre modell, om man inte vill pressa en sådan för hårt och få dålig verkningsgrad på köpet, så måste man ta till lika mycket järn i stator och rotor som på en trefasmotor med betydligt högre effekt. Att den är omkopplingsbar för olika nätspänningar samt att den är fyrpolig och därmed relativt lågvarvig, bidrar också till att den blir stor och tung.

Stabonden

10:43:52, 01-12-2022

torbjorn_forsman skrev:Den lilla nippeln är förmodligen oljepåfyllning/vevhusventilation.

Att motorn är stor är inte så konstigt med tanke på att det är en enfas asynkronmotor av lite äldre modell, om man inte vill pressa en sådan för hårt och få dålig verkningsgrad på köpet, så måste man ta till lika mycket järn i stator och rotor som på en trefasmotor med betydligt högre effekt. Att den är omkopplingsbar för olika nätspänningar samt att den är fyrpolig och därmed relativt lågvarvig, bidrar också till att den blir stor och tung.


Det kan du mycket väl ha rätt i ang. nippeln!

Och tack för utläggningen om asynkronmotorn, lärorikt och låter förstås fullt rimligt.

Någon idé kring vad för skoj en sån här ”smidig och lättflyttad” kompressor var tänkt att användas till, eller iaf vad man lämpligen kan ha den till? :) Känns ju som sagt att den är tänkt till att gå kontinuerligt. Fixar en motor av denna typ det utan bekymmer?

Michael Meier

11:02:32, 01-12-2022

Det finns olika kontinuerlig drift också, en rejäl anledning till direktdrift är kompakt byggmått och färre grejjor som slits.

Antar att du syftar på att enheten inte har en tryckströmbrytare, förr satte man inte gärna mekaniska brytare på en vibrerande kompressorenhet, det lossnar saker efter femhundra timmar.

koninuerlig drift för mei är 24h/dygn och det tror jag inte, det krävs seriösare kylning och larm för oljebrist.

Antar mera att här vill man ha en kompressorenhet som funkar imorgon också.
Jämför du vikten med dagens enfasmotorer till diverse kompressorer, så startar dessa inte garanterat utan uppsikt imorgon.
/Michael M

nimrod_pro

13:37:01, 01-12-2022

Ja det där liknar bollpumpskompressorn jag har. När tillräckligt med tryck har byggts upp dumpar kompressorn resterande luft via övertrycksventilen. Är nog inte för kontinuerlig drift då du inte har någon aktiv kylning av kompressorcylindern.
Christoffer