Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa rost, köpråd på svets

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

bray65

10:56:53, 31-10-2023

Är på gång och skall byta en del plåt på en bil. Just nu är det undersidan på trösklarna. Funderar på om jag skall köpa en migsvets. Blir lite jobbigt att svetsa upp och ner! Går det att lägga helsvets med en mig?Eller punktar man bara, Vilken storlek och vilken prisnivå är lämplig? Både Biltema och Jula har billiga svetsar, men är det någon som har köpt och vet hur dom fungerar? Tacksam för alla svar och erfarenheter, det finns mycket kunskap här på Maskinisten!



torbjorn_forsman

11:24:07, 31-10-2023

Det går utmärkt att göra sammanhängande svetssträngar med MIG. Ska du bara svetsa i tunt material typ bilplåt så duger minsta tänkbara MIG-svets till det, men tänk på att enfas-MIG (undantaget då de som är byggda med inverterteknik) brukar vara rätt otrevliga att svetsa med. Orsaken är väl utredd i tidigare trådar, lite förenklat kan man säga att när man bara har enfas växelström till förfogande och likriktar den, så blir likströmmen ganska ojämn med en stor växelströmskomponent kvar. Alla MIG-svetsar har en spole i serie med jordledningen för att glätta likströmmen, men på enfassvetsar måste den göras så stor att den förstör svetsegenskaperna på andra sätt. På en trefassvets har man inte problemet med ojämn ström från likriktarbryggan, så där kan konstruktören välja spolen för att ge bästa möjliga svetsegenskaper. En del påkostade svetsar har t o m spolen omkopplingsbar så man kan välja det läge som fungerar bäst för den slags svetsning man håller på med för tillfället.

Om du har trefas tillgängligt och någorlunda gott om plats, så föreslår jag att du köper en begagnad trefas MIG. Även billiga italienska märken från 80-90-talet brukar fungera fullt tillfredställande om de inte är alltför misshandlade.
Har du bara enfas så kanske du får betala vad det kostar att köpa en ny invertersvets. Tänk dock på att elektroniken är mer tätt packad och känslig i dem, de mår inte bra av att t ex kylfläkten drar i sig spån från vinkelslip eller av att stå i kall och fuktig miljö.
En finess som gör svetsen mer universellt användbar men som inte spelar någon roll om man bara ska svetsa bilplåt är, om den går att koppla om för omvänd polaritet. Det behövs t ex om man ska svetsa med rörtråd eller i aluminium.

Göran Ekman

12:36:14, 31-10-2023

Jag har förmånen att haft verkstäder att vara i. Har inte haft något behov av att kunna polvända någon av de MIG/MAG svetsarna jag använt. Vill man köra gaslöst är det ett måste att kunna polvända svetsen. Hålls jag med något grovt utom hus kör jag ”pinnsvets”.
Har idag en trefas ESAB 180A Origomig inhandlad på Jula. Har haft idéer om att ha enkelsvets. Duger åt mig. Men en del föredrar svetsar med mycket elektronisk hjälp.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

magloman

13:03:07, 31-10-2023

Vad har du för budget? De kända fabrikatens kvalitetsmaskiner börjar på runt 10' och uppåt.

Annars nåt billigare kommer ju funka det med. Men skulle rek svetsa med gas iaf. Beg 5l tuber går ibland att fynda. Inte så noga vad det är för gas i för nästa påfyllning så kan du byta till vad du vill.

Har själv en plasma från stahlwerk. Skulle gärna prova en sån här:
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.d ... nverter-sv
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Simnil

13:06:22, 31-10-2023

Har 0,8mm tråd i min svets, skulle gärna testa 0,6mm de gånger jag ska svetsa bilplåt för att kunna gå ner i ström.
0,6mm hörs däremot kunna medföra trådmatningsproblem påstås det, särskilt om man har långt slangpaket, har aldrig provat själv.... än.

Nu är jag långt ifrån någon bilplåtspecialist men utgått från de gånger jag fuskat i området så vill jag påstå att man knappast lägger långa strängar med MIG.
Även om du skulle lyckas att inte bränna hål så kommer grejerna tagit så mycket värme innan du är klar att ingenting är i samma form som det var när du började.

1 person gillar det här inlägget.

David, Luleå

13:10:32, 31-10-2023

Har en enfas esab LKA150 mig som jag haft i snart 30 år. jag har svetsat rost och annat med den utan att lida av att det är en enfassvets. De gånger jag använt trefas så märks det ju att de är trevligare att svetsa med, utan för den skull att jag upplever min som otrevlig.

Ska du lära dig och komma igång så köp en som fungerar för din ekonomi och i ditt garage.
Jag valde då en dubbelt så dyr ESAB ist för en billigare modell sålde mopeden och satsade pengarna på en svets.
Ser LKA150 modellerna på blocket ibland. De är lika dyra begagnade nu som det jag gav för min då.

BM425

13:28:32, 31-10-2023

Jag har svetsat en hel del bilplåt rostskador. Har alltid kört 0,8 tråd pulserande svets om det var riktigt tunt.

