Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Man skadad i traktorolycka (Jälla, Uppsala)

62 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

cekstam

20:14:04, 20-11-2009

Snart får man inte använda hammare längre, för att någon idiot använde den på fel sätt.
Hoppas arbetsmiljöverket är något objektiva i sin undersökning, så vi fortfarande kan jobba i detta land.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'



Mikael.Johansson

20:39:20, 20-11-2009

Hur skulle det vara om det satt en tryckventil som förhindrade att man kunde lyfta på överlass.

Det är något tragiskt om man skall straffas med döden bara för att man gör något fel en gång.

Liknande startspärren i växellådan på en traktor. Så att säga "idiotsäkert". Även en tillfällig idiot kan hantera maskinen och överleva.

Man vet ju inte alltid var tankarna är.

thomas210b

20:50:06, 20-11-2009

Man bör kika på om det finns bättre alternativ än hitchkroken då det hänt många tillbud med lvx-kärror då öglan smitit förbi mellan krok och överdel.
Hitchen togs fram långt innan lvx-kärrorna kom och är inte alls avsedd för laster uppåt....

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Mikael.Johansson skrev:Hur skulle det vara om det satt en tryckventil som förhindrade att man kunde lyfta på överlass.

Det är något tragiskt om man skall straffas med döden bara för att man gör något fel en gång.

Liknande startspärren i växellådan på en traktor. Så att säga "idiotsäkert". Även en tillfällig idiot kan hantera maskinen och överleva.

Man vet ju inte alltid var tankarna är.

Har för mig att de flesta tillverkare av lastväxlare till lastbilar har överströmmningsventil som löser ut vid för hög last....många brukar montera bort den dock

Kjell.K.

21:19:39, 20-11-2009

Kanske hitchkroken skulle göras om på framtida traktorer. Det blir ju väldigt mycket tryck uppåt när den används som i det aktuella fallet, något man kanske inte tänkt på när kroken konstruerats, kanske även de aktuella "uppåtlyftande contenrarna" kan konstrueras annorlunda.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725

Holger

21:32:18, 20-11-2009

Allt det här med ventiler osv funkar ju bara om det inte föreligger materialfel och sånt.

bm1113

16:49:21, 26-11-2009

Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

robin

00:00:56, 29-11-2009

lustigt att kroken bara gick av så :/ jag har en likadan traktor och om man tittar på den kroken så ser det ut som om traktorn skulle kunna hänga 90 grader i vagnens drag. Det är ofta man lyfter för tunga containrar och bogiblokeringen hälper inte alltid ibland så får man köra ner lastaren i marken också. ändå så väger traktorn 7 ton. det är nästan så man vill stå utanför traktorn och växla containrar nu :???:

Osaka

01:04:22, 29-11-2009

Jo, jag skulle vilja ha en 100% redogörelse för vad som egentligen skedde där. Hoppas en sådan utredning görs. Vill inte ha ett drag i full fart in i hytten..

MN

10:56:51, 29-11-2009

Mitt i tragedin måste jag dock instämma med Ekstam: Använd huvudet och grejorna för vad de är avsedda och godkända för så håller det! Max vertikallast (dessutom nedåt) är 3000 kg! Man kanske borde inse att ngt är fel om man måste balansera upp traktorn med frontlastaren eller "trycka upp" lvxlarmen? Att tro att man kan hantera burkar i lastbilsklass med ett "ledat" fordon är naivt och bäddar för registreringsplikt, årlig besiktning och fan & hans mormor....

MVH
MN

Kjell.K.

13:11:32, 29-11-2009

Stödben längst bak på kärran, som är nere när containern lyfts på, vore kanske något.

Jag köpte en gammal trailer igår och kommer nog använda mig av den principen vid lastning av traktor på trailern, fast då bara några vekubbar eller liknande under trailern, längst bak.

Stödbenen kan ju, allra hällst om grejerna används mycket, vara hydraliska.

Visst kostar en slant, men säkerhet kan få kosta lite tycker jag, dess utom skonar det traktor och kärra.
Senast redigerad av Kjell.K. 13:12:21, 29-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725

tracker

13:25:37, 29-11-2009

på min möre är det en stödrulle längst bak

http://www.moremaskiner.se/pdf/sid11.pdf

Kjell.K.

13:32:18, 29-11-2009

Bra allternativ. :thumme:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725

Blom 1

15:03:29, 29-11-2009

tyckte det ryktades att killen i olyckan avled av inre skador, stod ngt om det i ATL, eller om de va land :klia: :(

Robban_C

20:25:00, 29-11-2009

Stödrulle fungerar nog men stödben? Då står ju kärran still, det går inte.
Har slutat på forumet!

robin

22:10:21, 29-11-2009

ja stödrulle hade hjälpt lite :thumme: . har man en 20 tons flakväxlare så vill man ju köra med fula lass. jag tycker att dom skulle komma på ett speciellt drag till flakväxlare som gör det omöjligt att dom går av eller lossnar.