Köpte en 06 tråd en gång för att prova men blev aldrig nöjd med det. Då funkar 08 o pulserande svets bättre.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

Simnil

14:16:33, 31-10-2023

BM425 skrev:Jag har svetsat en hel del bilplåt rostskador. Har alltid kört 0,8 tråd pulserande svets om det var riktigt tunt.

Köpte en 06 tråd en gång för att prova men blev aldrig nöjd med det. Då funkar 08 o pulserande svets bättre.


Pulsning vore ju inte fel men det lär väl lägga på en hel del på prislappen antar jag?

Jag har för övrigt en Esab Origomig 280Pro som jag köpte ny för något år sen. Gick på en gammeldags transformatorpjäs istället för "kretskortsvarianten", (dvs Inverter).
Om det valet var bra eller inte finns säkert flera åsikter men jag är då nöjd än.

Appropå svetsgas. Fick med en femlitersflaska med förra svetsen som jag sen bytt någon gång då och då och svurit över att det var dyrt. Sist så bestämde jag mig för att bita i det sura äpplet och byta upp mig till en tioliters flaska. Döm om min förvåning då det kostade ungefär 1200kr att byta sig en full "tia" då det skulle kostat kring 900 att bara byta sig en full "femma".
Med facit i hand skulle jag bytt mig den större flaskan för länge sen!! (för fylla/byta en "tia" kostar sen ungefär lika mycket som att fylla/byta en "femma").

1 person gillar det här inlägget.

Kloge

14:36:35, 31-10-2023

Jag har en Esab c171 som är en enfas transformatorsvets.
Den svetsar lika fint som min tidigare trefasare så välj inte bort enfasare när du väljer svets

Stridis2

15:10:15, 31-10-2023

Jag började min svetsbana med en gammal Loke som jag aldrig fick att fungera. Köpte sedan en välrenommerad lågpris enfas svets ock körde upp många rullar tråd med den.
Fick chansen att köpa en begagnad trefas Oerlikon trefas svets, och högst plötsligt var jag en tre gånger så bra svetsare. :)
Så min högst personliga åsikt är att försök köpa så stor och kvalitativ svets som du har råd med, även om du behöver leva på vattenkokta makaroner resten av månaden. Det är en engångskostnad som du troligen får igen om du någonsin säljer.

Gällande gas så finns det en tråd om dyr svetsgas. Där berättar jag om hur jag importerade två 50-litersflaskor från Tyskland till ett med svenska ögon mätt löjligt lågt pris. Finns andra som har beställt från Polen med hemleverans.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

krokodilen

16:11:57, 31-10-2023

1. Köp en beg 3-fas av känt märke.
2. Går fint att använda kolsyra från en kolsyresläckare som skyddsgas om man byter muttern på regulatorn. (Blir dock lite knastrigare gång och kyler mera) OBS regulatorröret är ofta vänstergängat.
3. Börja inte din direkt svetskarriär undertill på en tröskel.
4. Kapa bort minst dubbelt så mycket material som du tror ör ruttet och du får ändå ta 30% ytterligare när kexplåten bara upphör att existera framför dina ögon när du tänder bågen.

Mina 5 ören gällande svets i bilplåt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.

Nemesis_turbo

16:13:48, 31-10-2023

och köp dig en riktigt bra skärm,,, ångrar inte en sekund min speedgas skärm emd autoavblädning osvm, eller jo ångrar att jag inte köpte den dyrare med friskluft

krokodilen

16:15:11, 31-10-2023

,,, då lägger jag till att en lite enkel handhållen är också bra att ha på hyllan om det är trång och jäkligt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

David, Luleå

16:24:47, 31-10-2023

krokodilen skrev:4. Kapa bort minst dubbelt så mycket material som du tror ör ruttet och du får ändå ta 30% ytterligare när kexplåten bara upphör att existera framför dina ögon när du tänder bågen.


+ på den. Största felet när man lärde sig svetsa rost var att man tagit bort för lite av det dåliga.

Sen kan det vara bra med öronproppar när du ligger ner och svetsar under nåt. En svetsloppa är inte kul att få i örat.

3 personer gillar det här inlägget.

osla

18:39:37, 31-10-2023

Och angående hjälm så föredrar jag dom äldre klassiska kemppi hjälmarna med rektangulärt glas med svetsgas man fäller ner, då man punkt svetsar tills det är helsvetsa i bilplåt och hoppar mycket så man inte får plåten för varm, då slår det sig massor, med en sån hjälm fäller jag bara ner svetsglaset halvvägs så man fortfarande ser genom det vanliga synglaset bara genom att vrida upp huvvet lite. Då är det lätt och det går snabbt att se hur det ser ut och vars man kan hoppa till en annan sida av plåten utan att behöva fälla upp något svetsgas eller vänta på att automat hjälmen ska ljusna, tro mig det känns som en evighet att vänta på att hjälmen lyser uppdå man bara vill vidare.
Och nej, jag har aldrig blivit svetsblind av det, och då har jag svetsat mycket röst.

Och öronproppar eller kåpor, fått en loppa i örat en gång, och det var inte skönt, det knastrande och sprakade i örat en lång stund efter, tänk dig typ knastrande från en brasa, det kändes inte rätt med det ljudet inifrån örat :mrgreen: